ANALYSIS OF IMPACT OF PRESSURE ON BANKERS FOR MARKETING AND SALES IN BANKING SECTOR
Yıl 2018,
Cilt: 23 Sayı: 2, 347 - 371, 30.04.2018
İsmail Soygür
Sonay Aydın
Öz
In this study to analyze of impact of pressure on bankers, a survey is conducted on a sample that includes staff from both government and private banks within the boundaries of Turkey. Sample includes staff from different age groups, different genders. Surveying process took five months and four different scales were used in the analysis. Responses are collected immediately via Snowball Sampling Method due to costs and time restrictions. Responses of 397 valid surveys were uploaded on SPSS-24 and initially tested for demographics-based results. Factor analysis were conducted for all scales. Results that find relationships between demographics and scales based on factor analyses were tested by ANOVA and t tests. Lastly, regression and correlation analysis performed in order to test the hypothesis that relates target pressure scale to other scales. Results of this study show that target pressure increases the level and feeling of burnout. Contrary to expectations target pressure do not increase the level of job stress. Increase in target pressure decreases the level of job satisfaction.
Kaynakça
- AKTAŞ, A. (1996) “Üst ve Orta Düzey Yöneticilerde Stres”, KHO Dergisi.
- AYBAS, M. ve Türkmen, E. (2015) "Örgütsel Etik İnancı Ve Hedef Yönelimliliğin Etik Olmayan Satış Davranışı Üzerindeki Etkisi: Satış Personeli Üzerine Bir Araştırma." 23. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 14-16 Mayıs 2015, Muğla.
- BADEMCİ, Vahit (2006) “Tartışmayı Sonlandırmak: Cronbach'ın Alfa Katsayısı, İki Değerli [0, 1] Ölçümlenmiş Maddeler İle Kullanılabilir”, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:13.
- BAKAN, İ.-Erşahan, B-Sezer, B.-Sünbül, Ş. (2015) “Bankacılıkta Mesai, Hedef Ve Güven Olgularının Performans ve Mobbing Üzerindeki Etkisi”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5.01: 159-172.
- BOZYİĞİT, S. ve Akkan, E. (2013) “Kişisel Satışta Etik: Adana İlindeki Tıbbi Satış Temsilcilerinin Etik Tutumlarının İncelenmesi” , Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt:28, Sayı:1, ss.49-79
- CLAYTON, S. (2000) Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede Yönetim (Supervision) ,Hayat Yayıncılık, İstanbul.
- DAUDKHANE, Y. S. (2017) “Why SMART Goals are not ‘Smart’ enough?”, Imperial Journal of Interdisciplinary Research (IJIR) Vol-3, Issue-6, ISSN: 2454-1362, p.137-143.
- DİNÇER, B.- Dinçer, C. (2011) “Satış Elemanı Performans Değerlemesinde Bir Öneri: Üçgensel Performans Değerleme Yöntemi” http://dspace. marmara.edu.tr 163-167.
- DOĞAR, N. (2013) Kişilik, Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: İstanbul’da Faaliyet Gösteren İki Ticarî Bankada Bir Araştırma Türkiye Cumhuriyeti Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Adana.
- EFEOĞLU, İ. E. (2006) , İş-Aile Yaşam Çatışmasının İş Stresi, İş Doyumu Ve Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkileri: İlaç Sektöründe Bir Araştırma, T.C. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Adana.
- GAVCAR E. ve Tavşancı, S. (2014) “Pazarlama İşletmelerinde Satış Elemanlarının İş Memnuniyeti ve Sorunları”, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:11, Sayı:1, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. , Manisa,83-90.
- GEGEZ, E. A. (2014), Pazarlama Araştırmaları, Beta Yayınları, İstanbul
- GEORGE, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
- GÜNER, F.-Çiçek, H.-Can, A.(2014) “Banka Çalışanlarının Mesleki Stres ve Tükenmişlik Düzeylerinin İş Doyumu ve Yaşam Doyumu Düzeyleri İle İlişkisi”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi International Journal of Alanya Faculty of Business , C:6, S:3, s. 59-76
- Harvard Business School Press (HBSP), (Setting goals) Hedefler Belirlemek, Çeviri: Melis İnan, Optimist Yayınları, 2010, İstanbul
- İSLAMOĞLU, A. H. (1998), Pazarlama Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul.
- KARABULUT, M. (1998), Profesyonel Satışçılık ve Yönetimi, Üniversal Dil Hizmetleri ve Yayıncılık, İstanbul.
- KOÇ, E. (2011) Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri-Global ve Yerel Yaklaşım, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- LAWSON, I. (2001) Hedef Belirleme, Çeviren, Mesut Aykan, Yeryüzü Yayınevi, Ankara.
- MASLACH, C. ve Jackson, S.E. (1981) “The Measurement of Experienced Burnout.” Journal of organizational Behavior, 2.2, 99-113.
- OK, S. (2004), “Banka Çalışanlarının Tükenmişlik Düzeylerinin İş Doyumu, Rol Çatışması, Rol Belirsizliği ve Bazı Bireysel Özelliklere Göre İncelenmesi ” Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Cilt:3, Sayı:21
- ÖRÜCÜ, E.-Demir, B. (1999),” Banka Çalışanlarında İş Stresi ve Muğla İli Örneği” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:1
- ÖZTOPRAK, Tarhan, M. (2014) Psikolojik Şiddetin Tükenmişlik Üzerindeki Etkisinde İş Stresinin Aracılık Rolü (Ankara İlindeki Sosyal Güvenlik Kurumuna Bağlı Çalışanlar Üzerinde Bir Analiz), T.C. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi,Tokat.
- ÖZTÜRK, İ. (2017), İşgörenin Görev Bağımlılığı, Politik Davranışları, Rol Çatışması Ve Belirsizliğinin Tükenmişlik Üzerindeki Etkisi: Sağlık Kurumlarında Bir İnceleme, T.C. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Tarsus / Mersin.
- ÖZTÜRK, Ü. (2009) “Performans Yönetimi”, Alfa Yayıncılık, 20, İstanbul.
- SAT, S. (2011) Örgütsel Ve Bireysel Özellikler Açısından İş Doyumu İle Tükenmişlik Düzeyi Arasındaki İlişki: Alanya'da Banka Çalışanları Üzerinde Bir İnceleme, Türkiye Cumhuriyeti Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı,
Yüksek Lisans Tezi, Adana.
- SOYSAL, A. Ve Tan, M. (2013) “İş Tatminini Etkileyen Faktörlerle İlgili Hizmet Sektöründe Yapılan Bir Araştırma: Kilis İli Kamu Ve Özel Banka Personeli Örneği” Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, s.45-63
- SÖYÜK, S.(2007) Örgütsel Adaletin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve İstanbul İlindeki Özel Hastanelerde Çalışan Hemşirelere Yönelik Bir Çalışma, T.C İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim
Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
- TAKAN, M.- Boyacıoğlu, Acar M. (2015) Bankacılık, Teori, Uygulama ve Yöntem, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
- TORLAK, Ö.(2003) , Pazarlama Ahlakı Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışlarının Analizi, Beta Yayınları, İstanbul.
- TABACHNICK ve Fidell, (2013) B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston.
- UYARGİL, C. (2008) İşletmelerde performans yönetimi Sistemi, Arıkan Basım Yayım Dağıtım ltd.şti., İstanbul.
- WEISS, D. J.- Dawis, R. V. - England, G. W. - Lofquist, L. H. (1967) “Manual For The Minnesota Satisfaction Question-naire.” Minneapolis. Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, 22.
- YILDIRIM, S. (2008) "Muhasebe Ögretim Elemanları ve Meslek Mensuplarının Mesleki Stres Düzeyi Üzerine Bir Arastırma." Muhasebe ve Finansman Dergisi 38 ss.153-162
- YILDIRIM, M. H. –Gülpınar, Ş. -Uğuz Ş.(2012), “ İş Yaşamında Öğrenilmiş Güçlülük İle İş Stresi Arasındaki İlişkileri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma” Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, ISSN: 1309 -8039 (Online).
- YÜKSELEN, C. (2008), Satış Yönetimi Detay Yayıncılık, Ankara.
- ZEYNEL, E. (2014) Akademisyenlere Yönelik Mesleki Motivasyon, İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Isparta,
BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA VE SATIŞ YÖNLÜ HEDEF BASKISININ BANKA PERSONELİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN ANALİZİ
Yıl 2018,
Cilt: 23 Sayı: 2, 347 - 371, 30.04.2018
İsmail Soygür
Sonay Aydın
Öz
Hedef baskısının banka personeli üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla Türkiye sınırları içindeki devlet ve özel sektör banka personeli üzerinde çeşitli bankaları, yaş ve cinsiyetleri kapsaması için 5 aylık zaman dilimine yayılan bir çalışma yapılmış ve 4 farklı ölçekten yararlanılmıştır. Zaman ve maliyet kısıtları nedeniyle veriler Kartopu Örnekleme Tekniği ile toplanmıştır. Anketleri geçerli sayılan toplamda 397 adet katılımcının verileri SPSS 24 programına yüklenmiştir. İlk önce güvenilirlik ve normallik tesleri yapılmış ve katılımcıların demografik özellikleri tespit edilmiştir. Ardından tüm ölçeklerin faktör analizleri tamamlanmıştır. Faktör analizlerine göre ölçekler ile demografik özellikler arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak amacıyla ANOVA ve t testleri yapılmıştır. Son olarak hedef baskısı ölçeği ile diğer ölçekler arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak için regresyon ve korelasyon analizleri ile oluşturulan hipotezler test edilmiştir. Çalışmanın modelini oluşturan sonuçlara göre; Hedef baskısı çalışanlarda tükenmişlik hissini ve seviyesini artırmaktadır. Hedef baskısı artışı iş stresi düzeyini artırmamakta tam tersine azaltmaktadır. Hedef baskısındaki artış iş tatmin düzeyini olumsuz etkileyerek işten elde edilen tatmin düzeyinin düşmesine neden olmaktadır.
Kaynakça
- AKTAŞ, A. (1996) “Üst ve Orta Düzey Yöneticilerde Stres”, KHO Dergisi.
- AYBAS, M. ve Türkmen, E. (2015) "Örgütsel Etik İnancı Ve Hedef Yönelimliliğin Etik Olmayan Satış Davranışı Üzerindeki Etkisi: Satış Personeli Üzerine Bir Araştırma." 23. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 14-16 Mayıs 2015, Muğla.
- BADEMCİ, Vahit (2006) “Tartışmayı Sonlandırmak: Cronbach'ın Alfa Katsayısı, İki Değerli [0, 1] Ölçümlenmiş Maddeler İle Kullanılabilir”, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:13.
- BAKAN, İ.-Erşahan, B-Sezer, B.-Sünbül, Ş. (2015) “Bankacılıkta Mesai, Hedef Ve Güven Olgularının Performans ve Mobbing Üzerindeki Etkisi”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5.01: 159-172.
- BOZYİĞİT, S. ve Akkan, E. (2013) “Kişisel Satışta Etik: Adana İlindeki Tıbbi Satış Temsilcilerinin Etik Tutumlarının İncelenmesi” , Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt:28, Sayı:1, ss.49-79
- CLAYTON, S. (2000) Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede Yönetim (Supervision) ,Hayat Yayıncılık, İstanbul.
- DAUDKHANE, Y. S. (2017) “Why SMART Goals are not ‘Smart’ enough?”, Imperial Journal of Interdisciplinary Research (IJIR) Vol-3, Issue-6, ISSN: 2454-1362, p.137-143.
- DİNÇER, B.- Dinçer, C. (2011) “Satış Elemanı Performans Değerlemesinde Bir Öneri: Üçgensel Performans Değerleme Yöntemi” http://dspace. marmara.edu.tr 163-167.
- DOĞAR, N. (2013) Kişilik, Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: İstanbul’da Faaliyet Gösteren İki Ticarî Bankada Bir Araştırma Türkiye Cumhuriyeti Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Adana.
- EFEOĞLU, İ. E. (2006) , İş-Aile Yaşam Çatışmasının İş Stresi, İş Doyumu Ve Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkileri: İlaç Sektöründe Bir Araştırma, T.C. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Adana.
- GAVCAR E. ve Tavşancı, S. (2014) “Pazarlama İşletmelerinde Satış Elemanlarının İş Memnuniyeti ve Sorunları”, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:11, Sayı:1, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. , Manisa,83-90.
- GEGEZ, E. A. (2014), Pazarlama Araştırmaları, Beta Yayınları, İstanbul
- GEORGE, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
- GÜNER, F.-Çiçek, H.-Can, A.(2014) “Banka Çalışanlarının Mesleki Stres ve Tükenmişlik Düzeylerinin İş Doyumu ve Yaşam Doyumu Düzeyleri İle İlişkisi”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi International Journal of Alanya Faculty of Business , C:6, S:3, s. 59-76
- Harvard Business School Press (HBSP), (Setting goals) Hedefler Belirlemek, Çeviri: Melis İnan, Optimist Yayınları, 2010, İstanbul
- İSLAMOĞLU, A. H. (1998), Pazarlama Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul.
- KARABULUT, M. (1998), Profesyonel Satışçılık ve Yönetimi, Üniversal Dil Hizmetleri ve Yayıncılık, İstanbul.
- KOÇ, E. (2011) Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri-Global ve Yerel Yaklaşım, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- LAWSON, I. (2001) Hedef Belirleme, Çeviren, Mesut Aykan, Yeryüzü Yayınevi, Ankara.
- MASLACH, C. ve Jackson, S.E. (1981) “The Measurement of Experienced Burnout.” Journal of organizational Behavior, 2.2, 99-113.
- OK, S. (2004), “Banka Çalışanlarının Tükenmişlik Düzeylerinin İş Doyumu, Rol Çatışması, Rol Belirsizliği ve Bazı Bireysel Özelliklere Göre İncelenmesi ” Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Cilt:3, Sayı:21
- ÖRÜCÜ, E.-Demir, B. (1999),” Banka Çalışanlarında İş Stresi ve Muğla İli Örneği” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:1
- ÖZTOPRAK, Tarhan, M. (2014) Psikolojik Şiddetin Tükenmişlik Üzerindeki Etkisinde İş Stresinin Aracılık Rolü (Ankara İlindeki Sosyal Güvenlik Kurumuna Bağlı Çalışanlar Üzerinde Bir Analiz), T.C. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi,Tokat.
- ÖZTÜRK, İ. (2017), İşgörenin Görev Bağımlılığı, Politik Davranışları, Rol Çatışması Ve Belirsizliğinin Tükenmişlik Üzerindeki Etkisi: Sağlık Kurumlarında Bir İnceleme, T.C. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Tarsus / Mersin.
- ÖZTÜRK, Ü. (2009) “Performans Yönetimi”, Alfa Yayıncılık, 20, İstanbul.
- SAT, S. (2011) Örgütsel Ve Bireysel Özellikler Açısından İş Doyumu İle Tükenmişlik Düzeyi Arasındaki İlişki: Alanya'da Banka Çalışanları Üzerinde Bir İnceleme, Türkiye Cumhuriyeti Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı,
Yüksek Lisans Tezi, Adana.
- SOYSAL, A. Ve Tan, M. (2013) “İş Tatminini Etkileyen Faktörlerle İlgili Hizmet Sektöründe Yapılan Bir Araştırma: Kilis İli Kamu Ve Özel Banka Personeli Örneği” Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, s.45-63
- SÖYÜK, S.(2007) Örgütsel Adaletin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve İstanbul İlindeki Özel Hastanelerde Çalışan Hemşirelere Yönelik Bir Çalışma, T.C İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim
Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
- TAKAN, M.- Boyacıoğlu, Acar M. (2015) Bankacılık, Teori, Uygulama ve Yöntem, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
- TORLAK, Ö.(2003) , Pazarlama Ahlakı Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışlarının Analizi, Beta Yayınları, İstanbul.
- TABACHNICK ve Fidell, (2013) B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston.
- UYARGİL, C. (2008) İşletmelerde performans yönetimi Sistemi, Arıkan Basım Yayım Dağıtım ltd.şti., İstanbul.
- WEISS, D. J.- Dawis, R. V. - England, G. W. - Lofquist, L. H. (1967) “Manual For The Minnesota Satisfaction Question-naire.” Minneapolis. Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, 22.
- YILDIRIM, S. (2008) "Muhasebe Ögretim Elemanları ve Meslek Mensuplarının Mesleki Stres Düzeyi Üzerine Bir Arastırma." Muhasebe ve Finansman Dergisi 38 ss.153-162
- YILDIRIM, M. H. –Gülpınar, Ş. -Uğuz Ş.(2012), “ İş Yaşamında Öğrenilmiş Güçlülük İle İş Stresi Arasındaki İlişkileri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma” Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, ISSN: 1309 -8039 (Online).
- YÜKSELEN, C. (2008), Satış Yönetimi Detay Yayıncılık, Ankara.
- ZEYNEL, E. (2014) Akademisyenlere Yönelik Mesleki Motivasyon, İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Isparta,