Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı
Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından 2018 yılında yayınlanan İlkokul
(3-4.Sınıflar), Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu (5-8.sınıflar) fen bilimleri
dersi öğretim programı kazanımlarının Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nde belirlenen
yaşam boyu öğrenme anahtar yetkinliklere göre incelenmesidir. Bu amaç
doğrultusunda nitel araştırma deseni içerisinde yer alan doküman incelemesi
yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler ise betimsel analizi ile çözümlenmiştir.
Fen bilimleri öğretim programında yer alan kazanımlarda Türkiye Yeterlilikler
Çerçevesi’nde belirlenen yaşam boyu öğrenme anahtar yetkinliklerinin görülme
sıklığı frekans (f) ve yüzde (%) değerleriyle ortaya koyulmuştur. Araştırma
sonunda fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının en fazla matematiksel
yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler alanına ait yetkinlikle
eşleştiği, daha sonra sırasıyla öğrenmeyi öğrenme yetkinliği, sosyal ve
vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler, anadilde iletişim yetkinliği, insiyatif alma
ve girişimcilik yetkinliği alanları ile eşleştiği belirlenmiştir. Yabancı dillerde
iletişim yetkinliği ile eşleşen herhangi bir kazanıma rastlanmamıştır. Dijital
yetkinliğe 8. sınıftaki sadece bir alt kazanımda, kültürel farkındalık ve ifade
yetkinliğine ise 8. sınıftaki 2 alt kazanımda yer verildiği görülmüştür.
Araştırmadan elde edilen sonuçlar çerçevesinde fen bilimleri öğretim
programındaki kazanımların Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nde belirlenen yaşam
boyu öğrenme anahtar yetkinliklere daha iyi hizmet edebilmesi için çeşitli öneriler
getirilmiştir.
The purpose of this research
is to examination the science curriculum acquisitions of Primary School (3-4th
grades), Middle School and Imam Hatip Secondary School (5-8th grades) published
by the Ministry of National Education in 2018 according to lifelong learning
key competences specified in the Turkey Qualifications Framework. For this
purpose, the method of document review, under the auspices of qualitative
research design, was used. Data were analyzed using descriptive analysis
techniques. To this end, the presence of lifelong learning key competences were
determined using frequency (f) and percentage (%) values. Results showed that
the science curriculum acquisitions matched most with the mathematical
competence and basic competences in science and technology. These were followed
by learning to learn competences, social and civic competences, communication in
the mother tongue competence, sense of initiative and entrepreneurship
competence. No acquisitions were found to match with communication in foreign
languages competence. As well, digital competence was included as only one
sub-achievement in the 8th grade, and cultural awareness and expression
competence was included in the 2 sub-gains in the 8th grade. Based on the
research results, a variety of recommendations are made for science curriculum
acquisitions to better support lifelong learning key competences determined in
the Turkey Qualifications Framework.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Submission Date | April 4, 2019 |
Acceptance Date | May 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |