Today, there is a need for creative individuals
in every area who read, comprehend what they read, can make inferences, have
high-order thinking skills and are able to express their thoughts. Individuals
begin acquiring the foundations of these abilities in elementary school.
Therefore, including new approaches to reading and writing that enable the
development of creativity and thinking skills in individuals seems to be a
necessity in the Turkish classes in which particularly reading and writing
skills are taught at elementary school level. The primary aim of this study is
to examine the effect of creative reading and creative writing activities on
elementary fourth graders' creative writing achievement. Pretest-posttest
experimental design was adopted in the study that was conducted in an
elementary school with a middle socio-economic status in the Buldan district of
Denizli in the fall term of the 2015-2016 school year. In the experimental
group (n=16), creative reading and creative writing activities were implemented
in the Turkish classes as two class hours each week during 14 weeks, whereas
the Turkish curriculum of the Ministry of National Education continued to be
used in the control group (n=16). According to the findings revealed in the
study, it was revealed that creative reading and creative writing activities
positively affected elementary fourth graders' creative writing achievement.
Creative writing activities should be supported in elementary schools.
Özet: Günümüzde
okuyan, okuduğunu anlayan, okuduklarından çıkarımlar yapabilen, üst düzey
düşünme becerilerine sahip,
düşüncelerini ifade edebilen, yaratıcı bireylere her alanda ihtiyaç
vardır. Bireyler bu yetilerin temellerini ilkokulda kazanmaya başlamaktadırlar.
Bu nedenle ilkokullarda özellikle okuma ve yazma becerilerinin kazandırıldığı
Türkçe derslerinde bireylerdeki yaratıcılığın ve düşünme becerilerinin
gelişmesine imkan sağlayan yeni okuma ve yazma yaklaşımlarına yer verilmesi bir
gereklilik olarak görülmektedir. Bu araştırmanın amacı yaratıcı okuma ve
yaratıcı yazma çalışmalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma başarılarına
etkisini incelemektir. Araştırmada ön test son test deney deseni kabul
edilmiştir. Araştırma Denizli’nin Buldan ilçesinde, 2015-2016 eğitim yılının
güz döneminde, orta sosyal ve ekonomik durumdaki bir ilkokulda
gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında deney grubuna (n=16) 14 hafta
süreyle Türkçe derslerinde haftada 2 saat olmak üzere yaratıcı okuma ve yaratıcı
yazma çalışmaları, kontrol grubuna (n=16) ise MEB Türkçe programı uygulanmaya
devam edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; yaratıcı
okuma ve yaratıcı yazma çalışmalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı
yazma başarılarını olumlu etkilediği tespit edilmiştir. İlkokullarda yaratıcı
yazma çalışmaları daha da desteklenmelidir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Submission Date | January 18, 2017 |
Acceptance Date | February 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |