Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE RELATIONSHIP OF CALLING AND JOB PERFORMANCE: A RESEARCH ON HEALTHCARE EMPLOYEES

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 4, 603 - 619, 31.10.2022

Öz

Calling has been started to be examined recently in our country while the concept of calling which is one of the approaches that employees perceive their jobs, has been considered among the frequently studied topics abroad in the research of positive psychology. Regardless of working conditions, salaries, and the job, calling has been examined as search and presence in two dimensions. Basically, dimensions which have been identified as search means some still search for calling, while presence means some have calling. The effort to understand the employees’ behavior has increased in the organizations day by day in the 21st century, thus the concept of calling which is one of the important positive psychology topics needs to be searched. Studies claim that perceiving a calling differs from living out a calling. In this study, which is based according to Work as a Calling Theory, it is stated that individuals with high levels of calling have higher job performance as the theory assumes. In this research, the assumption that presence of calling or search for calling will affect job performance was tested using quantitative research method. The sample of the study consists of 311 healthcare employees who work in public and private hospitals in Isparta. SPSS 26 and AMOS 21 programs were used to analyze the data collected using the convenience sampling method. The Process macro was used to test the established model. As a result of the findings, it was determined that there were positive and significant relationships between the presence of calling and search for calling of the employees and job performance.

Kaynakça

  • 1. AIKEN, L. S., ve WEST, S.G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.
  • 2. BAKKER, A. B., VAN EMMERIK, H., ve VAN RIET, P. (2008). How job demands, resources, and burnout predict objective performance: A constructive replication. Anxiety Stress and Coping, 21, 309–324.
  • 3. BRADY, B. R., VODANOVICH, S. J., ve ROTUNDA, R. (2008). The impact of workaholism on work-family conflict, job satisfaction, and perception of leisure activities. The Psychologist-Manager Journal, 11, 241–263.
  • 4. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(4), 470-483.
  • 5. CARSON, R. C. (1969). Interaction concepts of personality. Chicago: Aldine.
  • 6. CHU, L. C. (2012). Exploring the impact of flow experience on job performance. Journal of Global Business Management, 8(2), 150-158.
  • 7. CRON, W. L. (1984). Industrial salesperson development: A career stages perspective. Journal of Marketing, 48(4), 41-52.
  • 8. CRON, W. L., DUBINSKY, A. J., ve MICHAELS, R. E. (1988). The influence of career stages on components of salesperson motivation. Journal of Marketing, 52(1), 78-92.
  • 9. CSIKSZENTMIHALYI, M. (1975). Beyond boredom and anxiety: The experience of play in work and games. San Francisco: Jossey-Bass.
  • 10. CSIKSZENTMIHALYI, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
  • 11. ÇÖL, G. (2008). Algılanan güçlendirmenin işgören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1), 35-46.
  • 12. DECI, E. L., ve RYAN, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • 13. DEMEROUTI, E. (2006). Job characteristics, flow, and performance: The moderating role of conscientiousness. Journal of Occupational Health Psychology, 11(3), 266–280.
  • 14. DIK, B. J. ve DUFFY, R. D. (2009). Calling and vocation at work: Definitions and prospects for research and practice. The Counseling Psychologist, 37(3), 424-450.

MESLEK AŞKI VE İŞ PERFORMANSI İLİŞKİSİ SAĞLIK ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 4, 603 - 619, 31.10.2022

Öz

Çalışanların sahip oldukları işlerine yaklaşım şekillerinden biri olarak ortaya atılmış olan meslek aşkı son yıllarda yurtdışında sıklıkla çalışılan pozitif psikoloji araştırmaları arasında yerini alırken; ülkemizde de son birkaç yıldır incelenmeye başlanmıştır. Çalışma koşullarından, kazanılan ücretlerden ve yapılan işin ne olduğundan bağımsız bir şekilde çalışanlarda var olabileceği öne sürülen meslek aşkı, varlık ve arayış olarak iki boyutta incelenmektedir. Temel olarak boyutlar, çalışanların bazılarının meslek aşkına sahip olduğunu ve bazılarının ise meslek aşkı arayışında olduğunu ifade etmektedir. Örgütlerin her geçen gün çalışanlarının davranışlarının nasıl meydana geldiğini anlama çabasının arttığı 21.yüzyılda, önemli pozitif psikoloji konularından olan “meslek aşkı” kavramının detaylı bir şekilde incelenmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Yapılan araştırmalar algılanan meslek aşkı ile meslek aşkını yaşamanın farklı olduğunu ileri sürmektedir. Meslek Aşkı Teorisi’ne göre şekillenmiş olan bu çalışmada teorinin de varsaydığı üzere meslek aşkı yüksek bireylerin iş performanslarının da yüksek olduğu belirtilmektedir. Bu araştırmada, meslek aşkının varlığının ya da arayışının iş performansını etkileyeceği varsayımı nicel araştırma yöntemi kullanılarak test edilmiştir. Araştırmanın örneklemini Isparta ilinde bulunan kamu ve özel hastanelerde görev yapan 311 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Kolayda örneklem yöntemi kullanılarak toplanan verilerin analizi için SPSS 26 ve AMOS 21 programları kullanılmıştır. Kurulan modelin testi için Process makro uzantısı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda çalışanların meslek aşkı varlığı ve arayışı ile iş performansı arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. AIKEN, L. S., ve WEST, S.G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.
  • 2. BAKKER, A. B., VAN EMMERIK, H., ve VAN RIET, P. (2008). How job demands, resources, and burnout predict objective performance: A constructive replication. Anxiety Stress and Coping, 21, 309–324.
  • 3. BRADY, B. R., VODANOVICH, S. J., ve ROTUNDA, R. (2008). The impact of workaholism on work-family conflict, job satisfaction, and perception of leisure activities. The Psychologist-Manager Journal, 11, 241–263.
  • 4. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(4), 470-483.
  • 5. CARSON, R. C. (1969). Interaction concepts of personality. Chicago: Aldine.
  • 6. CHU, L. C. (2012). Exploring the impact of flow experience on job performance. Journal of Global Business Management, 8(2), 150-158.
  • 7. CRON, W. L. (1984). Industrial salesperson development: A career stages perspective. Journal of Marketing, 48(4), 41-52.
  • 8. CRON, W. L., DUBINSKY, A. J., ve MICHAELS, R. E. (1988). The influence of career stages on components of salesperson motivation. Journal of Marketing, 52(1), 78-92.
  • 9. CSIKSZENTMIHALYI, M. (1975). Beyond boredom and anxiety: The experience of play in work and games. San Francisco: Jossey-Bass.
  • 10. CSIKSZENTMIHALYI, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
  • 11. ÇÖL, G. (2008). Algılanan güçlendirmenin işgören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1), 35-46.
  • 12. DECI, E. L., ve RYAN, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • 13. DEMEROUTI, E. (2006). Job characteristics, flow, and performance: The moderating role of conscientiousness. Journal of Occupational Health Psychology, 11(3), 266–280.
  • 14. DIK, B. J. ve DUFFY, R. D. (2009). Calling and vocation at work: Definitions and prospects for research and practice. The Counseling Psychologist, 37(3), 424-450.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Yaldız 0000-0001-5484-3407

İlker Hüseyin Çarıkçı 0000-0003-1028-6201

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yaldız, B., & Çarıkçı, İ. H. (2022). MESLEK AŞKI VE İŞ PERFORMANSI İLİŞKİSİ SAĞLIK ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(4), 603-619.