İlk olarak kara taşıtlarında denenmeye başlanılan ve yapay zekâ sistemiyle
(artificial intelligence system) kontrol edilen sürücüsüz araçlar deniz ulaşım araçlarında
da kullanılmaya başlanmıştır. Nitekim Tesla, Nissan ve Daimler gibi dünyaca bilinen
otomobil üreticileri sürücüsüz araçların en geç 2020'ye kadar yaygın bir şekilde
kullanılmasını planlamaktadırlar.
Denizcilik sektörü içerisinde önemli bir yer teşkil eden deniz taşımacılığı
sektörü, bu teknolojik gelişmenin gerisinde kalmayacağını göstermiştir. Gemilerde
boyutların gittikçe artması, kullanılan teçhizatın karmaşıklığı ve ileri teknoloji
gerektirmesi, kullanılan yakıtın çevreye en az zarar verecek şekle ve yenilenebilir bir
enerjiye dönüştürülmesi çabaları, özellikle de deniz kazalarında tüm önlemlere rağmen
insan hatalarının olumsuz etkisinin bertaraf edilememesi ve soruna yönelik yapılan
çalışmaların da yetersiz kalması teknolojik bu gemilerle ilgili çalışmalara hız
kazandırmıştır. Artık dümeni kaptanların değil, yapay zekânın kullandığı gemilerin
inşası tasarlanmakta ve hayata geçirilmesi planlanabilmektedir.
Buna karşın gemilerde yapay zekâ kullanımı, karşılaşılabilecek birçok sorunun da
çözümlenmesi gerekmektedir. Denizde eşya taşımacılığı faaliyetinde, örneğin; denize,
yola ve yüke elverişliliğin sağlanması; donatanın ve işletenin sorumluluğunun yeniden
belirlenmesi; taşıyanın yüke gelen zıya ve hasar ve gecikme zararlarından sorumluluğu;
sorumsuzluk kayıtları ve bu savunmalardan yararlanabilecek kişilerin kapsamının
belirlenmesi; sorumluluğun sınırlandırılması; kurtarma faaliyetlerinin icrası, çatma ve
müşterek avarya gibi deniz kazalarında sorumluluk gibi temel sorunlara ve bunlarla
ilgili sorulara milli ve uluslararası hukukta cevap bulunması gerekmektedir. Bu
çalışmada gemilerde yapay zekâ sistemi kullanımı açıklanacak olup, bu gemilerin
kullanılmaya başlanmasının mevcut kanuni düzenlemelere etkisi ve özellikle
uluslararası sözleşmelerde değişiklik gerekip gerekmeyeceği konusu irdelenecektir.
Yapay zekâ sisteminin denizciliğin diğer alanlarında kullanımı ise incelenmeyecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |