Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

THE SEARCH FOR ABSTRACT GEOMETRIC FORM IN MODERNIST PAINTING

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 596 - 619, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1666201

Öz

From the cave paintings that emerged with the lifestyles of primitive societies to the present day, the art of painting has undergone different transformations by undergoing formal changes with the different perspectives of artists. One of these changes is the cubism art movement, which has revolutionized the history of art by deviating from the representation-based understanding of art that has been ongoing since the beginning of the Renaissance. With the development of a series of conditions in favor of the emergence of cubism, there was a great break from the tradition of illusionary depiction in the art of painting. Paul Cézanne, one of the pioneers of modern art, managed to change the perspective by struggling with the internal difficulties of the art of the period. With Cézanne's different approach, the desire to construct the external world with abstract geometric forms and bring it to perfection became dominant in the art of painting. The external world was transformed into cylinders, cubes and cones, and the style and ideas that kept pace with the old order, in other words, the traditional expression of painting, were left aside. Pablo Picasso and Georges Braque, who deeply questioned Cézanne's artistic approach and brought a new perspective to the art world and brought stylistic change, were also the pioneers of the Cubism Art Movement with this perspective. The study is limited to the context of these three painters and their works.

Kaynakça

  • Bell, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi, çev. Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtuna, İstanbul: NTV Yayınları.
  • Doe, D. B. (1985). Cubism in America, Nebraska: Sheldon Museum of Art Catalogues and Publications. Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, çev. Simber Atay Eskier, Göral Erinç Yılmaz, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Galenson, D. W. ve Weinberg, B. A. (2001). “Creating Modern Art: The Changing Careers of Painters in France from Impressionism to Cubism”, The American Economic Review, Published by American Economic Association, Vol. 91, No 4, p. 1063-1071.
  • Gay, P. (2017). Modernizm, çev. Sibel Erduman, İstanbul: Everest yayınları.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, çev. Erol Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Kissane, S. (2013). “Analysing Cubism”, Published by Irish Arts Review, Vol. 30, No 1, Spring, March - May, p.62-65.
  • Kotrozo, C. D. (1979). “Cézanne, Cubism, and the Destination Theory of Style”, The Journal of Aesthetic Education, Published by University of Illinois Press Stable, Vol. 13, No 4, October, p. 93-108.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü, çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş, İstanbul: Remzi kitabevi Yayınları.
  • Lyon, C. (1989). “A Shared Vision an Introduction to Picasso and Braque: Pioneering Cubism", Published by The Museum of Modern Art Stable MoMa, Vol. 2, No 2, Autumn, p. 7-13.
  • Mallen, E. (2022). “The Impact of Cézanne in Early Cubism”, International Journal of Culture and History, Published by Macrothink Institute, Vol. 9, No. 1, January 5, 2022, p. 46-56.
  • Muller, E, J. (1972). Modern Sanat, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Richardson, J. A. (1995). “On the Multiple Viewpoint Theory of Early Modern Art”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Published by Wiley on behalf of The American Society for Aesthetics, Vol. 53, No 2, Spring, p. 129-137.
  • Smith, P. (2013). “Cézanne's "Primitive Perspective, or the View from Everywhere", The Art Bulletin, Published by CAA, Vol. 95, No. 1, March, p. 102-119.
  • Şaylan, G. (1999). Postmodernizm, Birinci Baskı, Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
  • Tunalı, İ. (1992). Felsefenin Işığında Modern Resim, 4. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Vargish, T. ve Mook, D. E. (2002). “Kübizm ve Görecelik Kuramı” Sanat Dünyamız Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Yapı Kredi Yayınları, Sayı: 83, Bahar, s.155-159.

Cézanne’dan Picasso’ya Modern Resimde Kurgusal Doğa

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 596 - 619, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1666201

Öz

İlkel toplumların yaşam tarzlarıyla ortaya çıkan mağara resimlerinden günümüze resim sanatı, sanatçıların farklı bakış açıları ile biçimsel değişimlere uğrayarak, farklı dönüşümler geçirmiştir. Bu değişimlerden biri de Rönesans'ın başlangıcından bu yana süregelen temsile dayalı sanat anlayışından saparak sanat tarihinde devrim yapan kübizm sanat akımıdır. Bir dizi koşulun kübizmin ortaya çıkması lehine gelişmesiyle resim sanatında yanılsamacı tasvir geleneğinden büyük bir kopuş yaşanmıştır. Modern sanatın öncülerinden olan Paul Cézanne dönemin sanatının içsel zorluklarıyla mücadele ederek bakış açısını değiştirmeyi başarır. Cézanne’ın farklı yaklaşımıyla resim sanatında dış dünyayı soyut geometrik formlarla inşa edip mükemmelliğe kavuşturma arzusu baskın olmuştur. Dış dünya silindir, küp ve konilere dönüştürülerek eski düzene ayak uyduran üslup ve fikirler yani resmin geleneksel ifadesi bir kenara bırakılır. Cézanne’ın sanatsal yaklaşımını derinlemesine sorgulayarak sanat dünyasına yeni bir bakış açısıyla üslupsal değişim getiren Pablo Picasso ve Georges Braque, bu bakış açısıyla Kübizm Sanat Akımının da öncüsü olmuştur. Çalışma bu üç ressam ve eserleri bağlamında sınırlandırılmıştır.

Etik Beyan

Etik beyanda bulunmayı gerektiren bir durum yoktur

Destekleyen Kurum

Yoktur

Teşekkür

Yoktur

Kaynakça

  • Bell, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi, çev. Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtuna, İstanbul: NTV Yayınları.
  • Doe, D. B. (1985). Cubism in America, Nebraska: Sheldon Museum of Art Catalogues and Publications. Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, çev. Simber Atay Eskier, Göral Erinç Yılmaz, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Galenson, D. W. ve Weinberg, B. A. (2001). “Creating Modern Art: The Changing Careers of Painters in France from Impressionism to Cubism”, The American Economic Review, Published by American Economic Association, Vol. 91, No 4, p. 1063-1071.
  • Gay, P. (2017). Modernizm, çev. Sibel Erduman, İstanbul: Everest yayınları.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, çev. Erol Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Kissane, S. (2013). “Analysing Cubism”, Published by Irish Arts Review, Vol. 30, No 1, Spring, March - May, p.62-65.
  • Kotrozo, C. D. (1979). “Cézanne, Cubism, and the Destination Theory of Style”, The Journal of Aesthetic Education, Published by University of Illinois Press Stable, Vol. 13, No 4, October, p. 93-108.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü, çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş, İstanbul: Remzi kitabevi Yayınları.
  • Lyon, C. (1989). “A Shared Vision an Introduction to Picasso and Braque: Pioneering Cubism", Published by The Museum of Modern Art Stable MoMa, Vol. 2, No 2, Autumn, p. 7-13.
  • Mallen, E. (2022). “The Impact of Cézanne in Early Cubism”, International Journal of Culture and History, Published by Macrothink Institute, Vol. 9, No. 1, January 5, 2022, p. 46-56.
  • Muller, E, J. (1972). Modern Sanat, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Richardson, J. A. (1995). “On the Multiple Viewpoint Theory of Early Modern Art”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Published by Wiley on behalf of The American Society for Aesthetics, Vol. 53, No 2, Spring, p. 129-137.
  • Smith, P. (2013). “Cézanne's "Primitive Perspective, or the View from Everywhere", The Art Bulletin, Published by CAA, Vol. 95, No. 1, March, p. 102-119.
  • Şaylan, G. (1999). Postmodernizm, Birinci Baskı, Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
  • Tunalı, İ. (1992). Felsefenin Işığında Modern Resim, 4. basım, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Vargish, T. ve Mook, D. E. (2002). “Kübizm ve Görecelik Kuramı” Sanat Dünyamız Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Yapı Kredi Yayınları, Sayı: 83, Bahar, s.155-159.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Çağatay İnam Karahan 0000-0003-3260-8515

İrem Nisa Karakuş 0009-0006-3318-3888

Erken Görünüm Tarihi 4 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2025
Kabul Tarihi 26 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA İnam Karahan, Ç., & Karakuş, İ. N. (2025). Cézanne’dan Picasso’ya Modern Resimde Kurgusal Doğa. Art-e Sanat Dergisi, 18(35), 596-619. https://doi.org/10.21602/sduarte.1666201
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.