Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of 4th Grade Primary School Students’ Level of Usage of Summarizing Strategy

Year 2017, , 63 - 77, 15.03.2017
https://doi.org/10.29250/sead.292372

Abstract

The
aim of this study is to research of 4th grade primary school
students’ level of usage of summarizing strategy. This research was carried out
in descriptive survey model. Survey model is a research model aiming to
describe a situation existing at that time or in the past as it is. The study
group of this study is consisted of 60 students studying in 4 grades of Bartın
Akçalı Primary School and Bartın Kozcağız Ahmetler Primary school in 2015-2016
academic year. Students were asked to summarize by giving informative and
narrative texts. In obtaining the data of the study, Summarizing Strategies Rating Scale and the Summarizing the problem
Inventory
developed by Özçakmak
(2015) was used. In the results of study, the ability to use strategies of
summarizing on of the reading comprehension strategies and problems faced
during summarizing of 4th grade students were determined. It
was observed that ensures success students have 70,6% success in narrative
text summarization and 65,19 % success in informative text summarization. It
was determined that students are more successful in summarizing narrative texts
than informative texts and they have problems of not using correct reductions
and narrative mode. 

References

  • Bulut, P. And Akyol, H. (2014). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Özetleme Stratejileri. International Journal of Language Academy, 2(4), 36-48
  • Can, R. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarında paragraf düzeyinde bağdaşıklık ve tutarlılık. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin öyküleyici anlatımlarında bağdaşıklık, tutarlılık ve metin elementleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, Ö. and Deneme, S. (2012).Yabancı Dilde Yazma Becerisinin Gelişiminde Özetleme Tekniğinin Öğretimi ve Başarıya Etkisi. Dil Dergisi, 157, 49-64
  • Deneme, S. (2009). İngilizce öğretmen adaylarının özetleme stratejilerini kullanım tercihleri. Journal of Language andLinguisticStudies, 5(2), 85-91.
  • Dilidüzgün, Ş. and Genç, Ş. (2014). Metin türü odaklı özet çıkarma çalışmalarının özet çıkarma becerisini geliştirmeye etkisi. (Ed.: K. İşeri, G. Çetinkaya, T. Çelik, S. Demirgüneş, T. Daşöz ve Y. Gençer). Türkçe eğitiminde kuramsal ve uygulamalı çalışmalar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Doğan, Y. and Özçakmak, H. ( 2014). Türkçe Öğretmen Adaylarının Dinlediğini Özetleme Becerilerinin Değerlendirilmesi. M.K.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28),153-176.
  • Eyüp, B., Stepler, Z. and Uzuner, Y. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Özetleme Stratejilerini Kullanmadaki Eğilimleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 22-30.
  • Karasar,N.(1984). Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara: Hacetepe Taş Kitapçılık.
  • Karatay, H. and Okur, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Öyküleyici ve Bilgilendirici Metinleri Özetleme Becerileri.TheJournal of Academic Social Science Studies International Journalof SocialScience, 5(7), 399-420
  • MEB. (2004). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Türkçe Öğretim Programı Kılavuzu (Taslak). Ankara. Milli Eğitim Basımevi
  • Özçakmak, H. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının not alarak dinlemede özetleme stratejilerini kullanma becerileri.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ülper, H. and Karagül, S. (2011). Özetleme becerisinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler: Ders kitapları temelinde bir araştırma. (Ed.: V. D. Günay, Ö. Fidan, B. Çetin ve F. Yıldız), Türkçe Öğretimi Üzerine Çalışmalar. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, s. 145-155.

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Özetleme Stratejisini Kullanma Düzeyinin İncelenmesi

Year 2017, , 63 - 77, 15.03.2017
https://doi.org/10.29250/sead.292372

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin özetleme stratejisini
kullanma düzeylerini araştırmaktır. Araştırma betimsel tarama  modelinde yapılmıştır. Tarama modeli, o andaki
veya geçmişteki bir durumu olduğu gibi tanımlamayı amaçlayan bir araştırma
modelidir. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 öğretim yılında Bartın Akçalı
İlkokulu ve Bartın Kozcağız Ahmetler İlkokulunun 4 sınıflarında öğrenim gören
60 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere bilgilendirici ve öyküleyici metinler
verilerek özetlemeleri istenmiştir. Çalışmanın verilerinin elde edilmesinde, Özçakmak
(2015) tarafından geliştirilen
Özetleme Stratejilerini
Puanlama Ölçeği
 ve Özetleme
Sorun Envanteri
 kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerinden özetleme
stratejisinin kullanabilme becerileri ve özetleme de karşılaştıkları sorunlar
belirlenmiştir. Öğrencilerin öyküleyici metinleri özetlemede % 70,6,
bilgilendirici metinleri özetlemede ise %65,19 başarı sağladıkları
gözlenmiştir. Öğrencilerin öyküleyici metinleri bilgilendirici metinlere göre
özetlemede daha başarılı oldukları ve özetlemede en çok kısaltma ve anlatım
kipini doğru kullanmama sorununu yaşadıkları belirlenmiştir.

References

  • Bulut, P. And Akyol, H. (2014). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Özetleme Stratejileri. International Journal of Language Academy, 2(4), 36-48
  • Can, R. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarında paragraf düzeyinde bağdaşıklık ve tutarlılık. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin öyküleyici anlatımlarında bağdaşıklık, tutarlılık ve metin elementleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, Ö. and Deneme, S. (2012).Yabancı Dilde Yazma Becerisinin Gelişiminde Özetleme Tekniğinin Öğretimi ve Başarıya Etkisi. Dil Dergisi, 157, 49-64
  • Deneme, S. (2009). İngilizce öğretmen adaylarının özetleme stratejilerini kullanım tercihleri. Journal of Language andLinguisticStudies, 5(2), 85-91.
  • Dilidüzgün, Ş. and Genç, Ş. (2014). Metin türü odaklı özet çıkarma çalışmalarının özet çıkarma becerisini geliştirmeye etkisi. (Ed.: K. İşeri, G. Çetinkaya, T. Çelik, S. Demirgüneş, T. Daşöz ve Y. Gençer). Türkçe eğitiminde kuramsal ve uygulamalı çalışmalar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Doğan, Y. and Özçakmak, H. ( 2014). Türkçe Öğretmen Adaylarının Dinlediğini Özetleme Becerilerinin Değerlendirilmesi. M.K.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28),153-176.
  • Eyüp, B., Stepler, Z. and Uzuner, Y. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Özetleme Stratejilerini Kullanmadaki Eğilimleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 22-30.
  • Karasar,N.(1984). Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara: Hacetepe Taş Kitapçılık.
  • Karatay, H. and Okur, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Öyküleyici ve Bilgilendirici Metinleri Özetleme Becerileri.TheJournal of Academic Social Science Studies International Journalof SocialScience, 5(7), 399-420
  • MEB. (2004). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Türkçe Öğretim Programı Kılavuzu (Taslak). Ankara. Milli Eğitim Basımevi
  • Özçakmak, H. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının not alarak dinlemede özetleme stratejilerini kullanma becerileri.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ülper, H. and Karagül, S. (2011). Özetleme becerisinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler: Ders kitapları temelinde bir araştırma. (Ed.: V. D. Günay, Ö. Fidan, B. Çetin ve F. Yıldız), Türkçe Öğretimi Üzerine Çalışmalar. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, s. 145-155.
There are 13 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Süleyman Erkam Sulak 0000-0003-4042-891X

Şenol Arslan 0000-0002-4345-7487

Publication Date March 15, 2017
Submission Date February 15, 2017
Acceptance Date February 22, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Sulak, S. E., & Arslan, Ş. (2017). Investigation of 4th Grade Primary School Students’ Level of Usage of Summarizing Strategy. The Journal of Limitless Education and Research, 2(1), 63-77. https://doi.org/10.29250/sead.292372

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.