The aim of this research is to measure the
effectiveness of the education package prepared for the students who are 11-15
years old and who are living in archaeological sites. The research was carried
out in the excavation area of Aizanoi Ancient City in the Çavdarhisar District
of Kütahya. Quantitative data collection method was used in the research and
pre-test and post-test control group designs were used. The students in the
control group received a field trip and a theoretical lecture accompanied by an
archaeologist. Experimental training package was applied to experimental group. The
difference between this training and the education applied to the control group
is that there are practical trainings in the fields of archeology and visual
arts. According to the findings obtained in the research; the visual arts and
archeology cooperative experimental training package applied gave results in favor of the experimental group with
regards to increasing their capability of the students aged 11-15 living in
archaeological sites to recognize the cultural heritage and protect it.
Bu araştırmanın amacı, arkeolojik sit alanlarında
yaşamına devam eden 11-15 yaş grubu öğrencilerin, kültürel mirası tanıma ve
sahip çıkma kazanımlarının gerçekleşmesine yönelik hazırlanan eğitim paketinin
etkinliğinin ölçülmesidir. Araştırma Kütahya ili, Çavdarhisar ilçesinde bulunan
Aizanoi Antik Kenti kazı alanında gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma
desenine göre hazırlanan bu araştırmada ön test-son test kontrol gruplu desen
kullanılmıştır. Kontrol grubunda yer alan öğrencilere bir arkeolog eşliğinde
alan gezisi ve teorik anlatımdan oluşan eğitim uygulanmıştır. Deney grubuna ise
hazırlanan deneysel eğitim paketi uygulanmıştır. Bu eğitimin kontrol grubuna
uygulanan eğitimden farkı, içinde arkeoloji ve görsel sanatlar alanlarından
uygulamalı eğitimlerin olmasıdır. Çalışmada örgün eğitim dışında, görsel
sanatlar ve arkeoloji işbirliği ile farklı ortamlarda verilen, kültürel miras
eğitiminin, öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi tespit edilmiştir. Yapılan
araştırmada elde edilen bulgulara göre, görsel sanatlar ve arkeoloji işbirliği
ile uygulanan eğitim paketinin, öğrencilerin kültürel mirası tanıma ve sahip
çıkmaya yönelik kazanımlar elde etmesinde deney grubu lehine anlamlı
farklılığın oluştuğu sonuçlara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Submission Date | September 13, 2019 |
Acceptance Date | November 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |