The descriptive method was used in this study, which was conducted in order to determine the mental models of pre-service science teachers (PTs) for science teaching and to examine the mental models according to gender, grade level, parents' education status, general academic achievement scores and the variables of high school they graduated. The sample of the study consists of 200 PTs studying in the Science Education Department of the Faculty of Education of a state university in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades. The “Draw-a-science-teacher-test-checklist” (DASTT-C)" and individual information form developed by Thomas, Pedersen and Finson (2001) were used as data collection tools in the study. At the end of the research, it was determined that 39% of the PTs have a conceptual model, 34.5% have a explorotary and 26.5% have an explicit mental model. While no significant difference was found between the mental models of PTs according to gender, a significant difference was found between mental models according to grade level. As the grade level progresses, it is observed that the mental models of the PTs change from the explicit model to the explorotary model. While there was no significant difference between the mental models of the PTs according to their parents' education levels and the type of high school they graduated from, it was found that there was a low, negative and significant relationship between their general academic achievement scores and their mental models. Based on the result that the mental model shifts towards the student-centered model as the grade level increases, it can be suggested to offer opportunities for PTs to use student-centered techniques and have student-centered experiences.
Draw-A-Science-Teacher-Test-Checklist DASTT-C Mental models Pre-service science teachers Science education Fen bilgisi öğretmen adayları Fen eğitimi Fen Öğretmeni Çizim Testi Zihinsel modeller
Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modellerini belirlemek ve zihinsel modellerin cinsiyet, sınıf düzeyi, anne baba eğitim durumlarına, genel akademik başarı puanları ve mezun oldukları lise değişkenlerine göre incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında, 1,2,3 ve 4. sınıfta öğrenim gören 200 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Thomas, Pedersen ve Finson (2001) tarafından geliştirilen “Fen Öğretmeni Çizim testi-Kontrol Listesi (FÖÇT-KL)” ve bireysel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının %39’unun kavramsal, %34,5’unun araştırmacı, %26,5’unun ise açıklayıcı zihinsel modele sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının cinsiyete göre zihinsel modelleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamışken, sınıf düzeyine göre zihinsel modeller arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Sınıf düzeyi ilerledikçe öğretmen adaylarının zihinsel modellerinin açıklayıcı modelden araştırmacı modele doğru değiştiği belirlenmiştir Öğretmen adaylarının zihinsel modelleri arasında, anne baba eğitim düzeyleri ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı bir fark yokken, genel akademik başarı puanları ile zihinsel modelleri arasında düşük düzeyde, negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Sınıf düzeyi arttıkça zihinsel modelin öğrenci merkezli modele doğru kayması sonucuna dayanarak, öğretmen adaylarının öğrenci merkezli teknikleri kullanabilecekleri, öğrenci merkezli yaşantılar geçirmeleri için fırsatlar sunulması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 7, 2022 |
Acceptance Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |