Research Article
BibTex RIS Cite

Riddles for Kids

Year 2021, , 11 - 40, 15.03.2021
https://doi.org/10.29250/sead.876969

Abstract

Children are the future of a society. Quality education is essential for a good future. To this end, it is necessary to develop children’s language, mental, and social skills. Skills such as thinking, understanding, guessing, questioning, and problem solving are also important. Various educational approaches and models are used to help children gain these skills. The most fun of these is the "Learning Approach by Play," which children adore. In this approach, learning and game activities are intertwined, and educational gamification is utilized so that learning is more effective. Educational games are categorized into two types: physical and mental games. Mental games include riddles, puzzles, and numeracy. Of these, the most common one is riddles, which are a mind game aimed at finding an entity or object whose qualities are implicitly described. Riddles have a significant place in our culture and is a rich source in education. These are passed down from generation to generation and used to educate children. Turkish riddles have various features in terms of style, content, genre, and structure. They are usually in verses, and include important clues and strong descriptions. They are rich and diverse in sound and meaning. In this respect, they make a significant contribution to the development of children’s language, mental, and social skills. In particular, they improve skills such as attention and focus, discovering clues, thinking, guessing, and making inferences. Therefore, it is important to utilize riddles for education purposes. It is also important that the selection of riddles in textbooks is based on scientific and educational principles.

References

  • Bailly, D. (1998) Les mots de la didactique des langues. Le cas de l’anglais. Lexique, Paris : Ophrys.
  • CECR (2000). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre, enseigner, évaluer, Division Des Langues Vivantes, Strasbourg, Conseil de l’Europe, Didier.
  • Güneş, F.(2014).Sınıf Yönetimi, Yaklaşım ve Modeller, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F.(2015). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2015). Oyunla Öğrenme Yaklaşımı / Game-Based Learning Approach, Turkısh Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish orTurkic-,1308- 2140, 10(11),s. 773-786. Doı Number: http://dx.doi.org/10.7827
  • Güneş, F. (2020).Çocuk Tekerlemeleri, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi,The Journal of Limitless Education and Research, 5(1), 1 – 21. DOI: 10.29250/sead.685541
  • Köngäs-Maranda, E-K. (1969,2018).Structure des énigmes. In: L'Homme, 1969, tome 9 n°3. s. 5-48; doi : https://doi.org/10.3406/hom.1969.367052 https://www.persee.fr/doc/hom_0439-4216_1969_num_9_3_367052
  • Larousse (2020).Dictionaire Larousse de la langue française www.larousse.com.
  • MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
  • TDK (2020). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük, TDK.

Çocuk Bilmeceleri

Year 2021, , 11 - 40, 15.03.2021
https://doi.org/10.29250/sead.876969

Abstract

Çocuklar toplumun geleceğidir. Geleceğin anahtarı ise nitelikli eğitimdir. Nitelikli bir eğitimle çocukları geleceğe hazırlamak, dil, zihinsel ve sosyal becerilerini geliştirmek zorunlu olmaktadır. Bu süreçte düşünme, anlama, tahmin etme, sorgulama, sorun çözme gibi beceriler önemli olmaktadır. Bu becerileri kazandırmak için çeşitli eğitim yaklaşım ve modellerinden yararlanılmaktadır. Bunlar içinde “Oyunla Öğrenme Yaklaşımı” önemli çıkmaktadır. Bu yaklaşımda öğrenme ve oyun etkinlikleri birleştirilmekte, öğrencilerin etkili öğrenmeleri için eğitici oyunlara yer verilmektedir. Eğitici oyunlar bedensel ve zihinsel olmak üzere iki grupta ele alınmaktadır. Zihinsel oyunlar bilmece, bulmaca, saymaca gibi sıralanmaktadır. Bunlardan en çok sevileni ve yaygın olanı bilmecelerdir. Bilmece nitelikleri üstü kapalı olarak anlatılan bir varlık ya da nesneyi düşünerek bulma amaçlı bir zihin oyunudur. Kültürümüzde bilmecelerin önemli bir yeri bulunmakta ve eğitim açısından zengin bir kaynak olmaktadır. Bunlar nesiller arası aktarılmakta ve çocukları eğitmek için kullanılmaktadır. Türk bilmeceleri biçim, içerik, tür ve yapı yönüyle çeşitli özelliklere sahiptir. Genellikle dörtlükler halinde olmakta, önemli ipuçları bulunmakta ve güçlü betimlemeler yer almaktadır. Ses ve anlam yönüyle zenginlik ve çeşitlilik içermektedir. Bu yönüyle çocukların dil, zihinsel ve sosyal becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Özellikle dikkat ve odaklanma, ipuçlarını keşfetme, düşünme, tahmin etme, çıkarım yapma gibi becerileri geliştirici olmaktadır. Bu nedenle eğitim sürecinde ve ders kitaplarında bilmecelere yer verilmesi, bilimsel ve eğitsel ilkelere uygun seçilmesi önerilmektedir.

References

  • Bailly, D. (1998) Les mots de la didactique des langues. Le cas de l’anglais. Lexique, Paris : Ophrys.
  • CECR (2000). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre, enseigner, évaluer, Division Des Langues Vivantes, Strasbourg, Conseil de l’Europe, Didier.
  • Güneş, F.(2014).Sınıf Yönetimi, Yaklaşım ve Modeller, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F.(2015). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2015). Oyunla Öğrenme Yaklaşımı / Game-Based Learning Approach, Turkısh Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish orTurkic-,1308- 2140, 10(11),s. 773-786. Doı Number: http://dx.doi.org/10.7827
  • Güneş, F. (2020).Çocuk Tekerlemeleri, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi,The Journal of Limitless Education and Research, 5(1), 1 – 21. DOI: 10.29250/sead.685541
  • Köngäs-Maranda, E-K. (1969,2018).Structure des énigmes. In: L'Homme, 1969, tome 9 n°3. s. 5-48; doi : https://doi.org/10.3406/hom.1969.367052 https://www.persee.fr/doc/hom_0439-4216_1969_num_9_3_367052
  • Larousse (2020).Dictionaire Larousse de la langue française www.larousse.com.
  • MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
  • TDK (2020). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük, TDK.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Firdevs Güneş 0000-0002-9449-8617

Publication Date March 15, 2021
Submission Date February 8, 2021
Acceptance Date March 15, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Güneş, F. (2021). Riddles for Kids. The Journal of Limitless Education and Research, 6(1), 11-40. https://doi.org/10.29250/sead.876969

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.