Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 34, 590 - 604
https://doi.org/10.21602/sduarte.1587779

Öz

Typography has gone through many different phases over the years. Typography, which has been affected by technology, discoveries, economy and trends, has changed shape in each period and has differentiated according to the aesthetic understanding of the periods. The use of typography in Art Deco, which emerged as an architectural trend, has been adapted to the needs of the trend. The famous French (Ukrainian origin) graphic designer Adolphe Jean-Marie Mouron, known as Cassandre, who is known for his advertising posters, has made important designs in the language of the Art Deco Art Movement. These designs have inspired important designers and the artist has become more well-known in the world. In this study, typography in the Art Deco art movement is examined with a qualitative research method on Cassandre's poster designs and the differences between it and traditional typography are revealed in the context of the basic principles of typography. The use of typography in the Art Deco art movement and its visual effects and contributions to the style of the movement are investigated.

Kaynakça

  • Algan, U. (2022). Art Nouveau, Art Deco ve Bauhaus Arasında, İstanbul Mimarlığında Üslup Melezlenmeleri: İnönü Caddesi Özelinde Cephe Analizleri Üzerinden Bir Okuma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2005). Basics Design 03: Typography, AVA Publishing.
  • Duncan, A. (2009). Art Deco Complete, London: Thames and Hudson.
  • Tinniswood, A. (2002). The Art Deco House: Avant-Garde Houses of the 1920s and 1930s, New York: Watson-Guptill Publications.
  • Miller, J. (2005). Collector’s Guides Art Deco, London: Dorling Kindersley. Mouron, H. (1985). A. M. Cassandre, New York: Rizzoli. Ruder, E. (1977). Typography A Manual of Design, İsviçre: R. Weber AG, Heiden.
  • Wrede, S. (1988). The Modern Poster, The Museum of Modern Art: Distributed by New York Graphic Society Books/Little, Brown and Co.
  • Thicshichold, J. (1995). The New Typography, University of California: Berkeley - Los Angles.
  • Tinniswood, A. (2002). The Art Deco House: Avant-Garde Houses of the 1920s and 1930s. New York: Watson-Guptill Publications.
  • Yazılar. (1989). Cassandre, İstanbul: Grafiklerler Meslek Kuruluşu, Sayı 23.
  • Yazılar. (1992). Art Deco, Grafik Tarzlar (5) İstanbul: Grafiklerler Meslek Kuruluşu, Sayı 51.

Art Deco Sanat Akımında Tipografi: A. M. Cassandre

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 34, 590 - 604
https://doi.org/10.21602/sduarte.1587779

Öz

Tipografi uzun yıllar boyunca çok çeşitli evrelerden geçmiştir. Teknolojiden, keşiflerden, ekonomiden ve akımlardan etkilenen tipografi, her dönemde şekil değiştirmiş ve dönemlerin estetik anlayışına göre farklılaşmıştır. Mimari bir akım olarak ortaya çıkan Art Deco’da tipografi kullanımı, akımın gereksinimlerine göre uyumlanmıştır. Reklam afişleri ile bilinen ünlü Fransız (Ukrayna asıllı) grafik tasarımcı Adolphe Jean-Marie Mouron bilinen ismi ile Cassandre, Art Deco Sanat Akımı dilinde önemli tasarımlar yapmıştır. Bu tasarımlar önemli tasarımcılara esin kaynağı olmuş ve sanatçı, dünyada daha bilinir olmuştur. Bu çalışmada Cassandre’nin afiş tasarımları üzerinde Art Deco sanat akımında tipografi nitel araştırma yöntemi ile incelenmekte ve tipografinin temel ilkeleri bağlamında geleneksel tipografi ile arasındaki farklar ortaya koyulmaktadır. Tipografinin Art Deco sanat akımında kullanımı ile akımının tarzına olan görsel etkileri ve katkıları araştırılmaktadır.

Kaynakça

  • Algan, U. (2022). Art Nouveau, Art Deco ve Bauhaus Arasında, İstanbul Mimarlığında Üslup Melezlenmeleri: İnönü Caddesi Özelinde Cephe Analizleri Üzerinden Bir Okuma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2005). Basics Design 03: Typography, AVA Publishing.
  • Duncan, A. (2009). Art Deco Complete, London: Thames and Hudson.
  • Tinniswood, A. (2002). The Art Deco House: Avant-Garde Houses of the 1920s and 1930s, New York: Watson-Guptill Publications.
  • Miller, J. (2005). Collector’s Guides Art Deco, London: Dorling Kindersley. Mouron, H. (1985). A. M. Cassandre, New York: Rizzoli. Ruder, E. (1977). Typography A Manual of Design, İsviçre: R. Weber AG, Heiden.
  • Wrede, S. (1988). The Modern Poster, The Museum of Modern Art: Distributed by New York Graphic Society Books/Little, Brown and Co.
  • Thicshichold, J. (1995). The New Typography, University of California: Berkeley - Los Angles.
  • Tinniswood, A. (2002). The Art Deco House: Avant-Garde Houses of the 1920s and 1930s. New York: Watson-Guptill Publications.
  • Yazılar. (1989). Cassandre, İstanbul: Grafiklerler Meslek Kuruluşu, Sayı 23.
  • Yazılar. (1992). Art Deco, Grafik Tarzlar (5) İstanbul: Grafiklerler Meslek Kuruluşu, Sayı 51.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Kurtcu 0000-0002-3999-0668

Erken Görünüm Tarihi 4 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Kurtcu, F. (2024). Art Deco Sanat Akımında Tipografi: A. M. Cassandre. Art-E Sanat Dergisi, 17(34), 590-604. https://doi.org/10.21602/sduarte.1587779
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.