This study was carried out to investigate the experimental researches on attitudes, anxiety, and self-efficacy related to elementary school maths course. As a result of the research, in total of 21 researches related to the subject have been reached between 2000 and 2018. In this study, which was carried out by qualitative research method, content analysis was used for the analysis of the data. When the distributions of the researches according to some questions were examined it is seen that; most of the researches are performed on attitude and almost all of the researches are belong to thesis, different strategies, methods and techniques are used in the researches, no research is done at the first-grade level but most of the researches are on the fourth-grade level. It was concluded that full experimental research was conducted more, the most research was conducted in 2015 and in some years no research was conducted.
Bu araştırma, ilköğretim matematik dersine ilişkin tutum, kaygı ve öz yeterlilik ile ilgili yapılan deneysel araştırmaların incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda 2000-2018 yılları arasında konuya ilişkin toplamda 21 araştırmaya ulaşılmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışmada verilerin analizi için içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmaların bazı sorulara göre dağılımları incelendiğinde; en çok tutuma yönelik araştırmaların yapıldığı, araştırmaların tamamına yakınının tez olduğu, araştırmalarda birbirinden farklı strateji, yöntem ve teknikler kullanıldığı, birinci sınıf düzeyinde hiçbir araştırmanın yapılmadığı ve en çok araştırmanın dördüncü sınıf düzeyinde yapıldığı görülmektedir. Tam deneysel araştırmaların daha fazla yapıldığı, en fazla araştırmanın 2015 yılında yapıldığı ve bazı yıllarda ise hiçbir araştırmanın yapılmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Submission Date | July 29, 2019 |
Acceptance Date | February 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |