Göstergebilim, göstergeleri incelemekte olan bilim dalı olarak açıklanmakta ve gösterge dizelerini inceleyen bilim dalı olarak tanımlanmaktadır. Dilimize göstergebilim olarak giren bu kavram İngilizce Semiyoloji kavramından gelmektedir. Göstergebilimsel analiz yönteminde, göstergede, gösteren ve gösterilen arasında bir ilişki kurulmakta ve bu durum anlamlama olarak isimlendirilmektedir. Anlamlama süreci, gösterenin göstergesini, gösterilen olarak zihinde biçimlendirilmesini sağlayan süreç olarak açıklanmaktadır. Barthes, göstergebilimsel analiz yönteminde, düz anlam ve yan anlam kuramlarını ortaya koymuştur. Düz anlam ve yan anlam kuramları, anlamlamanın bir parçası olarak şekillenmektedir. Araştırmada, örnekleme alınan ve goblen duvar halıları kullanan iki çağdaş kadın sanatçının eserleri, görünenin ardındaki derin anlamları/yan anlamları ortaya çıkarmayı amaçlayan göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Bu bağlamda, her iki sanatçının da goblen duvar halılarını kişisel belleklerinden elde ettikleri motivasyon ile sanatsal ürüne dönüştürdüğü tespit edilmiştir. Araştırmada, yapılan incelemelerde, her iki sanatçının da biçimsel olarak (gösterge) ortaya koydukları nesnelerin derin anlamında birtakım kurguların bulunduğu tespit edilmiş, göstergebilimsel analiz sayesinde bunları okumanın mümkün olduğu görülmüştür.
Semiotics is explained as the branch of science that examines indicators and is defined as the branch of science that studies indicator strings. This concept, which entered our language as ‘göstegebilim’, comes from the concept of English Semiology. In the semiotic analysis method, a relationship is established between the signifier and the signified, and this situation is called signification. The process of making sense is explained as the process that enables the signifier to be shaped in the mind as the signified. Barthes introduced denotation and connotation theories in the semiotic analysis method. Denotation and connotation theories are shaped as a part of signification. In the research, the works of two contemporary female artists, who were taken as a sample and using tapestry tapestries, were examined with the semiotic analysis method, which aims to reveal the deep meanings/connotations behind the visible. In this context, it was determined that both artists turned tapestry tapestries into artistic products with the motivation they obtained from their personal memories. In the research, it has been determined that there are some fictions in the deep meaning of the objects that both artists put forward formally (indicative), and it has been seen that it is possible to read them thanks to semiotic analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | March 5, 2023 |
Acceptance Date | June 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 31 |