Technological progress is becoming more and more important and an integral part of human existence. For this reason, digital tools are used in a wide variety of connections from daily life to education, work to health and education. The use of technology to facilitate and stimulate people's lives in the digital world is at the forefront of life. Having enough digital reading to reach the correct information and use it effectively is therefore of great importance. In this context, there are also important problems related to the use of social media, such as a significant mental interest in the Internet, inability to regulate its use, inability to set limits, spending too much time. The aim of this study is to compare the digital literacy and social media addictions of high school students by examining them with the questionnaire technique method. The sample of the study consisted of 381 students studying at different grade levels from the official vocational high school institution in the central district of Uşak province in the 2024- 2025 academic year. In order to collect data in the research; the ‘Digital Literacy Scale’ and the ‘Social Media Addiction’ scale developed by the researcher were used. The application was developed by the researcher and carried out in the classrooms of the school where the students study. As a result of the study, a positive relationship was found between digital literacy and social media addiction. According to the analysis results, it can be said that as the digital literacy levels of students increase, their attitudes towards social media addiction will increase or as their literacy levels decrease, their attitudes towards social media addiction will decrease.
Teknolojik ilerleme giderek daha önemli ve insan varlığının ayrılmaz bir parçası haline gelmektedir. Bu nedenle dijital araçlar günlük hayattan eğitime, işten sağlığa ve eğlenceye kadar çok çeşitli bağlamlarda kullanılmaktadır. Dijitalleşen dünyada insanların hayatlarını kolaylaştırmak ve uyarlamak için teknolojinin kullanılması hayati önem taşımaktadır. Doğru bilgiye ulaşmak ve onu etkili bir şekilde kullanmak için yeterli dijital okuryazarlığa sahip olmak bu nedenle çok büyük önem arz etmektedir. Bu bağlamda, internete karşı önemli bir zihinsel ilgi, kullanımını düzenleyememe, sınır belirleyememe, fazla zaman harcama gibi sosyal medya kullanımıyla ilgili önemli problemler de söz konusu olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin dijital okuryazarlık ve sosyal medya bağımlılıklarının anket tekniği yöntemiyle incelenerek karşılaştırmasının yapılmasını içermektedir. Araştırmanın örneklemini, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Uşak ili Merkez ilçesindeki resmi meslek lisesi kurumundan farklı sınıf seviyelerinde öğrenim gören 381 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla; araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Dijital Okuryazarlık Ölçeği’ ve ‘Sosyal Medya Bağımlılığı’ ölçeği kullanılmıştır. Uygulama araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve öğrencilerin öğrenim gördükleri okulun dersliklerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda dijital okuryazarlık ve sosyal medya bağımlılığı arasında pozitif yönde bir ilişki saptanmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri arttıkça sosyal medya bağımlılığına yönelik tutumlarında atacağı ya da okuryazarlık düzeyleri azaldıkça sosyal medya bağımlılığına yönelik tutumlarında az olacağı anlamına geldiği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Applications and Analysis |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 19, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |