Calling has been started to be examined recently in our country while the concept of calling which is one of the approaches that employees perceive their jobs, has been considered among the frequently studied topics abroad in the research of positive psychology. Regardless of working conditions, salaries, and the job, calling has been examined as search and presence in two dimensions. Basically, dimensions which have been identified as search means some still search for calling, while presence means some have calling. The effort to understand the employees’ behavior has increased in the organizations day by day in the 21st century, thus the concept of calling which is one of the important positive psychology topics needs to be searched. Studies claim that perceiving a calling differs from living out a calling. In this study, which is based according to Work as a Calling Theory, it is stated that individuals with high levels of calling have higher job performance as the theory assumes. In this research, the assumption that presence of calling or search for calling will affect job performance was tested using quantitative research method. The sample of the study consists of 311 healthcare employees who work in public and private hospitals in Isparta. SPSS 26 and AMOS 21 programs were used to analyze the data collected using the convenience sampling method. The Process macro was used to test the established model. As a result of the findings, it was determined that there were positive and significant relationships between the presence of calling and search for calling of the employees and job performance.
Calling Presence of Calling Search for Calling Job Performance Antecedents Consequences
Çalışanların sahip oldukları işlerine yaklaşım şekillerinden biri olarak ortaya atılmış olan meslek aşkı son yıllarda yurtdışında sıklıkla çalışılan pozitif psikoloji araştırmaları arasında yerini alırken; ülkemizde de son birkaç yıldır incelenmeye başlanmıştır. Çalışma koşullarından, kazanılan ücretlerden ve yapılan işin ne olduğundan bağımsız bir şekilde çalışanlarda var olabileceği öne sürülen meslek aşkı, varlık ve arayış olarak iki boyutta incelenmektedir. Temel olarak boyutlar, çalışanların bazılarının meslek aşkına sahip olduğunu ve bazılarının ise meslek aşkı arayışında olduğunu ifade etmektedir. Örgütlerin her geçen gün çalışanlarının davranışlarının nasıl meydana geldiğini anlama çabasının arttığı 21.yüzyılda, önemli pozitif psikoloji konularından olan “meslek aşkı” kavramının detaylı bir şekilde incelenmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Yapılan araştırmalar algılanan meslek aşkı ile meslek aşkını yaşamanın farklı olduğunu ileri sürmektedir. Meslek Aşkı Teorisi’ne göre şekillenmiş olan bu çalışmada teorinin de varsaydığı üzere meslek aşkı yüksek bireylerin iş performanslarının da yüksek olduğu belirtilmektedir. Bu araştırmada, meslek aşkının varlığının ya da arayışının iş performansını etkileyeceği varsayımı nicel araştırma yöntemi kullanılarak test edilmiştir. Araştırmanın örneklemini Isparta ilinde bulunan kamu ve özel hastanelerde görev yapan 311 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Kolayda örneklem yöntemi kullanılarak toplanan verilerin analizi için SPSS 26 ve AMOS 21 programları kullanılmıştır. Kurulan modelin testi için Process makro uzantısı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda çalışanların meslek aşkı varlığı ve arayışı ile iş performansı arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir.
meslek aşkı meslek aşkı varlığı meslek aşkı arayışı iş performansı öncüller
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 4 |