Bu
çalışma kapsamında, mevcut okul türü binaların deprem güvenliğinin pratik
şekilde belirlenmesi için bir yaklaşım önerilmiştir. Bu amaçla 4,6 ve 8
derslikli olmak üzere üç tip model bina kalıp planı seçilmiştir. Seçilen 3 tip
kalıp planının her birinin her iki yönüne simetrik 4 adet betonarme perde
yerleştirilerek perdeli çerçeveli sistemler oluşturulmuştur. Seçilen 3 tip kalıp planının her biri 2, 3,
4 ve 5 katlı olarak modellenmiş, böylece toplamda 12 adet tip okul binası
oluşturulmuştur. Seçilen 12 adet model binanın her biri aşılma olasılığına göre
hedeflenen minimum hedef performans seviyelerini sağlayana kadar betonarme
perdeler her iki yönde 5’er cm artırılarak DBYBHY [1]’de öngörülen performans
seviyesini sağlayan en küçük perde duvar boyutları her iki doğrultu için elde
edilmiştir. Model bina çözümleri kullanılarak önerilen pratik yaklaşımın sınır
değerleri elde edilmiştir. Önerilen
yaklaşımın sınır değerlerin tutarlılığının tespiti için Isparta bölgesinde
bulunan 70 adet çerçeveli ve perdeli çerçeveli okul binası temin edilmiş bu
binaların doğrusal elastik olmayan değerlendirme yöntemi ile ayrıntılı çözümü
yapılmıştır. Önerilen yaklaşım ile elde edilen sonuçlar, DBYBYH [1] esasları
ile uyumlu olarak ayrıntılı yapılan çözüm sonuçları ile kıyaslanmıştır.
Within
the scope of this study, an approach has been proposed to practically determine
seismic safety of existing school buildings. For this purpose, three types of
model building formwork plans with 4, 6 and 8 classrooms were selected. Shear
wall- frame systems have been created by placing 4 reinforced concrete shear
walls symmetrically on both sides of each of the 3 selected formwork plans.
Each of the 3 types of selected formwork plans were modelled as 2, 3, 4 and 5
stories. Thereby, a total of 12 types of school buildings were created. The
smallest reinforced concrete shear wall dimensions, provided the predicted
performance level, are obtained by increasing by 5 cm the reinforced concrete
shear walls in both directions. This process was carried out until each of the
selected 12 model buildings provided the minimum target performance levels, is
specified in Turkish Earthquake Code (TEC) [1],
based on the probability of exceeding occurrence. The limit values of proposed
practical approach are obtained by using model building analyses. In
order to determine the consistency of the limit values in this proposed
approach, 70 project data of framed and shear wall- framed systems school
buildings where in Isparta region are obtained. The results obtained
with the proposed approach were compared with
the results of the detailed solutions in accordance with the TEC [1] guidelines.
Typical school buildings Nonlinear analysis methods Seismic safety Rapid evaluation methods
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 23 Issue: 2 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.