BibTex RIS Kaynak Göster

Reklamlardaki Kadın İmgesi: Ulusal Televizyon Reklamlarına İlişkin Bir Değerlendirme

Yıl 2011, Cilt: 16 Sayı: 3, 479 - 500, 01.09.2011

Öz

Kaynakça

  • 1. ALTINEL, YÜCEL, H. (2002), Kozmetik Reklamlarında Kadın ve Nesne İlişkisi, Kilad, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, Sayı 1, Bahar.
  • 2. ARIMA, A., N. (2003), Gender Stereotypes in Japanese Television Advertisements, Sex Roles, Vol 49, No 1-2, July.
  • 3. ATABEK, G., Ş. ve ATABEK, Ü. (2007), Medya Metinlerini Çözümlemek, İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 4. ACEVEDO, C., R., NOHARA, J., J., ARRUDA, A., L., TAMASHIRO, H., R., S., BRASHEAR, T. (2006), How Women Are Depicted In Ads? A Content Analysis Study With Brazilian Advertisements, International Business & Economics Research Journal, Volume 5, Number 10, October.
  • 5. BELKAOUI, A. ve BELKAOUI, J., M. (1976), A Comparative Analysis of the Roles Portrayed by Women in Print Advertisements: 1958, 1970, 1972, Journal of Marketing Research, Vol. XIII, May.
  • 6. BRESNAHAN, M., J., INOUE, Y., LIU, W., Y., NISHIDA, T. (2001), Changing Gender Roles in Prime-Time Commercials in Malaysia, Japan, Taiwan, and the United States, Sex Roles, Vol. 45, No. 1-2, July.
  • 7. CONNELL, R.,W. (1998), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, Çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • 8. COURTNEY, A., E. ve LOCKERETZ, S., W. (1971), A Woman's Place: An Analysis of the Roles Portrayed by Women in Magazine Advertisements, Journal of Marketing Research, Vol. VIII, February.
  • 9. ÇETİNKAYA, Y. (1993), Reklamcılık, İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • 10. DEMİR, KULA, N. (2006), Kültürel Değişimlerin Reklamlarda Kadın ve Erkek Rol-Modellerine Yansıması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, Elazığ.
  • 11. DURAN, C. (2002), Televizyon Reklamlarının Hatırlanabilirliği Üzerine Gazi Üniversitesi Lisans Eğitimi Alan Kız Öğrenciler Üzerinde Yapılan Ampirik Bir Çalışma, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 1, Ankara.
  • 12. ELDEN, M., ULUKÖK, Ö., YEYGEL, S. (2007), Şimdi Reklamlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • 13. FERNANDEZ, F., V. ve VICENTE, J., M., M. (2007), Gender Stereotypes in Spanish Television Commercials, Sex Roles, 56. 14. FERRANTE, C., L., HAYNES, A., M., KINGSLEY, S. M. (1988), Image of Women in Television Advertising, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Volume 32, Number 2, Spring.
  • 15. FURNHAM, A., BABITZKOW, M., UGUCCIONI, S. (2000), Gender Stereotyping in Television Advertisements: A Study of French and Danish Television, Genetic, Social and General Psychology Monographs, Vol. 126, No. 1.
  • 16. GERAY, H. (2006), Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 17. GERAGHTY, C. (1991), Kadınlar ve Pembe Dizi, (Çev. Nur NİRVEN), AFA Yayıncılık, İstanbul.
  • 18. GILLY, M., C. (1988), Sex Roles in Advertising: A Comparison of Television Advertisements in Australia, Mexico, and The United States, Journal of Marketing, Vol. 52, April.
  • 19. HIZAL, GENÇTÜRK, G., S. (2004), Kadın Kimliğinin Kurulmasında Marka Stratejileri, Koş Süreyya Koş, Kadın Çalışmalarında Disiplinlerarası Buluşma, İkinci Cilt, Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Mart.
  • 20. İRVAN, S. ve BİNARK, M. (1995), Kadın ve Popüler Kültür, Ark Yayınları, Ankara.
  • 21. KIM, K. ve LOWRY, D., T. (2005), Television Commercials as a Lagging Social Indicator: Gender Role Stereotypes in Korean Television Advertising, Sex Roles, Vol. 53, No. 11-12, December.
  • 22. KRİSTAL ELMA, (Erişim Adresi): <http://www.kristalelma.org.tr/ yonetmelik.html>, (Erişim Tarihi: 28.06.2009).
  • 23. LIN, C. ve YEH, J. (2009), Comparing Society’s Awareness of Women: Media-Portrayed Idealized Images and Physical Attractiveness, Journal of Business Ethics, 90.
  • 24. LINDNER, K. (2004), Images of Women in General Interest and Fashion Magazine Advertisements from 1955 to 2002, Sex Roles, Vol. 51, No. 7-8, October.
  • 25. MCARTHUR, L., Z. ve RESKO, B., G. (1975), The Portrayal Of Men And Women in American Television Commercials, The Journal Of Social Psychology, 97.
  • 26. MILNER, L., M. ve COLLINS, J., M. (2000), Sex-Role Portrayals and the Gender of Nations, Journal of Advertising, Volume XXIX, Number 1, Spring.
  • 27. _____ (1998), Sex Role Portrayals in Turkish Television Advertisements: An Examination in an International Context. Journal of Euromarketing, Vol. 7 (1).
  • 28. MILNER, L., M. ve HIGGS, B. (2004), Gender Sex-Role Portrayals in International Television Advertising Over Time: The Australian Experience, Journal of Current Issues and Research in Advertising, Volume 26, Number 2, Fall.
  • 29. MODLESKI, T. (1995), Günümüz Pembe Dizilerinde Geleceği Arama, (Der. ve Çev. S. İrvan ve M. Binark) Kadın ve Popüler Kültür, Ankara: Ark Yayınları.
  • 30. NELSON, M., R. ve PAEK, H. (2005), Cross-Cultural Differences in Sexual Advertising Content in a Transnational Women’s Magazine, Sex Roles, Vol. 53, No. 5-6, September.
  • 31. NETO, F. ve PINTO, I. (1998), Gender Stereotypes in Portuguese Television Advertisements, Sex Roles, Vol. 39, No. 1-2.
  • 32. OĞUZ, YAKTIL, G. (2000), Cinsiyet Rolleri İle İlgili Stereotiplerin Televizyonda Sunumu, Kurgu Dergisi, Sayı 17. 33. ÖZÇAĞLAYAN, M. (2000), Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Gelişimi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, Ocak.
  • 34. ÖZERKAN, Ş., A. (2004), Bir Toplumsallaştırma Aracı Olarak, Medyanın Kadın İmajına Yaklaşımı, Kadın Çalışmalarında Disiplinlerarası Buluşma, İkinci Cilt, Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Mart.
  • 35. ÖZGÜR, A., Z. (1996), Reklam Filmlerinde Görünen Kadınların İşlevsel Rolleri, Kurgu Dergisi, Sayı 14.
  • 36. PAPATYA, N. (2010), Korku Pazarlaması: İronik ve Eleştirel Bir Katkı, Pİ Dergisi, Yıl 9, Sayı 31, Kış.
  • 37. _____ (2008), İmgesel Benlikler ve Tükenmişlik Üzerinden Markalaşma: Düşlerle Gerçekleri Arayış Bağlamında Satılık Mutluluklar, Pİ Dergisi, Nisan-Mayıs-Haziran.
  • 38. RAKOW, L. (1995), Popüler Kültüre Feminist Yaklaşımlar: Ataerkil’in Hakkını Teslim Etmek, (Der. ve Çev. S. İrvan ve M. Binark) Kadın ve Popüler Kültür, Ankara: Ark Yayınları.
  • 39. RUTHERFORD, P. (2000), Yeni İkonalar, Televizyonda Reklam Sanatı, (Çev. M. K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • 40. SCHNEIDER, K. C. ve SCHNEIDER, S., B. (1979), Trends in Sex Roles in Television Commercials, Journal of Marketing, Vol. 43, Summer.
  • 41. SEXTON, D., E. ve HABERMAN, P. (1974), Women in Magazine Advertisements, Journal of Advertising Research, Volume 14, Number 4, August.
  • 42. STEEVES, H., L. (2005), Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları, (Der. ve Çev. Mehmet Küçük), Medya, İktidar ve İdeoloji, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • 43. TİMİSİ, N. (1997), Medyada Cinsiyetçilik, T.C. Başbakanlık Kadının Sorunları ve Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • 44. ÜNSAL, Y. (1984), Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, 2. Baskı, ABC Kitabevi, İstanbul.
  • 45. VENKATESAN, M. ve LOSCO, J. (1975), Women in Magazine Ads: 1959-71, Journal of Advertising Research, Volume 15, Number 5, October.
  • 46. YAVUZ, C. Ş. (2004), 1990’larda Türkiye’de Reklam ve Reklamcılık Sektörü, Kocaeli Üniv. İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi Sayı 6, Güz.
  • 47. YILMAZ, A., R. (2007), Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı: 1960-1990 Yılları Arası Milliyet Gazetesi Reklamlarına Yönelik Bir İçerik Analizi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 4, Ocak.
  • 48. ZIMMERMAN, A. ve DAHLBERG, J. (2008), The Sexual Objectification of Women in Advertising: A Contemporary Cultural Perspective, Journal of Advertising Research, Vol. 48, No. 1, March.

REKLAMLARDAKİ KADIN İMGESİ: ULUSAL TELEVİZYON REKLAMLARINA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2011, Cilt: 16 Sayı: 3, 479 - 500, 01.09.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, 1990’lı yıllardan itibaren ulusal televizyonlarda yayınlanmış reklamcılık dalında ödül alan televizyon reklamlarındaki kadın imgelerinin nasıl kurgulandığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 1990-2009 yılları arasında yayınlanmış, ödül almış ulusal televizyon reklamlarına yönelik içerik analizi yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; geçmişte yapılmış araştırmalarda ortaya çıkarılan, reklamlarda tasvir edilen kadın rolünün özellikle 1990’lı yıllarda yaşanan değişim ve dönüşüme rağmen çok fazla değişmediği tespit edilmiştir

Kaynakça

  • 1. ALTINEL, YÜCEL, H. (2002), Kozmetik Reklamlarında Kadın ve Nesne İlişkisi, Kilad, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, Sayı 1, Bahar.
  • 2. ARIMA, A., N. (2003), Gender Stereotypes in Japanese Television Advertisements, Sex Roles, Vol 49, No 1-2, July.
  • 3. ATABEK, G., Ş. ve ATABEK, Ü. (2007), Medya Metinlerini Çözümlemek, İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 4. ACEVEDO, C., R., NOHARA, J., J., ARRUDA, A., L., TAMASHIRO, H., R., S., BRASHEAR, T. (2006), How Women Are Depicted In Ads? A Content Analysis Study With Brazilian Advertisements, International Business & Economics Research Journal, Volume 5, Number 10, October.
  • 5. BELKAOUI, A. ve BELKAOUI, J., M. (1976), A Comparative Analysis of the Roles Portrayed by Women in Print Advertisements: 1958, 1970, 1972, Journal of Marketing Research, Vol. XIII, May.
  • 6. BRESNAHAN, M., J., INOUE, Y., LIU, W., Y., NISHIDA, T. (2001), Changing Gender Roles in Prime-Time Commercials in Malaysia, Japan, Taiwan, and the United States, Sex Roles, Vol. 45, No. 1-2, July.
  • 7. CONNELL, R.,W. (1998), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, Çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • 8. COURTNEY, A., E. ve LOCKERETZ, S., W. (1971), A Woman's Place: An Analysis of the Roles Portrayed by Women in Magazine Advertisements, Journal of Marketing Research, Vol. VIII, February.
  • 9. ÇETİNKAYA, Y. (1993), Reklamcılık, İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • 10. DEMİR, KULA, N. (2006), Kültürel Değişimlerin Reklamlarda Kadın ve Erkek Rol-Modellerine Yansıması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, Elazığ.
  • 11. DURAN, C. (2002), Televizyon Reklamlarının Hatırlanabilirliği Üzerine Gazi Üniversitesi Lisans Eğitimi Alan Kız Öğrenciler Üzerinde Yapılan Ampirik Bir Çalışma, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 1, Ankara.
  • 12. ELDEN, M., ULUKÖK, Ö., YEYGEL, S. (2007), Şimdi Reklamlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • 13. FERNANDEZ, F., V. ve VICENTE, J., M., M. (2007), Gender Stereotypes in Spanish Television Commercials, Sex Roles, 56. 14. FERRANTE, C., L., HAYNES, A., M., KINGSLEY, S. M. (1988), Image of Women in Television Advertising, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Volume 32, Number 2, Spring.
  • 15. FURNHAM, A., BABITZKOW, M., UGUCCIONI, S. (2000), Gender Stereotyping in Television Advertisements: A Study of French and Danish Television, Genetic, Social and General Psychology Monographs, Vol. 126, No. 1.
  • 16. GERAY, H. (2006), Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 17. GERAGHTY, C. (1991), Kadınlar ve Pembe Dizi, (Çev. Nur NİRVEN), AFA Yayıncılık, İstanbul.
  • 18. GILLY, M., C. (1988), Sex Roles in Advertising: A Comparison of Television Advertisements in Australia, Mexico, and The United States, Journal of Marketing, Vol. 52, April.
  • 19. HIZAL, GENÇTÜRK, G., S. (2004), Kadın Kimliğinin Kurulmasında Marka Stratejileri, Koş Süreyya Koş, Kadın Çalışmalarında Disiplinlerarası Buluşma, İkinci Cilt, Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Mart.
  • 20. İRVAN, S. ve BİNARK, M. (1995), Kadın ve Popüler Kültür, Ark Yayınları, Ankara.
  • 21. KIM, K. ve LOWRY, D., T. (2005), Television Commercials as a Lagging Social Indicator: Gender Role Stereotypes in Korean Television Advertising, Sex Roles, Vol. 53, No. 11-12, December.
  • 22. KRİSTAL ELMA, (Erişim Adresi): <http://www.kristalelma.org.tr/ yonetmelik.html>, (Erişim Tarihi: 28.06.2009).
  • 23. LIN, C. ve YEH, J. (2009), Comparing Society’s Awareness of Women: Media-Portrayed Idealized Images and Physical Attractiveness, Journal of Business Ethics, 90.
  • 24. LINDNER, K. (2004), Images of Women in General Interest and Fashion Magazine Advertisements from 1955 to 2002, Sex Roles, Vol. 51, No. 7-8, October.
  • 25. MCARTHUR, L., Z. ve RESKO, B., G. (1975), The Portrayal Of Men And Women in American Television Commercials, The Journal Of Social Psychology, 97.
  • 26. MILNER, L., M. ve COLLINS, J., M. (2000), Sex-Role Portrayals and the Gender of Nations, Journal of Advertising, Volume XXIX, Number 1, Spring.
  • 27. _____ (1998), Sex Role Portrayals in Turkish Television Advertisements: An Examination in an International Context. Journal of Euromarketing, Vol. 7 (1).
  • 28. MILNER, L., M. ve HIGGS, B. (2004), Gender Sex-Role Portrayals in International Television Advertising Over Time: The Australian Experience, Journal of Current Issues and Research in Advertising, Volume 26, Number 2, Fall.
  • 29. MODLESKI, T. (1995), Günümüz Pembe Dizilerinde Geleceği Arama, (Der. ve Çev. S. İrvan ve M. Binark) Kadın ve Popüler Kültür, Ankara: Ark Yayınları.
  • 30. NELSON, M., R. ve PAEK, H. (2005), Cross-Cultural Differences in Sexual Advertising Content in a Transnational Women’s Magazine, Sex Roles, Vol. 53, No. 5-6, September.
  • 31. NETO, F. ve PINTO, I. (1998), Gender Stereotypes in Portuguese Television Advertisements, Sex Roles, Vol. 39, No. 1-2.
  • 32. OĞUZ, YAKTIL, G. (2000), Cinsiyet Rolleri İle İlgili Stereotiplerin Televizyonda Sunumu, Kurgu Dergisi, Sayı 17. 33. ÖZÇAĞLAYAN, M. (2000), Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Gelişimi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, Ocak.
  • 34. ÖZERKAN, Ş., A. (2004), Bir Toplumsallaştırma Aracı Olarak, Medyanın Kadın İmajına Yaklaşımı, Kadın Çalışmalarında Disiplinlerarası Buluşma, İkinci Cilt, Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Mart.
  • 35. ÖZGÜR, A., Z. (1996), Reklam Filmlerinde Görünen Kadınların İşlevsel Rolleri, Kurgu Dergisi, Sayı 14.
  • 36. PAPATYA, N. (2010), Korku Pazarlaması: İronik ve Eleştirel Bir Katkı, Pİ Dergisi, Yıl 9, Sayı 31, Kış.
  • 37. _____ (2008), İmgesel Benlikler ve Tükenmişlik Üzerinden Markalaşma: Düşlerle Gerçekleri Arayış Bağlamında Satılık Mutluluklar, Pİ Dergisi, Nisan-Mayıs-Haziran.
  • 38. RAKOW, L. (1995), Popüler Kültüre Feminist Yaklaşımlar: Ataerkil’in Hakkını Teslim Etmek, (Der. ve Çev. S. İrvan ve M. Binark) Kadın ve Popüler Kültür, Ankara: Ark Yayınları.
  • 39. RUTHERFORD, P. (2000), Yeni İkonalar, Televizyonda Reklam Sanatı, (Çev. M. K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • 40. SCHNEIDER, K. C. ve SCHNEIDER, S., B. (1979), Trends in Sex Roles in Television Commercials, Journal of Marketing, Vol. 43, Summer.
  • 41. SEXTON, D., E. ve HABERMAN, P. (1974), Women in Magazine Advertisements, Journal of Advertising Research, Volume 14, Number 4, August.
  • 42. STEEVES, H., L. (2005), Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları, (Der. ve Çev. Mehmet Küçük), Medya, İktidar ve İdeoloji, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • 43. TİMİSİ, N. (1997), Medyada Cinsiyetçilik, T.C. Başbakanlık Kadının Sorunları ve Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • 44. ÜNSAL, Y. (1984), Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, 2. Baskı, ABC Kitabevi, İstanbul.
  • 45. VENKATESAN, M. ve LOSCO, J. (1975), Women in Magazine Ads: 1959-71, Journal of Advertising Research, Volume 15, Number 5, October.
  • 46. YAVUZ, C. Ş. (2004), 1990’larda Türkiye’de Reklam ve Reklamcılık Sektörü, Kocaeli Üniv. İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi Sayı 6, Güz.
  • 47. YILMAZ, A., R. (2007), Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı: 1960-1990 Yılları Arası Milliyet Gazetesi Reklamlarına Yönelik Bir İçerik Analizi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 4, Ocak.
  • 48. ZIMMERMAN, A. ve DAHLBERG, J. (2008), The Sexual Objectification of Women in Advertising: A Contemporary Cultural Perspective, Journal of Advertising Research, Vol. 48, No. 1, March.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

  Dr.Yasemin Karaca Bu kişi benim

Prof.Dr.Nurhan Papatya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaca, .D., & Papatya, P. (2011). REKLAMLARDAKİ KADIN İMGESİ: ULUSAL TELEVİZYON REKLAMLARINA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 479-500.