Amaç: Biyoistatistiğin
önemi ve sağlık bilimlerindeki araştırma yöntemleri ile ilgili farkındalık
bilinmekte, ancak genel olarak mezuniyet sonrası anlaşılmaktadır. Tıp fakültesi
öğrencileri bu dersi eğitimlerinin ilk yıllarında almakta, bu nedenle gereksiz
ve saçma bir ders olarak görülmektedir. Eğitimlerinin altıncı yılında
kliniklerde stajyer öğrenci olana kadar istatistiği kullanmanın öneminin
farkında değillerdir. Bu araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin
istatistiksel ve bilimsel araştırmalara yönelik tutum ve kaygı düzeylerini ve
bunlara neden olan faktörleri belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma,
kesitsel tipte bir anket uygulaması olarak tasarlanmıştır. Etik Onay alındıktan
sonra Meram Tıp Fakültesi ilk beş dönem öğrencileri içerisinden rastgele
seçilen 448 öğrenciye anket uygulanmıştır. Anket formu üç bölümden
oluşmaktadır: Birincisi sosyo-demografik değişkenler, ikinci bölüm ise
İstatistik Tutum Ölçeği (SAS) ve üçüncüsü Bilimsel Araştırma Yöntemleri Tutumu
Ölçeği (SRMAS).
Bulgular: Katılımcıların
çoğunluğu birinci dönem öğrencisi (n = 169, % 37,7) ve yarısından çoğu kadın (n
= 259, % 58,3) idi. Dört öğrenciden üçü kendilerini ekonomik durum olarak orta
derecede tanımladı (n = 318, % 72,6). Öğrencilerin yaklaşık % 88'i (n = 393)
tıp eğitimini gönüllü olarak tercih etmişti. Her iki ölçekte cinsiyet,
mezuniyet sonrası lise, tıp eğitimi tercihi, memleketi ve öğrencilerin ekonomik
durum algısı açısından istatistiksel olarak bir farklılık yoktu. Bununla
birlikte, Post Hoc testi, birinci (99,13 ± 18,17) ve ikinci sınıf (89,67 ± 19,84)
öğrenciler arasında anlamlı bir fark olduğunu gösterdi.
Sonuç: Tıp öğrencileri, kaygılarını
azaltmak için bilimsel araştırma yöntemleri üzerine ders almalıdır. İstatistik dersi
araştırma ve analiz becerilerine sahip olmak için yeterli olamamaktadır ve
özellikle tıp eğitimi konsepti içerisinde klinik süreçte farklı dönemlerde de
verilmelidir. Bu nedenle ders süresinin artırılması ve gerek istatistik dersi
gerek bilimsel araştırma yöntemleri derslerinde tutumlarını olumlu hale
getirmek adına bilgisayar laboratuvarı olanaklarının sağlanması ve pratik
uygulamalar için süre ayrılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Submission Date | April 27, 2018 |
Acceptance Date | July 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 25 Issue: 4 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.