Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Grafik Tasarımda Çocukla İş Birliği Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 34, 794 - 818, 07.01.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1572549

Öz

Çağdaş yaşamda grafik tasarım, bizi çevreleyen, karar mekanizmamızı etkileyen ve yaşamımızı şekillendiren önemli faktörlerdendir. İnsanın var olma, öğrenme, tüketme eylemlerini şekillendirme gücü olan tasarımı, toplumun geleceği olan çocuklara anlatmak ve sağlıklı bir gelecek inşası için onları tasarıma dahil etmek önemlidir. Araştırmada grafik tasarımda çocukla iş birliği yapmanın önemi vurgulanmakta, çocukla iş birliği içinde yürütülen grafik tasarım projelerinden örnekler incelenmektedir. Grafik tasarım projelerinde çocuğun tasarıma dahil edilmesi ile grafik anlam ve anlamlandırmayı, görsel iletişimin gücünü ve toplumlar üzerindeki aktif rolünü öğrenmesini sağlamaktadır. Geleceğin tasarımcılarının, geçmişin ve şimdinin tasarımcılarıyla tanışması-tanıştırılması ve onlarla iş birliği içinde tasarımlar yapılmasının her iki tarafa da pozitif yansıyacağı açıktır. Çalışmada “çocuğun grafik tasarım uygulamalarında tasarımcı ile iş birliği içinde çalışması, yaratıcı çözümler geliştirmeye katkı sağlar mı?” problem cümlesine cevaplar aranmaktadır.

Kaynakça

  • Ambrosse, G. ve Harris, P. (2012). Grafik Tasarımın Temelleri, çev. Mehmet Emir Uslu, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Burtenshaw, K., Mahon, N. ve Barfoot, C. (2014). Yaratıcı Reklamcılığın Temelleri, çev. Cansu Uçar, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Eaglemen, B. ve Brandt, A. (2019). Yaratıcı Tür, çev. Zeynep Arık Tozar, İstanbul: Domingo Yayınevi. Hansen, A. S. (2017). Co-Design with Children, Norwegian University of Science and Technology Publications, TPD4505 Design Theory course article, Norway.
  • Hasket, J. (2002). Tasarım, çev. Erkan Uzun, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Heller, S. ve Anderson, G. (2016). The Graphic Design Idea Book, London: Lourance King Publishing.
  • Kalliomeri, R., Mettinen, K., Ohlsson, A. ve Tulensalo, H. (2020). Child-Centered Design, Finland: Save the Children Finland Publications.
  • Leonard, N. ve Ambrosse, G. (2012). Tasarım için Araştırma, çev. Bengisu Bayrak, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Nottingham, A. ve Stout, J. (2021) Grafik Tasarım Süreci, çev. Bengisu Bayrak, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Rubin, R. (2024). Yaratıcı Eylem Bir Var Olma Biçimi, çev. Emre Gözgü, İstanbul: Domingo Yayınevi.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. ve Nas, E. (2021). “Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi”, Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, s.227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306.
  • Sayar, K. ve Benli, S. (2020). Dijital Çocuk, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • TDK. (2004). Türkçe Sözlük, Ankara: Akşam Sanat Okulu Matbaası.
  • Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1: World Population Review “Children In The World By Country 2024”, https://worldpopulationreview.com/country-rankings/children-in-the-world-by-country, Erişim tarihi: 14.07.2024.
  • http 2: Unicef, “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme”, https://www.unicef.org/turkiye/çocuk-haklarına-dair-sözleşme, Erişim tarihi: 14.07.2024.
  • http 3: “Child-centered design”, https://designedin.org/child-centered-design/, Erişim tarihi: 28.05.2024.
  • http 4: “TDC Communication Design Winners 2018”, https://archive.tdc.org/competitionwriteup/tdc-communication-design-winners-2018/, Erişim tarihi:23.02.2024.
  • http 5: “Rakamlar ve Diğer Şeyler (6-9 Yaş)”, https://muzegazhane.istanbul/etkinlikler/rakamlar-ve-diger-seyler-6-9-yas-6/, Erişim tarihi:23.02.2024.
  • http 6: Spy Studios, “Hackney Forest School”, https://spystudio.co.uk/projects/hackney-forest-school/, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • D4CR Association (2022). Design Principles, https://childrensdesignguide.org/wp-content/uploads/2022/07/D4CR-Design-Principles-2.0-2022-07-12.pdf, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Kalmar, A. (2017). Every child is an artist, the problem is staying an artist when you grow up- Pablo Picasso, https://steemit.com/art/@andraskalmar-art/every-child-is-an-artist-the-problem-is-staying-an-artist-when-you-grow-up-pablo-picasso, Erişim tarihi: 11.07.2024
  • “Murat Celep’in Rakamlar kitap dizisine Tipografide Mükemmellik Ödülü”, https://www.edebiyathaber.net/murat-celepin-rakamlar-kitap-dizisine-tipografide-mukemmellik-odulu/, Erişim tarihi:23.02.2024.
  • Popova, M. (2013). A Kid’s Guide to Graphic Design by Iconic Designer Chip Kidd, https://www.themarginalian.org/2013/10/22/chip-kidd-go-book/, Erişim tarihi: 07.05.2024.
  • Rigaud, L. (2016). https://ludocube.fr/portfolio/atelier/atelier-pop-up, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Rigaud, L. (2016). https://ludocube.fr/portfolio/atelier/promenade-au-marais, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Snoad, L. (2018). These Swedish kids designed a typeface to celebrate their neighbourhood, https://www.itsnicethat.com/articles/goran-soderstrom-daniela-juvall-ostberga-typography-130318, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Vipond, D. (2015). “Explaining graphic design to four-year-olds”, https://deanvipond.medium.com/explaining-graphic-design-to-four-year-olds-fe9257ffaf3d, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Çocuk Katılım Merdiveni, Roger Hart Tarafından Hazırlanan Merdivenden Türetilmiştir, Yazar Arşivi, 2024.
  • Görsel 2. Grafik Tasarımcı ve Çocukla İş Birliği Yapan Grafik Tasarımcı, Yazar Arşivi, 2024.
  • Görsel 3. Dean Vipond’un Grafik Tasarımda Tipografi Kullanımını Çocuklara Anlatırken Gösterdiği Örnekler, 2015, https://deanvipond.medium.com/explaining-graphic-design-to-four-year-olds-fe9257ffaf3d, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Görsel 4. Dean Vipond’un Grafik Tasarımda Tipografi Kullanımını Çocuklara Anlatırken Gösterdiği Örnekler, 2015, https://deanvipond.medium.com/explaining-graphic-design-to-four-year-olds-fe9257ffaf3d, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Görsel 5. Louis Rigaud’un İlkokul Çocuklarıyla Birlikte Hazırladığı Kitaplar, 2016. Kaynak: https://ludocube.fr/portfolio/atelier/promenade-au-marais, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 6. Louis Rigaud’un İlkokul Çocuklarıyla Birlikte Hazırladığı Kitap ve Mobil Uygulama, 2016. Kaynak: https://ludocube.fr/portfolio/atelier/promenade-au-marais, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 7. Murat Celep, “Rakamlar ve …” Tipografik Çocuk Kitapları Serisinden Örnekler, 2017, http://www.muratcelep.com, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 8. Murat Celep, “Rakamlar ve Diğer Şeyler” Çocuk Tasarım Atölyeleri Afişlerinden Örnekler, 2024-2023, https://muzegazhane.istanbul/etkinlikler/rakamlar-ve-diger-seyler-6-9-yas-6/, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 9. Spy Design Studio “Hackney Forest School” İçin Marka Tasarımı ve Grafik Uygulamalar, https://spystudio.co.uk/projects/hackney-forest-school/, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Görsel 10. Östberga Yazı Tipi Tasarımı Atölyesinden Görüntüler, 2018, Erişim tarihi: http://www.danielajuvall.com/ostberga-type, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Görsel 11. Östberga Yazı Tipi, Büyük Harf, Küçük Harf, Rakam ve Noktalama İşaretleri Seti, 2018, https://www.itsnicethat.com/articles/goran-soderstrom-daniela-juvall-ostberga-typography-130318, Erişim tarihi: 15.11.2024.

AN EVALUATION ON COLLABORATION WITH CHILDREN IN GRAPHIC DESIGN

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 34, 794 - 818, 07.01.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1572549

Öz

In contemporary life, graphic design is one of the important factors that surround us, influence our decision-making mechanisms and shape our lives. It is important to explain design, which has the power to shape human existence, learning and consumption, to children, who are the future of society, and to involve them in design to build a healthy future. The research emphasises the importance of working with children in graphic design and examines examples of graphic design projects carried out in collaboration with children. Involving children in graphic design projects enables them to learn about the meaning and significance of graphics, the power of visual communication and its active role in society. It is clear that meeting and introducing the designers of the future to the designers of the past and present and creating designs with them will have a positive impact on both sides. The study seeks to answer the question 'Does the child's collaboration with the designer in graphic design applications contribute to the development of creative solutions?

Kaynakça

  • Ambrosse, G. ve Harris, P. (2012). Grafik Tasarımın Temelleri, çev. Mehmet Emir Uslu, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Burtenshaw, K., Mahon, N. ve Barfoot, C. (2014). Yaratıcı Reklamcılığın Temelleri, çev. Cansu Uçar, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Eaglemen, B. ve Brandt, A. (2019). Yaratıcı Tür, çev. Zeynep Arık Tozar, İstanbul: Domingo Yayınevi. Hansen, A. S. (2017). Co-Design with Children, Norwegian University of Science and Technology Publications, TPD4505 Design Theory course article, Norway.
  • Hasket, J. (2002). Tasarım, çev. Erkan Uzun, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Heller, S. ve Anderson, G. (2016). The Graphic Design Idea Book, London: Lourance King Publishing.
  • Kalliomeri, R., Mettinen, K., Ohlsson, A. ve Tulensalo, H. (2020). Child-Centered Design, Finland: Save the Children Finland Publications.
  • Leonard, N. ve Ambrosse, G. (2012). Tasarım için Araştırma, çev. Bengisu Bayrak, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Nottingham, A. ve Stout, J. (2021) Grafik Tasarım Süreci, çev. Bengisu Bayrak, İstanbul: Literatür Yayınevi.
  • Rubin, R. (2024). Yaratıcı Eylem Bir Var Olma Biçimi, çev. Emre Gözgü, İstanbul: Domingo Yayınevi.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. ve Nas, E. (2021). “Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi”, Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, s.227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306.
  • Sayar, K. ve Benli, S. (2020). Dijital Çocuk, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • TDK. (2004). Türkçe Sözlük, Ankara: Akşam Sanat Okulu Matbaası.
  • Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1: World Population Review “Children In The World By Country 2024”, https://worldpopulationreview.com/country-rankings/children-in-the-world-by-country, Erişim tarihi: 14.07.2024.
  • http 2: Unicef, “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme”, https://www.unicef.org/turkiye/çocuk-haklarına-dair-sözleşme, Erişim tarihi: 14.07.2024.
  • http 3: “Child-centered design”, https://designedin.org/child-centered-design/, Erişim tarihi: 28.05.2024.
  • http 4: “TDC Communication Design Winners 2018”, https://archive.tdc.org/competitionwriteup/tdc-communication-design-winners-2018/, Erişim tarihi:23.02.2024.
  • http 5: “Rakamlar ve Diğer Şeyler (6-9 Yaş)”, https://muzegazhane.istanbul/etkinlikler/rakamlar-ve-diger-seyler-6-9-yas-6/, Erişim tarihi:23.02.2024.
  • http 6: Spy Studios, “Hackney Forest School”, https://spystudio.co.uk/projects/hackney-forest-school/, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • D4CR Association (2022). Design Principles, https://childrensdesignguide.org/wp-content/uploads/2022/07/D4CR-Design-Principles-2.0-2022-07-12.pdf, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Kalmar, A. (2017). Every child is an artist, the problem is staying an artist when you grow up- Pablo Picasso, https://steemit.com/art/@andraskalmar-art/every-child-is-an-artist-the-problem-is-staying-an-artist-when-you-grow-up-pablo-picasso, Erişim tarihi: 11.07.2024
  • “Murat Celep’in Rakamlar kitap dizisine Tipografide Mükemmellik Ödülü”, https://www.edebiyathaber.net/murat-celepin-rakamlar-kitap-dizisine-tipografide-mukemmellik-odulu/, Erişim tarihi:23.02.2024.
  • Popova, M. (2013). A Kid’s Guide to Graphic Design by Iconic Designer Chip Kidd, https://www.themarginalian.org/2013/10/22/chip-kidd-go-book/, Erişim tarihi: 07.05.2024.
  • Rigaud, L. (2016). https://ludocube.fr/portfolio/atelier/atelier-pop-up, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Rigaud, L. (2016). https://ludocube.fr/portfolio/atelier/promenade-au-marais, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Snoad, L. (2018). These Swedish kids designed a typeface to celebrate their neighbourhood, https://www.itsnicethat.com/articles/goran-soderstrom-daniela-juvall-ostberga-typography-130318, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Vipond, D. (2015). “Explaining graphic design to four-year-olds”, https://deanvipond.medium.com/explaining-graphic-design-to-four-year-olds-fe9257ffaf3d, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Çocuk Katılım Merdiveni, Roger Hart Tarafından Hazırlanan Merdivenden Türetilmiştir, Yazar Arşivi, 2024.
  • Görsel 2. Grafik Tasarımcı ve Çocukla İş Birliği Yapan Grafik Tasarımcı, Yazar Arşivi, 2024.
  • Görsel 3. Dean Vipond’un Grafik Tasarımda Tipografi Kullanımını Çocuklara Anlatırken Gösterdiği Örnekler, 2015, https://deanvipond.medium.com/explaining-graphic-design-to-four-year-olds-fe9257ffaf3d, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Görsel 4. Dean Vipond’un Grafik Tasarımda Tipografi Kullanımını Çocuklara Anlatırken Gösterdiği Örnekler, 2015, https://deanvipond.medium.com/explaining-graphic-design-to-four-year-olds-fe9257ffaf3d, Erişim tarihi: 12.02.2024.
  • Görsel 5. Louis Rigaud’un İlkokul Çocuklarıyla Birlikte Hazırladığı Kitaplar, 2016. Kaynak: https://ludocube.fr/portfolio/atelier/promenade-au-marais, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 6. Louis Rigaud’un İlkokul Çocuklarıyla Birlikte Hazırladığı Kitap ve Mobil Uygulama, 2016. Kaynak: https://ludocube.fr/portfolio/atelier/promenade-au-marais, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 7. Murat Celep, “Rakamlar ve …” Tipografik Çocuk Kitapları Serisinden Örnekler, 2017, http://www.muratcelep.com, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 8. Murat Celep, “Rakamlar ve Diğer Şeyler” Çocuk Tasarım Atölyeleri Afişlerinden Örnekler, 2024-2023, https://muzegazhane.istanbul/etkinlikler/rakamlar-ve-diger-seyler-6-9-yas-6/, Erişim tarihi: 23.02.2024.
  • Görsel 9. Spy Design Studio “Hackney Forest School” İçin Marka Tasarımı ve Grafik Uygulamalar, https://spystudio.co.uk/projects/hackney-forest-school/, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Görsel 10. Östberga Yazı Tipi Tasarımı Atölyesinden Görüntüler, 2018, Erişim tarihi: http://www.danielajuvall.com/ostberga-type, Erişim tarihi: 15.11.2024.
  • Görsel 11. Östberga Yazı Tipi, Büyük Harf, Küçük Harf, Rakam ve Noktalama İşaretleri Seti, 2018, https://www.itsnicethat.com/articles/goran-soderstrom-daniela-juvall-ostberga-typography-130318, Erişim tarihi: 15.11.2024.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pembe Aktürk 0000-0002-1888-5754

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 23 Ekim 2024
Kabul Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Aktürk, P. (2025). Grafik Tasarımda Çocukla İş Birliği Üzerine Bir Değerlendirme. Art-E Sanat Dergisi, 17(34), 794-818. https://doi.org/10.21602/sduarte.1572549
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.