Objective
During the early school period, teachers are in an
important role model position in acquiring Healthy
Lifestyle Behaviors (HLB) habits. Therefore, our
study aimed to determine the HLB habits of teachers
working in Diyarbakır-Silvan district center.
Material and Method
The cross-sectional study population consisted of 1075
teachers working in Diyarbakır-Silvan district center and
affiliated village schools. We included every teacher
who agreed to participate in the study without sampling,
as our study universe was chosen as the entire district.
The accessibility rate in our study was 85% (n=914).
Healthy lifestyle behaviors were measured by the
Healthy Lifestyle Behaviors Scale-II. The scale has
six sub-dimensions: spiritual development, health
responsibility, physical activity, nutrition, interpersonal
relationships, and stress management.
Results
The mean age was 29.7±4.9, and 492 (53.8%) were
male. The mean HLB score was 128.0±21.0 in all
participants. When we examine the sub-parameters,
the highest score was in the spiritual development factor
(26.0±4.5), and the lowest average score was in the
physical activity factor (16.4±4.7). In addition, the HLB
scale total score was significantly higher in the 20-29
age group (p=0.048), single/widowed (p=0.009), 0-10
years of employed (p=0.007), non-smokers (p=0.007),
kindergarten teachers (p=0.006), those with a good
perception of the economic situation (p<0.001). Not
smoking, good perception of the financial situation, and
the teacher's branch significantly affect healthy lifestyle
behaviors (p=0.034, p<0.001, p=0.031, respectively).
Conclusion
In our study, the HLB score average was moderate in
the teachers working in Diyarbakır-Silvan District. The
most significant factor was cigarette smoking which
negatively contributes to the HLB score. Exercise
scores were lower in the female gender, married marital
status, and chronic disease. Appropriate programs
should be planned for teachers to cease smoking and
increase physical activity levels.
Amaç
Erken okul döneminde, sağlıklı yaşam biçimi davranışları
(SYBD) alışkanlığı kazanmada öğretmenler önemli
bir rol modeldir. Bundan dolayı, çalışmamızda Diyarbakır
ili Silvan ilçe merkezinde çalışan öğretmenlerin
SYBD alışkanlıklarını tespit etmeyi amaçladık.
Gereç ve Yöntem
Kesitsel tipteki çalışmamızın evrenini, Diyarbakır ili
Silvan ilçe merkezinde ve bağlı köy okullarında görev
yapmakta olan 1075 öğretmen oluşturmaktaydı. Araştırma
evrenimiz tüm ilçeydi ve çalışmaya katılmaya
onay veren tüm öğretmenleri dahil ettik. Çalışmamızda
ulaşılabilirlik oranı %85 (n=914) idi. Sağlıklı yaşam
biçim davranışları; Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
Ölçeği-II ile belirlenmiştir. Ölçeğin manevi gelişim,
sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite, beslenme, kişiler
arası ilişkiler ve stres yönetimi olmak üzere altı alt boyutu
bulunmaktadır.
Bulgular
Ortalama yaş (±SD) 29,7±4,9’idi ve 492 (%53,8)’ si
erkekti. Tüm katılımcılarda ortalama SYBD ölçek puanı
128,0±21,0 idi. Alt grupları incelediğimizde en yüksek
ortalama puan “manevi gelişim” faktöründe iken
(26,0±4,5), en düşük ortalama puan ise “fiziksel aktivite”
faktöründen (16,4±4,7) alınmıştır. Ayrıca SYBD
ölçeği toplam puanı; 20-29 yaş grubunda (p=0,048),
bekar/dullarda (p=0,009), meslekte çalışma süresi
0-10 yıl olanlarda (p=0,007), sigara içmeyenlerde
(p=0,007), anasınıfı öğretmenlerinde (p=0,006), ekonomik
durum algısı iyi olanlarda (p<0,001) anlamlı
olarak daha yüksekti. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları
üzerinde sigara kullanmamak, iyi ekonomik durum
algısı ve öğretmenin branşı anlamlı etkiye sahiptir (sırasıyla
p=0,034, p<0,001, p=0,031).
Sonuç
Araştırmamızda Diyarbakır ili Silvan ilçesinde çalışan
öğretmenlerin sağlıklı yaşam biçimi davranış puan ortalaması
orta düzeydeydi. Buna olumsuz katkıda bulunan
en anlamlı faktör sigara içimiydi. Kadın cinsiyet,
evli medeni durum ve kronik hastalığı olan gruplarda
sağlıklı yaşam biçimi içerisinde egzersiz puanları
daha düşüktü. Bu gruplarda sigarayı bıraktırmaya ve
fiziksel aktivite düzeyini artırmaya yönelik uygun programlar
geliştirilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | March 10, 2022 |
Acceptance Date | May 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.