Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Creative Reading and Creative Writing Activities on Creative Writing Achievement

Year 2017, , 48 - 62, 15.03.2017
https://doi.org/10.29250/sead.286446

Abstract

Today, there is a need for creative individuals
in every area who read, comprehend what they read, can make inferences, have
high-order thinking skills and are able to express their thoughts. Individuals
begin acquiring the foundations of these abilities in elementary school.
Therefore, including new approaches to reading and writing that enable the
development of creativity and thinking skills in individuals seems to be a
necessity in the Turkish classes in which particularly reading and writing
skills are taught at elementary school level. The primary aim of this study is
to examine the effect of creative reading and creative writing activities on
elementary fourth graders' creative writing achievement. Pretest-posttest
experimental design was adopted in the study that was conducted in an
elementary school with a middle socio-economic status in the Buldan district of
Denizli in the fall term of the 2015-2016 school year. In the experimental
group (n=16), creative reading and creative writing activities were implemented
in the Turkish classes as two class hours each week during 14 weeks, whereas
the Turkish curriculum of the Ministry of National Education continued to be
used in the control group (n=16). According to the findings revealed in the
study, it was revealed that creative reading and creative writing activities
positively affected elementary fourth graders' creative writing achievement.
Creative writing activities should be supported in elementary schools. 

References

  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Baştürk, R. (2012). Deneme Modelleri, İçinde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Editör Tanrıöğen, A. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık,
  • Byrne, D. (1988). Teaching Writing Skills. Honkhong: Longman.
  • Colantone, L.; Cunningham, W. M. ve Dreznes, J. (1998). Improving Creative Writing. MA Thesis. Saint Xavier University.
  • Erdoğan, Ö. (2012). Süreç Temelli Yaratıcı Yazma Uygulamalarının Yazılı Anlatım Becerisine ve Yazmaya İlişkin Tutuma Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara.
  • Fryer, M. (1996). Creative teaching and learning. Paul Chapman Pub.
  • İncik, Y. (2012). Yaratıcı Okur; Okumanın Sınır Ötesi, http://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.221 Son Erişim Tarihi: 01. 12. 2016.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Tür Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6:1,
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları için Bir Seçenek: Yaratıcı Yazma Yaklaşımları, Dil Dergisi, S. 132.

Yaratıcı Okuma ve Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Yaratıcı Yazma Başarısına Etkisi

Year 2017, , 48 - 62, 15.03.2017
https://doi.org/10.29250/sead.286446

Abstract

Özet: Günümüzde
okuyan, okuduğunu anlayan, okuduklarından çıkarımlar yapabilen, üst düzey
düşünme becerilerine sahip, 
düşüncelerini ifade edebilen, yaratıcı bireylere her alanda ihtiyaç
vardır. Bireyler bu yetilerin temellerini ilkokulda kazanmaya başlamaktadırlar.
Bu nedenle ilkokullarda özellikle okuma ve yazma becerilerinin kazandırıldığı
Türkçe derslerinde bireylerdeki yaratıcılığın ve düşünme becerilerinin
gelişmesine imkan sağlayan yeni okuma ve yazma yaklaşımlarına yer verilmesi bir
gereklilik olarak görülmektedir. Bu araştırmanın amacı yaratıcı okuma ve
yaratıcı yazma çalışmalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma başarılarına
etkisini incelemektir. Araştırmada ön test son test deney deseni kabul
edilmiştir. Araştırma Denizli’nin Buldan ilçesinde, 2015-2016 eğitim yılının
güz döneminde, orta sosyal ve ekonomik durumdaki bir ilkokulda
gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında deney grubuna (n=16) 14 hafta
süreyle Türkçe derslerinde haftada 2 saat olmak üzere yaratıcı okuma ve yaratıcı
yazma çalışmaları, kontrol grubuna (n=16) ise MEB Türkçe programı uygulanmaya
devam edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; yaratıcı
okuma ve yaratıcı yazma çalışmalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı
yazma başarılarını olumlu etkilediği tespit edilmiştir. İlkokullarda yaratıcı
yazma çalışmaları daha da desteklenmelidir.

References

  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Baştürk, R. (2012). Deneme Modelleri, İçinde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Editör Tanrıöğen, A. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık,
  • Byrne, D. (1988). Teaching Writing Skills. Honkhong: Longman.
  • Colantone, L.; Cunningham, W. M. ve Dreznes, J. (1998). Improving Creative Writing. MA Thesis. Saint Xavier University.
  • Erdoğan, Ö. (2012). Süreç Temelli Yaratıcı Yazma Uygulamalarının Yazılı Anlatım Becerisine ve Yazmaya İlişkin Tutuma Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara.
  • Fryer, M. (1996). Creative teaching and learning. Paul Chapman Pub.
  • İncik, Y. (2012). Yaratıcı Okur; Okumanın Sınır Ötesi, http://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.221 Son Erişim Tarihi: 01. 12. 2016.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Tür Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6:1,
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları için Bir Seçenek: Yaratıcı Yazma Yaklaşımları, Dil Dergisi, S. 132.
There are 10 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Fatma Susar Kırmızı 0000-0002-0426-1908

Demet Kasap

Publication Date March 15, 2017
Submission Date January 18, 2017
Acceptance Date February 14, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Susar Kırmızı, F., & Kasap, D. (2017). The Effect of Creative Reading and Creative Writing Activities on Creative Writing Achievement. The Journal of Limitless Education and Research, 2(1), 48-62. https://doi.org/10.29250/sead.286446

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.