Resim ve Fotoğraf İlişkisinde Tasarım Öğesi Olarak Işık ve Renk
Yıl 2024,
Cilt: 17 Sayı: 34, 819 - 835, 07.01.2025
Nevzat Yıldırım
,
Mehmet Nuhoğlu
Öz
Resim ve Fotoğraf İlişkisinde Tasarım Öğesi Olarak Işık ve Renk
Light and Color as Design Elements in the Relationship Between Painting and Photography
Nevzat Yıldırım**, Dr. Mehmet Nuhoğlu***
Öz
Bu makalede ışığın hem fizik bilimi hem de sanat açısından tanımları araştırılmıştır. Işık ve renk kavramlarının resim ve fotoğraftaki kullanımı detaylı olarak incelenmiştir. Sanat tarihinde ve günümüzdeki örneklerle ışığın resim ve fotoğraf sanatıyla ilişkisi analiz edilmiştir. Eski döneminden günümüze sanatçılar, eserlerinde ışık ve renk kullanarak derin anlamlar katmışlardır. Bu araştırmada, ışık ve renk teorileri ile plastik sanatlar arasındaki etkileşimi son derece önemli olduğu görülmüştür. Işığın doğru ve estetik kullanımı, resim ve fotoğraf sanatlarında etkili kompozisyonları ortaya çıkarmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılarak ortaya çıkan temel bulgu, ışığın ve rengin sanatsal kompozisyonlarda estetik etkiyi artırdığıdır. Bu sayede ışığın iki boyutlu eserleri üç boyutlu hale getirme olasılığı örnekler ile vurgulanmıştır. Sonuç olarak ise resim ve fotoğraf ilişkisinden hareketle ışığın estetik ve sanatsal etkisini araştırılmıştır. Böylelikle fotoğraf ve resim sanatında ışığın estetik olarak kullanımı ve önemi üzerinde bir değerlendirme yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Işık, Renk, Fotoğraf, Resim, Barok Dönemi.
Kaynakça
-
Akoğul, M. (2007). Masal Masal İçinde. Milliyet Sanat Dergisi, İstanbul: Aralık.
-
Algan, E. (1999). Fotoğraf Okuma Görüntü Çözümlemelerine Giriş̧, Eskişehir: Çözüm iletişim Hizmetleri Ltd.
-
Gombrich, E. (1997). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
-
Grzymkowski, E. (2016). Sanat 101, İstanbul: Say Yayınları.
-
Heysem, İ. (2024). Kitabü’l-Menazır Optik, çev. M. Faruk Toprak. Ankara: Uzam Yayınları.
-
Kanburoğlu, Ö. (2012). Fotoğrafın Büyüsü Işık, İstanbul: Say Yayınları.
-
Kanburoğlu, Ö. (2018). A’dan Z’ye Fotoğraf, İstanbul: Say Yayınları.
-
Karavit, C. (2006). Işık Gölge, İstanbul: Telos Yayıncılık.
-
Kavaz, E. (2007). Plastik Bir Değer Olarak Işığın İşlevi ve Önemi. Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Resim Anasanat Dalı.
-
Kılıç, L. (2005). Fotoğrafa Başlarken, Ankara: Dost Kitapevi.
-
Mende, K. (2021). “Light and Shadow in Painting Concerning the Expression of Shadows in Western Painting”, Journal for Geometry and Graphics, Sayı: 5, No.1,
-
Newton, I. (1996). Newton's Principia, Oxford: Oxford University Press.
-
Öndin, N. (2018). Barok Resim ve Heykel Sanatı, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
-
Per. M. (2012). Renk Teorilerine Tarihsel Bir Bakış, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
-
Parramon, Jose M. (2008). Resimde Renk ve Uygulanışı, çev. Erol Erduran İstanbul: Remzi Kitapevi.
-
Soylu, R. (2021). Çağdaş Sanat Eğitiminde Temel Tasarım, Ankara: Pegem Yayınevi.
-
Topdemir, H. G. (1994). Işığın Niteliği ve Görme Kuramı Adlı Bir Optik Eseri Üzerine Araştırma, Yayınlanmamış̧ Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Felsefe Ana Bilim Dalı.
-
Veenturi, L. (2018). Resme Nasıl Bakılır? Giotta’dan Chagalla’a Resim ve Ressamlar, İstanbul: Hayalperest Yayınları.
-
Yıldırım, C. (2016). Bilim Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
-
Yıldırım, N. (2015). Şahin Kaygun’un 1980’li Yıllar Fotoğraf Sanatına Getirdiği Yeni Yaklaşımlar, Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. Fotoğraf Anasanat Dalı.