Digital writing has become an important part of the daily life of not only the new generation, but also individuals of all ages. Digital writing, which has become a great need for the new generation, is a special issue that concerns pre-service teacher candidates and even takes place in their lives. The purpose of this research is to evaluate the attitudes of pre-service teachers towards writing in the digital environment in terms of different variables and to determine their views. Mixed method was used in the study. The research was carried out in a university in the Aegean Region in the spring semester of the 2021-2022 academic year (n= 264). The participants consisted of pre-service teachers studying in preschool education teaching (n=161) and classroom education undergraduate programs (n=103). In order to obtain qualitative data, interviews were conducted with 12 volunteering students. The Attitude Scale Towards Writing in Digital Environment (DOYAT), developed by Susar Kırmızı, Kapıkıran, and Akkaya (2021), was used to obtain quantitative data. The "open-ended question questionnaire" developed by the researchers was used to obtain qualitative data. Quantitative data obtained were subjected to t-test and analysis of variance using statistical package program. Content analysis was used for the data obtained with the open-ended question form. The attitudes of pre-service teachers participating in the research towards digital writing did not show a significant difference according to gender, class level, and having their own computer. However, it was determined that there was a statistically significant difference according to the time allocated to digital writing. The pre-service teachers who participated in the research stated that they prefer digital writing because it is useful and economical. However, they also stated that writing in digital environment for a long time causes physical health problems.
-
-
-
Dijital yazma yalnızca yeni neslin değil her yaştan bireyin günlük yaşamının önemli bir parçası haline gelmiştir. Yeni nesil için büyük bir gereksinim haline gelen dijital yazma hizmet öncesi eğitim alan öğretmen adaylarını da ilgilendiren hatta onların yaşamında da yer alan özel bir konudur. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının dijital ortamda yazmaya yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi ve görüşlerinin tespit edilmesidir. Çalışmada karma yönteme başvurulmuştur. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Ege Bölgesindeki bir üniversitede gerçekleştirilmiştir (n= 264). Katılımcılar okulöncesi eğitimi öğretmenliği (n=161) ve sınıf eğitimi lisans programlarında (n=103) öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Nitel verilerin elde edilmesinde 12 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Görüşmelerde gönüllülük esası göz önünde bulundurulmuştur. Nicel verilerin elde edilmesinde Susar Kırmızı, Kapıkıran ve Akkaya (2021) tarafından geliştirilen “Dijital Ortamda Yazmaya İlişkin Tutum Ölçeği” (DOYAT) kullanılmıştır. Nitel verilerin elde edilmesinde ise araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan “açık uçlu soru anketi” kullanılmıştır. Elde edilen nicel veriler istatiksel paket program kullanılarak t-testi ve varyans analizine tabi tutulmuştur. Açık uçlu soru formu ile elde edilen veriler için içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının dijital yazmaya yönelik tutumları cinsiyete, sınıf düzeyine, kendine ait bilgisayarı olma değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ancak dijital yazmaya ayrılan zaman değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adayları, dijital yazmayı kullanışlı olduğu için tercih ettiklerini, ekonomik bulduklarını, aynı zamanda dijital ortamda uzun süre yazı yazmanın fiziksel olarak sağlık sorunlarına neden olduğunu ifade etmiştir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | January 19, 2023 |
Acceptance Date | February 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |