Giriş:
Dünya Sağlık Örgütü’nün tanımına göre akılcı ilaç
kullanımı(AİK) ‘’ kişilerin klinik bulgularına ve bireysel özelliklerine göre uygun ilacı, uygun süre ve dozda en düşük
fiyatta ve kolayca sağlayabilmeleri ‘’olarak tanımlanmıştır. Üniversite
öğrencileri AİK hakkında doğru tutum ve davranışı geliştirebilmeleri için eğitim almaları gerekir.
Araştırmanın amacı öğrencilerin AİK konusunda bilgi sahibi olmalarını
sağlamak ve edinmiş oldukları bilgiyi diğer tıp fakültesi
öğrencileri ve farklı fakülte öğrencileri
ile paylaşmak ve bu konuda bilgi ve tutum değişikliği oluşturmalarını
sağlamaktır.
Metod:
Literatür taraması sonucu geliştirilen bir anket formu
seçilen AİK Araştırma Grubu öğrencileri tarafından X
Üniversitesi Tıp fakültesi
ve Fen Edebiyat Fakültesi öğrencilerine yüz yüze görüşme yöntemi
ile uygulandı. İlk anket uygulandıktan sonra 5 hafta süre ile AİK Araştırma
Grubu tarafından anket uygulanan öğrencilere sunum, poster sunumu, broşür
dağıtımı ve eğitici oyunlar gibi etkinlikler aracılığı ile AİK hakkında eğitici
bilgiler verildi. Eğitimlerden sonra aynı anket, uygulanan kişilere bir kez
daha uygulandı. Çalışmanın istatistik verileri SPSS 20.0 programı kullanılarak
değerlendirildi.
Bulgular:
Çalışmaya 300 kişi dahil edilmiştir. Katılımcıların %34.8’i sıklıkla ilaç kullandıklarını belirtmişlerdir. Çalışmaya katılanların eğitim öncesi AİK hakkındaki puan ortalaması 9,86±2,72 iken eğitim sonrasındaki puan ortalaması 12,98±2,08 olarak tespit edildi. Öğrencilerin, eğitim öncesi ve sonrasında AİK ile bilgi düzeyi değerlendirilmeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Tüm bu bulgularla ilaçların akılcı kullanımının üniversite öğrencileri arasında yaygınlaştırılmasında akran eğitiminin oldukça önemli olduğu sonucuna varılabilir.
Çalışmaya 300 kişi dahil edilmiştir. Katılımcıların %34.8’i sıklıkla ilaç kullandıklarını belirtmişlerdir. Çalışmaya katılanların eğitim öncesi AİK hakkındaki puan ortalaması 9,86±2,72 iken eğitim sonrasındaki puan ortalaması 12,98±2,08 olarak tespit edildi. Öğrencilerin, eğitim öncesi ve sonrasında AİK ile bilgi düzeyi değerlendirilmeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Tüm bu bulgularla ilaçların akılcı kullanımının üniversite öğrencileri arasında yaygınlaştırılmasında akran eğitiminin oldukça önemli olduğu sonucuna varılabilir.
Effect Of
Peer Group Training On Popularizing of Rational Drug Use Among University
Students
ABSTRACT
Introduction:
According
to the definition by the WHO, rational drug use (RDU) is defined as that
patients receive medications appropriate to their clinical needs, in doses that
meet their own individual requirements, for an adequate period of time, and at
the lowest cost to them.
In
this study, the aim was to teach the research group students the stages of
scientific research, to ensure they gained knowledge about RDU and shared this
knowledge with other students in the medicine and in a different faculty,
ensure changes in knowledge and attitudes about this topic.
Method: A survey form developed after a
literature search was applied by X University Faculty of Medicine RDU research
group students to students in the Faculty of Medicine and Science and
Literature during face-to-face interviews. After the first survey was applied,
the students who answered the survey were informed about RDU by the Faculty of
Medicine RDU Research Group through activities like presentations and
educational games. The same survey was applied to the students again. The
statistical data in the study was assessed using SPSS20.0 program.
Results: The study
included 300 individuals. Of the participants 34.8% stated they frequently used
medicines. The mean points for RDU before training were9.86±2.72, while after
training the mean points were identified as12.98±2.08. There was a
statistically significant difference between the information levels about RDU
before and after training(p<0.05).
Conclusion: From
these results it may be concluded that peer education is very imporant in
popularizing rational use of medicines among students.
Key Words: Drug, Students,
Education
Subjects | Clinical Sciences |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Submission Date | December 15, 2017 |
Acceptance Date | December 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.