BibTex RIS Cite

İş Etiği ve İş Etiğinin Yayılım Süreci

Year 2008, Volume: 13 Issue: 1, 145 - 158, 01.03.2008

Abstract

References

  • 1. ARSLAN, Mahmut; İş ve Meslek Ahlâkı, 1. Basım, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2001.
  • 2. ARIKAN, Semra; “İşletmelerde Sosyal Sorumluluk ve İş Ahlakı”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 13, Ankara, 1995.
  • 3. AYDEMİR, Emine Dilek; İş Etiği Kavramı, İleri Bir iş Etiği Uygulaması Olarak İşletme Taahhütnameleri ve Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2002.
  • 4. DE GEORGE, Richard T.; Business Ethics, Fifth Edition, Prentice Hall, New Jersey, USA, 1999. 5. DE GEORGE, Richard T.; “The Status of Business Ethics: Past and Future”, Journal of Business Ethics, Vol. 6, April 1987, pp. 201- 211.
  • 6. FERREL, O. C.; FRAEDRICH John; Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases, 2nd Ed., Houghton Mifflin Com., Boston, 1994.
  • 7. GÜRLEK, Bilgehan; GÜROL, Mehmet Ali; “Kalite’ ye Giden Yolda Etik Yapının Rolü”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, İzmir, 1993, s. 192- 203.
  • 8. HALICI, Ali; İşletme İşlevleri Açısından İş Etiği ve İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’ nda İşlem Gören İşletmelere Yönelik Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Fakültesi İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2000.
  • 9. KILINÇ, İzzet; “İş Etiki Kapsamında Otel Yöneticilerinin Çalışanlara Karşı Etik Sorumluluklarının İzmir’ de Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Öğrenimi Gören Öğrencilerin Bakış Açıları İle Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 3, İzmir, 2000, s. 94- 104.
  • 10. KIREL, Çiğdem; Örgütlerde Etik Davranışlar, Yönetimi ve Bir Uygulama Çalışması, T. C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 121, Eskişehir, 2000.
  • 11. ÖZGENER, Şevki; “İmalat Sanayi İşletmelerindeki Kamu ve Özel Sektör Yöneticilerinin İş Ahlâkına İlişkin Tutumları”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 35 Sayı: 1, Ankara, 2002, s. 167- 180.
  • 12. ÖZGENER, Şevki; İş Ahlâkının Temelleri: Yönetsel Bir Yaklaşım, 1. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
  • 13. ÖZKALP, Enver; KIREL, Çiğdem; Örgütsel Davranış, Etam A.Ş. Matbaa Tesisleri, Eskişehir, 2001.
  • 14. ÖZTÜRK, Namık Kemal; “Kamu ve Özel Yönetim Etiği: Benzerlikler ve Farklılıklar”, Amme İdare Dergisi, Cilt: 32 Sayı:2, Ankara, Haziran 1999, s. 15- 26.
  • 15. PREUSS, Lutz; “Ethical Theory in German Business Ethics Research”, Journl of Business Ethics, Vol. 18 No. 4, 1999, pp. 407- 419.
  • 16. PRIMEAUX, Patrick; STIEBER, John; “Profit Maximization: The Ethical Mandate of Business”, Journal of Business Ethics, Vol. 13 No. 4, 1994, pp. 287- 294
  • 17. SCHULZE, Nergis; “İşletme Etiği Konusunda Kavramsal Bir Yaklaşım”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 30 Sayı: 4, Ankara, Aralık 1997, s. 35- 51
  • 18. SUCU, Yaşar; “Yönetim ve Etik”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi 11. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Afyon, 2003, s.285.
  • 19. SVENSSON, Göran; WOOD, Greg; “Proactive Versus Reactive Business Ethics Performance: A Conceptual Framework of Profile Analysis and Case Illustrations”, Corporate Governance, Vol. 4 No.2, 2004, pp. 18- 33.
  • 20. TAKALA, Tuomo; “Postmodern Business Ethics – Is It Possible, Is It Relevant?”, Electrical Journal of Business and Organization Ethics, Vol. 3 No. 1, http://www.jyu.fi/ejbo/archive/takala3.html, (08.04.2005).
  • 21. TIERNEY, Elizabeth P.; İş Ahlâkı Yöneticiler İçin Bir Rehber, 1. Basım, Rota Yayın, İstanbul, 1997.
  • 22. VOGEL, David; “Business Ethics: New Perspectives on Old Problems”, California Management Review, Vol. 33 No. 4, Summer 1991, pp.101- 117.
  • 23. www.bulentsenver.com/Kultur/ppt/TEDMER%20ET%DDK%20FARKI NDALIK%20EGITIMI%2020040328.ppt
  • 24. www.insankaynaklari.com

İŞ ETİĞİ ve İŞ ETİĞİNİN YAYILIM SÜRECİ

Year 2008, Volume: 13 Issue: 1, 145 - 158, 01.03.2008

Abstract

Bu çalışma, belirli süreler içerisinde değişim ve gelişim gösteren iş
etiği kavramının gelişim sürecini irdeleyerek, iş etiği yaklaşımının yayılım
trendlerini ve işletmeleri hangi yönde etkilediğini ortaya koymayı
amaçlamaktadır.
İş etiği, iş dünyasındaki ilişkilerin kırılganlığını etkileyen unsurları
tanımlamaktadır. Çalışma hayatındaki ilişkilerde zaman ve kültür
kapsamında değişiklik gösterebilmektedir. Bu nedenle ilişkilerdeki stratejik
davranışları tasarlayan iş etiği yaklaşımı değişmektedir. Böylelikle iş etiği
işletmelerin stratejik hamleleri uygulamalarında kilit bir rol
üstlenebilmektedir. Başka bir deyişle iş etiği işletmelerin sürekliliğinde riski
en aza indiren önemli yönetsel araçtır.
Bu bağlamda çalışmada ilk olarak iş etiği kavramı ve iş
yaşamındaki fonksiyonları ele alınmaktadır. Daha sonra iş etiğinin tarihsel
gelişimi ve farklı yaklaşımları ile etik yaklaşımdaki değişim ve yönetsel
etkileri incelenmektedir. Son olarak da iş etiğinin işletmeleri etkileme
boyutları tartışılmaktadır.

References

  • 1. ARSLAN, Mahmut; İş ve Meslek Ahlâkı, 1. Basım, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2001.
  • 2. ARIKAN, Semra; “İşletmelerde Sosyal Sorumluluk ve İş Ahlakı”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 13, Ankara, 1995.
  • 3. AYDEMİR, Emine Dilek; İş Etiği Kavramı, İleri Bir iş Etiği Uygulaması Olarak İşletme Taahhütnameleri ve Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2002.
  • 4. DE GEORGE, Richard T.; Business Ethics, Fifth Edition, Prentice Hall, New Jersey, USA, 1999. 5. DE GEORGE, Richard T.; “The Status of Business Ethics: Past and Future”, Journal of Business Ethics, Vol. 6, April 1987, pp. 201- 211.
  • 6. FERREL, O. C.; FRAEDRICH John; Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases, 2nd Ed., Houghton Mifflin Com., Boston, 1994.
  • 7. GÜRLEK, Bilgehan; GÜROL, Mehmet Ali; “Kalite’ ye Giden Yolda Etik Yapının Rolü”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, İzmir, 1993, s. 192- 203.
  • 8. HALICI, Ali; İşletme İşlevleri Açısından İş Etiği ve İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’ nda İşlem Gören İşletmelere Yönelik Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Fakültesi İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2000.
  • 9. KILINÇ, İzzet; “İş Etiki Kapsamında Otel Yöneticilerinin Çalışanlara Karşı Etik Sorumluluklarının İzmir’ de Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Öğrenimi Gören Öğrencilerin Bakış Açıları İle Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 3, İzmir, 2000, s. 94- 104.
  • 10. KIREL, Çiğdem; Örgütlerde Etik Davranışlar, Yönetimi ve Bir Uygulama Çalışması, T. C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 121, Eskişehir, 2000.
  • 11. ÖZGENER, Şevki; “İmalat Sanayi İşletmelerindeki Kamu ve Özel Sektör Yöneticilerinin İş Ahlâkına İlişkin Tutumları”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 35 Sayı: 1, Ankara, 2002, s. 167- 180.
  • 12. ÖZGENER, Şevki; İş Ahlâkının Temelleri: Yönetsel Bir Yaklaşım, 1. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
  • 13. ÖZKALP, Enver; KIREL, Çiğdem; Örgütsel Davranış, Etam A.Ş. Matbaa Tesisleri, Eskişehir, 2001.
  • 14. ÖZTÜRK, Namık Kemal; “Kamu ve Özel Yönetim Etiği: Benzerlikler ve Farklılıklar”, Amme İdare Dergisi, Cilt: 32 Sayı:2, Ankara, Haziran 1999, s. 15- 26.
  • 15. PREUSS, Lutz; “Ethical Theory in German Business Ethics Research”, Journl of Business Ethics, Vol. 18 No. 4, 1999, pp. 407- 419.
  • 16. PRIMEAUX, Patrick; STIEBER, John; “Profit Maximization: The Ethical Mandate of Business”, Journal of Business Ethics, Vol. 13 No. 4, 1994, pp. 287- 294
  • 17. SCHULZE, Nergis; “İşletme Etiği Konusunda Kavramsal Bir Yaklaşım”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 30 Sayı: 4, Ankara, Aralık 1997, s. 35- 51
  • 18. SUCU, Yaşar; “Yönetim ve Etik”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi 11. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Afyon, 2003, s.285.
  • 19. SVENSSON, Göran; WOOD, Greg; “Proactive Versus Reactive Business Ethics Performance: A Conceptual Framework of Profile Analysis and Case Illustrations”, Corporate Governance, Vol. 4 No.2, 2004, pp. 18- 33.
  • 20. TAKALA, Tuomo; “Postmodern Business Ethics – Is It Possible, Is It Relevant?”, Electrical Journal of Business and Organization Ethics, Vol. 3 No. 1, http://www.jyu.fi/ejbo/archive/takala3.html, (08.04.2005).
  • 21. TIERNEY, Elizabeth P.; İş Ahlâkı Yöneticiler İçin Bir Rehber, 1. Basım, Rota Yayın, İstanbul, 1997.
  • 22. VOGEL, David; “Business Ethics: New Perspectives on Old Problems”, California Management Review, Vol. 33 No. 4, Summer 1991, pp.101- 117.
  • 23. www.bulentsenver.com/Kultur/ppt/TEDMER%20ET%DDK%20FARKI NDALIK%20EGITIMI%2020040328.ppt
  • 24. www.insankaynaklari.com
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

  Yrd.Doç.Dr.Çetin Bektaş This is me

Dr.Mehmet Ali Köseoğlu This is me

Publication Date March 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Bektaş, .Y., & Köseoğlu, D. A. (2008). İŞ ETİĞİ ve İŞ ETİĞİNİN YAYILIM SÜRECİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 145-158.