Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Stant Dizilimi Dikkate Alınarak Tasarlanan Ambalajların Reklam Alanı Oluşturma Kabiliyetleri

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 34, 1042 - 1055
https://doi.org/10.21602/sduarte.1543892

Öz

Tasarım süreci içerisinde stant dizilimi dikkate alınarak ve doğru şekilde planlanan ambalajlar, ürünün görünürlüğünü artırırken, tüketicinin ürünü fark etmesini ve markanın mesajı doğrudan ve tez zamanda iletmesini sağlayabilir. Aynı zamanda bu tasarım hamlesi, ürünün daha geniş reklam alanlarına sahip olmasını sağlayacaktır. Bu araştırma ile; amacı yalnızca ürünü pazarlamak olan tasarımların dışında, estetiği ve sanatı da tüketici ile buluşturan tasarımların önemine dikkat çekmek, ambalaj tasarımında yenilikçi bir perspektif açığa çıkarmak ve alan yazına katkı sağlanmak istenmiştir.
Araştırmada stant dizilimi dikkate alınarak tasarlanan 5 farklı ürün ambalajı, renk, biçim, tipografi ve illüstrasyon tercihi içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulgulara göre bu yaklaşım, pazarda markayı prestijli ve estetik olarak konumlandırırken, markanın hedef kitle ile olan duygusal etkileşimini de artırabileceği öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Akgün, C. (2013). “Ürünün sihirli dünyası – Ambalaj”. Grafik Tasarım Görsel İletişim Kültürü Dergisi, (53), 110 – 119.
  • Bahattin Ceylan, H. (2023). Ambalaj Tasarımı Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar, 1. Baskı, Ankara: Duvar Yayınları.
  • Bahattin Ceylan, H. (2021). “Konuşan Ambalajların Tüketicinin Ürün Tercihi Üzerindeki Etkisi”. Ulakbilge, Sayı 59, s. 619–629.
  • Darıcı, S. (2013). Bilinçaltı Reklamcılık ve İletişim Teknikleri, İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • İlisulu, T. İ. (2019). “Gıda Ambalajı Tasarımlarında Değişen Tüketici Beklentileri”, Sanat-Tasarım Dergisi, Sayı 10, s.16-23.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2004). “Ürün ve Ambalaj”. C. Akgün (Ed.). Ambalaj Tasarımı. s. 33-62. İstanbul: Matbaa Teknik.
  • Tekinarslan N. G. ve Dal, N. E. (2019). “Tüketici Davranışları Çerçevesinde Ürün Ambalaj Renklerinin Algılanması: Genç Tüketiciler ile Bir Araştırma”. International Journal of Academic 150Value Studies (JAVStudies), Sayı 5(1), s.159 - 174.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar (Tarih-Tasarım-Teknoloji), 1. Baskı, Ankara: Detay&Sistem.
  • Timur, S. ve Keş Y. (2016). “Grafik Tasarımda Üç Boyut Algısı”. İdil, 5 (22), s.655-676.
  • Tomaş M. ve Barutçu S. (2017). “Duyusal Pazarlama ve Duyusal Etkileşimin Ürün Algılamalarına Etkisi: Yumuşatıcı Ürününde Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Pazarlama Kongresi Özel Sayısı, Mayıs 2017 s.149-169.
  • Yazıcı, Ö. ve Gündüz, Y. (2010). “Etkili Eğitim Denetiminde Yaşanan İletişim Engelleri ve Bu Engelleri Aşma Yolları”, Kuramsal Eğitimbilim, Sayı 3(2), s.37 – 52.
  • İnternet Kaynakları Lin, D. (2020). Mermeladas Cortijo de Sarteneja https://packagingoftheworld.com/2020/05/mermeladas-cortijo-de-sarteneja.html/ Erişim tarihi: 18.02.2024.
  • Raised By Wolves, https://www.hiredgunscreative.com/portfolio/raised-by-wolves-wild-ipa / Erişim tarihi: 12.06.2024.
  • Studio Unbound, https://packagingoftheworld.com/2020/06/the-long-dog-co.html / Erişim tarihi: 02.05.2024.
  • DFW Collaboration Beer, https://thedieline.com/dfw-collaboration-beer/ / Erişim tarihi: 13.08.2024.
  • https://homeli.co.uk/hexagonal-honey-bottle-packaging-concept-by-maksim-arbuzov/ Erişim tarihi: 05.08.2024.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Maksim Arbuzov, “Altıgen Bal Şişesi Ambalaj Konsepti”.https://homeli.co.uk/hexagonal-honey-bottle-packaging-concept-by-maksim-arbuzov/ Erişim tarihi: 05.08.2024.
  • Görsel 2. Nemanja Čubrović, “Enerji İçeceği Ambalajı ENNA”, Serbia https://packagingoftheworld.com/2011/12/enna-concept.html / Erişim tarihi: 03.05.2024.
  • Görsel 3. Driftwood Brewery, “Wild IPA Raised By Wolves Raised By Wolves Wild IPA Label Design - Craft Beer Branding – HGC” (hiredgunscreative.com) https://www.hiredgunscreative.com/portfolio/raised-by-wolves-wild-ipa / Erişim tarihi: 12.06.2024.
  • Görsel 4. All The Pretty Colors, “DFW İçecek Tasarımı”, United States. https://thedieline.com/dfw-collaboration-beer / Erişim tarihi: 12.06.2024.
  • Görsel 5. Delma Álvarez Arias de Saavedra, “Mermeladas Cortijo de Sarteneja (Marmelat Tasarımı)” https://packagingoftheworld.com/2020/05/mermeladas-cortijo-de-sarteneja.html / Erişim tarihi: 18.02.2024.
  • Görsel 6. Studio Unbound, “The Long Dog Co. (Hindistan Geleneksel Reçel ve Turşu Ambalajı)”, United Kingdom. https://packagingoftheworld.com/2020/06/the-long-dog-co.html / Erişim tarihi: 02. 05.2024.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Bahattin Ceylan 0000-0002-4528-5180

İbrahim Gökhan Ceylan 0000-0002-6692-8827

Erken Görünüm Tarihi 6 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2024
Kabul Tarihi 5 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Bahattin Ceylan, H., & Ceylan, İ. G. (2025). Stant Dizilimi Dikkate Alınarak Tasarlanan Ambalajların Reklam Alanı Oluşturma Kabiliyetleri. Art-E Sanat Dergisi, 17(34), 1042-1055. https://doi.org/10.21602/sduarte.1543892
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.