Research Article
BibTex RIS Cite

Akılcı ilaç kullanımının üniversite öğrencileri arasında yaygınlaştırılmasında akran grubu eğitimlerinin etkisi.

Year 2018, , 256 - 264, 01.09.2018
https://doi.org/10.17343/sdutfd.366649

Abstract

Giriş:

Dünya Sağlık Örgütü’nün tanımına göre akılcı ilaç
kullanımı(AİK) ‘’ kişilerin klinik bulgularına ve bireysel
özelliklerine göre uygun ilacı, uygun süre ve dozda en düşük
fiyatta ve kolayca sağlayabilmeleri ‘’olarak tanımlanmıştır. Üniversite
öğrencileri AİK hakkında doğru tutum ve davranışı geliştirebilmeleri i
çin eğitim almaları gerekir.

Araştırmanın amacı öğrencilerin AİK konusunda bilgi sahibi olmalarını
sağlamak ve edinmiş oldukları bilgiyi diğ
er tıp fakültesi
öğrencileri ve farklı fakü
lte öğrencileri
ile paylaşmak ve bu konuda bilgi ve tutum değişikliği oluşturmalarını
sağlamaktır. 

Metod:

Literatür taraması sonucu geliştirilen bir anket formu
se
çilen AİK Araştırma Grubu öğrencileri tarafından X
Üniversitesi Tı
p fakültesi
ve Fen Edebiyat Fakültesi öğrencilerine yüz yü
ze görüşme yöntemi
ile uygulandı. İlk anket uygulandıktan sonra 5 hafta süre ile AİK Araştırma
Grubu tarafından anket uygulanan öğrencilere sunum, poster sunumu, broşür
dağıtımı ve eğitici oyunlar gibi etkinlikler aracılığı ile AİK hakkında eğitici
bilgiler verildi. Eğitimlerden sonra aynı anket, uygulanan kişilere bir kez
daha uygulandı. Çalışmanın istatistik verileri SPSS 20.0 programı kullanılarak
değerlendirildi.

Bulgular:
Çalışmaya 300 kişi dahil edilmiştir. Katılımcıların %34.8’i sıklıkla ilaç kullandıklarını belirtmişlerdir. Çalışmaya katılanların eğitim öncesi AİK hakkındaki puan ortalaması 9,86±2,72 iken eğitim sonrasındaki puan ortalaması 12,98±2,08 olarak tespit edildi. Öğrencilerin, eğitim öncesi ve sonrasında AİK ile bilgi düzeyi değerlendirilmeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<0,05).

Sonuç: Tüm bu bulgularla ilaçların akılcı kullanımının üniversite öğrencileri arasında yaygınlaştırılmasında akran eğitiminin oldukça önemli olduğu sonucuna varılabilir.


Çalışmaya 300 kişi dahil edilmiştir. Katılımcıların %34.8’i sıklıkla ilaç kullandıklarını belirtmişlerdir. Çalışmaya katılanların eğitim 
öncesi AİK hakkındaki puan ortalaması 9,86±2,72 iken eğitim sonrasındaki puan ortalaması 12,98±2,08 olarak tespit edildi. Öğrencilerin, eğitim öncesi ve sonrasında AİK ile bilgi düzeyi değerlendirilmeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<0,05).

SonuçTüm bu bulgularla ilaçların akılcı kullanımının üniversite öğrencileri arasında yaygınlaştırılmasında akran eğitiminin oldukçönemli olduğu sonucuna varılabilir. 


Effect Of
Peer Group Training On Popularizing of Rational Drug Use Among University
Students

ABSTRACT

Introduction:

According
to the definition by the WHO, rational drug use (RDU) is defined as that
patients receive medications appropriate to their clinical needs, in doses that
meet their own individual requirements, for an adequate period of time, and at
the lowest cost to them.

In
this study, the aim was to teach the research group students the stages of
scientific research, to ensure they gained knowledge about RDU and shared this
knowledge with other students in the medicine and in a different faculty,
ensure changes in knowledge and attitudes about this topic.

Method: A survey form developed after a
literature search was applied by X University Faculty of Medicine RDU research
group students to students in the Faculty of Medicine and Science and
Literature during face-to-face interviews. After the first survey was applied,
the students who answered the survey were informed about RDU by the Faculty of
Medicine RDU Research Group through activities like presentations and
educational games. The same survey was applied to the students again. The
statistical data in the study was assessed using SPSS20.0 program.

Results: The study
included 300 individuals.
Of the participants 34.8% stated they frequently used
medicines. The mean points for RDU before training were9.86±2.72, while after
training the mean points were identified as12.98±2.08. There was a
statistically significant difference between the information levels about RDU
before and after training(p<0.05).

Conclusion: From
these results it may be concluded that peer education is very imporant in
popularizing rational use of medicines among students.

















Key Words: Drug, Students,
Education

References

  • Referans 1. İskit AB. Rational Drug Therapy. Sted 2006; 15: 4-5.
  • Referans 2. Vancelik S, Calıkoglu O, Güraksın A, Beyhun E. The basic factors that impact the prescibing and the status of consideration of the rational drug usage criterias of general practitioners. Eurasian Journal of Medicine 2006; 38: 7-12.
  • Referans 3. Akıcı A, Uğurlu MÜ, Gönüllü N, Oktay Ş, Kalaça S. Pratisyen hekimlerin akılcı ilaç kullanımı konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Sted 2002; 11: 253-257.
  • Referans 4. İpteş S, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin ilaç kullanım durumlarının incelenmesi. EgeÜniversitesi Sağlık Yüksekokulu Dergisi. 2004; 20: 97-106.
  • Referans 5. Karakurt P, Hacıhasanoğlu R, Yıldırım A, Sağlam S. Medication Use among University Students. TAF Prev Med Bull 2010; 9: 505-512.
  • Referans 6. Aydın B, Gelal A. http://www.tfd.org.tr. Türk Farmakoloji Derneği 2011. http://www.tfd.org.tr/kfcg/ebulten/56_2_AyseGelal_BurcAydin.pdf.
  • Referans 7. Likic R, Maxwell SR. Prevention of medication errors: teaching and training. British Journal of Clinical Pharmacology 2009; 67: 656–661.
  • Referans 8. Promoting rational use of medicines: core components. WHO Policy perspectives on medicines Sep 2002; World Health Organization, Geneva, Switzerland.
  • Referans 9. T.C. Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü. Sonuç raporu. Akılcı ilaç kullanımı çalıştayı Ankara, 22-23 Aralık 2006,
  • Referans 10. Heaton A, Webb DJ, Maxwell SR. Undergraduate preparation for prescribing: the views of 2413 UK medical students and recent graduates. British Journal of Clinical Pharmacology 2008; 66: 128-134.
  • Referans 11. Ozyigit F, Arıkan İ. University Students’ Attitudes and Behaviors on Rational Drug use Knowledge, in Kütahya province. Bozok Med J 2015; 10: 47-52.
  • Referans 12. Yapıcı G, Balıkçı S, Uğur Ö. Attitudes and behavior of drug usage in applicants to primary health care center. Dicle Medical Journal 2011; 38: 458-465.
  • Referans 13. İpteş S, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin ilaç kullanım durumlarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Dergisi 2004; 20: 97-106.
  • Referans 14. Çalışkan S, Esen A. Toplum antibiyotik ve antibiyotik kullanımını ne kadar biliyor? Nasıl davranıyor? IX. Halk Sağlığı Kongresi. 3-6 Kasım 2014-Ankara, http://halksagligi.org/halkmed/index.php?id=2585(Erişim Tarihi: 29.07.2009).
  • Referans 15. Kıran S, Uçku R. Sağlık çalışanlarında tanı almış hastalıklar ve ilaç kullanımı.9. Halk Sağlığı Günleri. 28 Eylül- 1 Ekim 2005, Ankara http://halksagligi.org/halkmed/index.php?id=3318(Erişim Tarihi:29.07.2009).
  • Referans 16. Toklu HZ, Akıcı A, Uysal MK, Ayanoğlu Dülger G. Akılcı İlaç Kullanımı Sürecinde Hasta Uyuncuna Hekim ve Eczacının Katkısı. Türk Aile Hek Derg 2010; 14: 139-145.
  • Referans 17. Göçgeldi E, Uçar M, Açıkel CH, Türker T, Hasde M, Ataç A. Investigation of Frequency of Leftover Drugs at Home and Related Factors. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009; 8: 113-118.
  • Referans 18. Bilgili N, Karatay G. Determination of Some Practices About Drug Consumption of Individuals Living In Sait Yazici Health Center Area. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005; 12: 39-48.
  • Referans 19. Vural F, Çiftçi S, Vural B. Sık karşılaşılan ilaç uygulama hataları ve ilaç güvenliği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 5: 271-75.
Year 2018, , 256 - 264, 01.09.2018
https://doi.org/10.17343/sdutfd.366649

Abstract

References

  • Referans 1. İskit AB. Rational Drug Therapy. Sted 2006; 15: 4-5.
  • Referans 2. Vancelik S, Calıkoglu O, Güraksın A, Beyhun E. The basic factors that impact the prescibing and the status of consideration of the rational drug usage criterias of general practitioners. Eurasian Journal of Medicine 2006; 38: 7-12.
  • Referans 3. Akıcı A, Uğurlu MÜ, Gönüllü N, Oktay Ş, Kalaça S. Pratisyen hekimlerin akılcı ilaç kullanımı konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Sted 2002; 11: 253-257.
  • Referans 4. İpteş S, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin ilaç kullanım durumlarının incelenmesi. EgeÜniversitesi Sağlık Yüksekokulu Dergisi. 2004; 20: 97-106.
  • Referans 5. Karakurt P, Hacıhasanoğlu R, Yıldırım A, Sağlam S. Medication Use among University Students. TAF Prev Med Bull 2010; 9: 505-512.
  • Referans 6. Aydın B, Gelal A. http://www.tfd.org.tr. Türk Farmakoloji Derneği 2011. http://www.tfd.org.tr/kfcg/ebulten/56_2_AyseGelal_BurcAydin.pdf.
  • Referans 7. Likic R, Maxwell SR. Prevention of medication errors: teaching and training. British Journal of Clinical Pharmacology 2009; 67: 656–661.
  • Referans 8. Promoting rational use of medicines: core components. WHO Policy perspectives on medicines Sep 2002; World Health Organization, Geneva, Switzerland.
  • Referans 9. T.C. Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü. Sonuç raporu. Akılcı ilaç kullanımı çalıştayı Ankara, 22-23 Aralık 2006,
  • Referans 10. Heaton A, Webb DJ, Maxwell SR. Undergraduate preparation for prescribing: the views of 2413 UK medical students and recent graduates. British Journal of Clinical Pharmacology 2008; 66: 128-134.
  • Referans 11. Ozyigit F, Arıkan İ. University Students’ Attitudes and Behaviors on Rational Drug use Knowledge, in Kütahya province. Bozok Med J 2015; 10: 47-52.
  • Referans 12. Yapıcı G, Balıkçı S, Uğur Ö. Attitudes and behavior of drug usage in applicants to primary health care center. Dicle Medical Journal 2011; 38: 458-465.
  • Referans 13. İpteş S, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin ilaç kullanım durumlarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Dergisi 2004; 20: 97-106.
  • Referans 14. Çalışkan S, Esen A. Toplum antibiyotik ve antibiyotik kullanımını ne kadar biliyor? Nasıl davranıyor? IX. Halk Sağlığı Kongresi. 3-6 Kasım 2014-Ankara, http://halksagligi.org/halkmed/index.php?id=2585(Erişim Tarihi: 29.07.2009).
  • Referans 15. Kıran S, Uçku R. Sağlık çalışanlarında tanı almış hastalıklar ve ilaç kullanımı.9. Halk Sağlığı Günleri. 28 Eylül- 1 Ekim 2005, Ankara http://halksagligi.org/halkmed/index.php?id=3318(Erişim Tarihi:29.07.2009).
  • Referans 16. Toklu HZ, Akıcı A, Uysal MK, Ayanoğlu Dülger G. Akılcı İlaç Kullanımı Sürecinde Hasta Uyuncuna Hekim ve Eczacının Katkısı. Türk Aile Hek Derg 2010; 14: 139-145.
  • Referans 17. Göçgeldi E, Uçar M, Açıkel CH, Türker T, Hasde M, Ataç A. Investigation of Frequency of Leftover Drugs at Home and Related Factors. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009; 8: 113-118.
  • Referans 18. Bilgili N, Karatay G. Determination of Some Practices About Drug Consumption of Individuals Living In Sait Yazici Health Center Area. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005; 12: 39-48.
  • Referans 19. Vural F, Çiftçi S, Vural B. Sık karşılaşılan ilaç uygulama hataları ve ilaç güvenliği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 5: 271-75.
There are 19 citations in total.

Details

Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Articles
Authors

Fikriye Yasemin Özatik

Ülken Tunga Babaoğlu

Merve Şen This is me

Kübra Yurter This is me

Çağrı Akcan This is me

Beyza Çevik This is me

İlayda Ceren Öztürk This is me

Gülşah Altıntaş This is me

Publication Date September 1, 2018
Submission Date December 15, 2017
Acceptance Date December 25, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

Vancouver Özatik FY, Babaoğlu ÜT, Şen M, Yurter K, Akcan Ç, Çevik B, Öztürk İC, Altıntaş G. Akılcı ilaç kullanımının üniversite öğrencileri arasında yaygınlaştırılmasında akran grubu eğitimlerinin etkisi. Med J SDU. 2018;25(3):256-64.

                                                                                               14791 


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.