Year 2022,
Volume: 27 Issue: 1, 31 - 51, 31.01.2022
Nevzat Tetik
,
Muhammet Sait Işıldak
References
- AGGARWAL, M. and GRUPTA, M. (2014). Awareness of Financial Literacy Among College Students. Journal of Management Sciences and Technology, 2(1), 1-13.
- ALTINTAŞ, K. M. (2008). Bireysel Yatırımcılar Açısından Finansal eğitimin Önemi. Sigorta Araştırma ve İnceleme Yayınları. İstanbul.
- BARIŞ, S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. TESAM Akademi Dergisi. 3(2). Sayfa: 18-38.
- BARMAKİ, N. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
- BAŞARIR, Ç. ve SARIHAN, A. Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlıklarının Belirlenmesi: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(Ek Sayı 1), 143-162.
- CHEN, H. and VOLPE, R. P. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
- CULL, M. and WHITTON, D. (2011). University Students’ Financial Literacy Levels: Obstacles and Aids. The Economic and Labour Relations Review, 22(1), 99–114.
- ÇİNKO, M., AVCI, E., ERGUN, S. ve TEKÇE, M. (2017). Financial Literature Levels of University Students: An Example of Marmara University. Marmara Business Review, 2(1), 25-50.
- DANES, S. M. and HIRA, T. K. (1987). Money Management Knowledge of College Students. Journal of Student Financial Aid, 17(1), 4-16.
- DEMİR, N., KADERLİ, Y. ve ÖZDEMİR, M. (2016). TR32 Bölgesinde Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Geliştirilmesine Yönelik Çözüm Önerileri Projesi.
- ER, F., TEMİZEL, F., ÖZDEMİR, A. ve SÖNMEZ, H. (2014). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu University Journal of Social Sciences, 14(4).
- FRIEDLINE, T. and WEST, S. (2016). Financial Education is not Enough: Millennials may Need Financial Capability to Demonstrate Healthier Financial Behaviors. Journal of Family and Economic Issues, 37(4), 649-671.
- GEORGE, D. and MALLERY, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10a Ed.) Boston: Pearson.
- HAIR, J. F., BLACK, W. C., BABIN, B. J., ANDERSON, R. E. and TATHAM, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
- JAZAYERI, A. (2012). From Financial Literacy to Financial Capability: An Important Shift for Poverty Reduction.
- KALAYCI, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 5.bs. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- KARAKOÇ, M. and YEŞİLDAĞ, E. (2019). Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Alan Araştırması: Ege Bölgesi’nde Bir Uygulama. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi. 12 (3), 511-531.
- KARAVARDAR, A. ve ŞEYRANLİOĞLU, O. (2021). Finans Eğitiminin Finansal Okuryazarlık Üzerindeki Etkisi: Giresun Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi/Financial Analysis, 30(162).
- KILIÇ, Y., ATA, H. A. ve SEYREK, İ. H. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (66), 129-150.
- KOCABIYIK, T. ve TEKER, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144.
- KOZINA, F. L. and PONIKVAR, N. (2015). Financial Literacy of First- Year University Students: The Role of Education. International Journal of Management, Knowledge and Learning, 4(2), 241-255.
- LUSARDI, A., MICHAUD, P. C. and MITCHELL, O. S. (2013). Optimal financial knowledge and wealth inequality (No. w18669). National Bureau of Economic Research. doi, 10, w18669.
- OECD. (2017). Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies. OECD Publishing, Paris.
- ÖZÇAM, M. (2006). Yatırımcı Eğitimi: Dünya Uygulamaları ve Türkiye için Öneriler, Sermaye Piyasası Kurulu Araştırma Raporu, Ankara.
- REMUND, D. L. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy. Journal of Consumer Affairs. 44(2). Page: 276.
- SARAÇ, E. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Dumlupınar Üniversitesi Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kütahya.
- ŞAMİLOĞLU, F., KAHRAMAN, Y. E. ve BAĞCI, H. (2016). Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, 308-318.
- ŞANTAŞ, F. ve DEMİRGİL, B. (2015). Ekonomi Okuryazarlığı Düzeyinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (48), 46-60.
- TABACHNICK, B. G. and FIDELL, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics: International Edition. Pearson 2012.
- TEMİZEL, F., & BAYRAM, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi. 12(1). Sayfa:73-86.
- TETİK N. (2018). Finansal Okuryazarlık Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Akademisyen Kitabevi. Ankara.
- TUNA, G. ve ULU, M. O. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, 128-141.
- VOLPE, R. P., CHEN, H. and PAVLICKO, J. J. (1996). Personal Investment Literacy Among College Students: A survey. Financial Practice and Education, 6(2), 86-94.
- YAZICIOĞLU, Y. ve ERDOĞAN, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
- www.gop.edu.tr (10. 07. 2021). Erişim adresleri:
- Zile Dinçerler Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu / Gastronomi ve Mutfak. Sanatları.https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=24&curSunit=2001491#.
- Zile Dinçerler Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu / Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=24&curSunit=24010#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Bankacılık ve Sigortacılık. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12080#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Bilgisayar Programcılığı. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12090#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Gıda Teknolojisi. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12130#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Lojistik. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12120#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Maliye. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=2001235#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Mimari Restorasyon. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=2001416#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Tapu ve Kadastro. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=2001444#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Yerel Yönetimler. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12140#.
FİNANS EĞİTİMİNİN FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Year 2022,
Volume: 27 Issue: 1, 31 - 51, 31.01.2022
Nevzat Tetik
,
Muhammet Sait Işıldak
Abstract
Bu çalışmada, finansal okuryazarlığın temel bileşenlerinden olan finansal bilginin bireylere finansa yönelik eğitim çerçevesinde verilmesi ve finansal okuryazarlık düzeyine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamını Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi’nde okuyan yaklaşık 390 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin internet bankacılığı kullanımı %69, kredi kartı kullanımı %43 ve gelecek için yatırım planları %61 düzeyindedir. Öğrencilerin finansa yönelik eğitim sorularına verdikleri doğru cevaplar üzerinden finansal okuryazarlık ortalaması %36’dır. En başarılı bölüm Turizm İşletmeciliği (%46,4) ve en başarılı sınıf 4. sınıf (%47,9) olmuştur. Finansa yönelik eğitimde cinsiyette farklılık oluşturmazken bölüm ve sınıflarda farklılık oluşturmuştur. Sonuç olarak, finans yönelik eğitimin finansal okuryazarlık üzerinde artırıcı etki yaptığı söylenebilir.
References
- AGGARWAL, M. and GRUPTA, M. (2014). Awareness of Financial Literacy Among College Students. Journal of Management Sciences and Technology, 2(1), 1-13.
- ALTINTAŞ, K. M. (2008). Bireysel Yatırımcılar Açısından Finansal eğitimin Önemi. Sigorta Araştırma ve İnceleme Yayınları. İstanbul.
- BARIŞ, S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. TESAM Akademi Dergisi. 3(2). Sayfa: 18-38.
- BARMAKİ, N. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
- BAŞARIR, Ç. ve SARIHAN, A. Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlıklarının Belirlenmesi: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(Ek Sayı 1), 143-162.
- CHEN, H. and VOLPE, R. P. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
- CULL, M. and WHITTON, D. (2011). University Students’ Financial Literacy Levels: Obstacles and Aids. The Economic and Labour Relations Review, 22(1), 99–114.
- ÇİNKO, M., AVCI, E., ERGUN, S. ve TEKÇE, M. (2017). Financial Literature Levels of University Students: An Example of Marmara University. Marmara Business Review, 2(1), 25-50.
- DANES, S. M. and HIRA, T. K. (1987). Money Management Knowledge of College Students. Journal of Student Financial Aid, 17(1), 4-16.
- DEMİR, N., KADERLİ, Y. ve ÖZDEMİR, M. (2016). TR32 Bölgesinde Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi ve Geliştirilmesine Yönelik Çözüm Önerileri Projesi.
- ER, F., TEMİZEL, F., ÖZDEMİR, A. ve SÖNMEZ, H. (2014). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu University Journal of Social Sciences, 14(4).
- FRIEDLINE, T. and WEST, S. (2016). Financial Education is not Enough: Millennials may Need Financial Capability to Demonstrate Healthier Financial Behaviors. Journal of Family and Economic Issues, 37(4), 649-671.
- GEORGE, D. and MALLERY, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10a Ed.) Boston: Pearson.
- HAIR, J. F., BLACK, W. C., BABIN, B. J., ANDERSON, R. E. and TATHAM, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
- JAZAYERI, A. (2012). From Financial Literacy to Financial Capability: An Important Shift for Poverty Reduction.
- KALAYCI, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 5.bs. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- KARAKOÇ, M. and YEŞİLDAĞ, E. (2019). Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Alan Araştırması: Ege Bölgesi’nde Bir Uygulama. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi. 12 (3), 511-531.
- KARAVARDAR, A. ve ŞEYRANLİOĞLU, O. (2021). Finans Eğitiminin Finansal Okuryazarlık Üzerindeki Etkisi: Giresun Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi/Financial Analysis, 30(162).
- KILIÇ, Y., ATA, H. A. ve SEYREK, İ. H. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (66), 129-150.
- KOCABIYIK, T. ve TEKER, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144.
- KOZINA, F. L. and PONIKVAR, N. (2015). Financial Literacy of First- Year University Students: The Role of Education. International Journal of Management, Knowledge and Learning, 4(2), 241-255.
- LUSARDI, A., MICHAUD, P. C. and MITCHELL, O. S. (2013). Optimal financial knowledge and wealth inequality (No. w18669). National Bureau of Economic Research. doi, 10, w18669.
- OECD. (2017). Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies. OECD Publishing, Paris.
- ÖZÇAM, M. (2006). Yatırımcı Eğitimi: Dünya Uygulamaları ve Türkiye için Öneriler, Sermaye Piyasası Kurulu Araştırma Raporu, Ankara.
- REMUND, D. L. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy. Journal of Consumer Affairs. 44(2). Page: 276.
- SARAÇ, E. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Dumlupınar Üniversitesi Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kütahya.
- ŞAMİLOĞLU, F., KAHRAMAN, Y. E. ve BAĞCI, H. (2016). Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, 308-318.
- ŞANTAŞ, F. ve DEMİRGİL, B. (2015). Ekonomi Okuryazarlığı Düzeyinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (48), 46-60.
- TABACHNICK, B. G. and FIDELL, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics: International Edition. Pearson 2012.
- TEMİZEL, F., & BAYRAM, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi. 12(1). Sayfa:73-86.
- TETİK N. (2018). Finansal Okuryazarlık Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Akademisyen Kitabevi. Ankara.
- TUNA, G. ve ULU, M. O. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30, 128-141.
- VOLPE, R. P., CHEN, H. and PAVLICKO, J. J. (1996). Personal Investment Literacy Among College Students: A survey. Financial Practice and Education, 6(2), 86-94.
- YAZICIOĞLU, Y. ve ERDOĞAN, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
- www.gop.edu.tr (10. 07. 2021). Erişim adresleri:
- Zile Dinçerler Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu / Gastronomi ve Mutfak. Sanatları.https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=24&curSunit=2001491#.
- Zile Dinçerler Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu / Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=24&curSunit=24010#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Bankacılık ve Sigortacılık. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12080#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Bilgisayar Programcılığı. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12090#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Gıda Teknolojisi. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12130#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Lojistik. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12120#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Maliye. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=2001235#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Mimari Restorasyon. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=2001416#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Tapu ve Kadastro. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=2001444#.
- Zile Meslek Yüksekokulu / Yerel Yönetimler. https://obs.gop.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=12&curSunit=12140#.