The ability of the individual to adapt to new situations in daily life is called mental flexibility. It includes various skills such as accepting new information, being open to learning, flexible thinking, finding different solutions to problems, correcting mistakes, and changing learning methods. They directly contribute to changing the way of thinking and ways of thinking. Mental flexibility is not an innate skill. It is learned and developed as a result of intensive efforts of the individual. Mental flexibility skills have a special importance in reading and learning, and help in the process of obtaining, using and producing new information. In addition, the student's personality development and to establish healthy relationships with the community brings. Mental flexibility skills are developed at a young age through games, educational activities and reading. Reading is a direct contribution to the development of mental flexibility. It includes the ability of the reader to change reading method and thinking patterns according to reading purpose, text level and content. It ensures fast, effective and efficient reading. It affects students' academic success. As the reading skill develops, the skill level of mental flexibility also increases. In education programs, reading and mental flexibility skills should be included and the choice of books and authors should be considered.
Günlük yaşamda bireyin
yeni durumlara uyum sağlama becerisine zihinsel esneklik denilmektedir. Yeni
bilgileri kabul etme, öğrenmeye açık olma, esnek düşünme, sorunlara farklı
çözümler bulma, hatalarını düzeltme,
öğrenme yöntemlerini değiştirme gibi çeşitli becerileri kapsamaktadır. Bunlar bakış açısını ve düşünme yollarını değiştirmeye
doğrudan katkı sağlamaktadır. Zihinsel
esneklik doğuştan gelen bir beceri değildir. Bireyin yoğun çabaları
sonucunda öğrenilmekte ve geliştirilmektedir. Zihinsel esneklik becerileri okuma ve öğrenme sırasında ayrı bir önem
taşımakta, bilgiyi alma, kullanma ve yeni bilgiler üretme sürecine yardım
etmektedir. Ayrıca öğrencinin kişililiğini geliştirme ve toplumla sağlıklı ilişkiler
kurmasını getirmektedir. Zihinsel esneklik becerileri küçük yaşlarda oyunlarla,
eğitsel etkinliklerle ve okuma yoluyla geliştirilmektedir. Okuma, zihinsel
esneklik gelişimine doğrudan katkı sağlayan bir etkinliktir. Okuma
sırasında okuyucunun okuma amacına, metin düzeyine ve içeriğe göre okuma yöntem
ve düşünme modellerini değiştirme becerilerini kapsamaktadır. Okumanın hızlı,
etkili ve verimli olmasını sağlamaktadır. Öğrencilerin akademik başarılarını etkilemektedir. Okuma
becerisi geliştikçe zihinsel esneklik beceri düzeyi de artmaktadır. Eğitim
programlarında okuma ve zihinsel esneklik becerilerine yer verilmeli, kitap ve yazar seçimine dikkat edilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2018 |
Submission Date | September 16, 2018 |
Acceptance Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |