The course book is a book prepared to give information to students, to provide activities for activating the acquired knowledge, to give insights them for scientific thinking, attitude, and behavior. Course books used in Primary schools are very important for students. A course book comprises of texts and context-based activities to provide assessment and evaluations for these texts. The purpose of this search is to analyze the activities in the 3rd grades Turkish course books according to the primary education teachers’ opinions. The study group of this search constitutes 20 primary education teachers working in Çaycuma district of Zonguldak province in 2017-2018 academic year. Sampling method which is easily practicable from the purposeful sampling methods was used in the selection, 4 questions and semi structured interview form comprising of sub-questions related to these questions were used. In the analysis of the data acquired from the interviews, content analysis was used from qualitative data analysis techniques. According to the results obtained in the research, the teachers generally underlined that the activities in the Turkish textbook were suitable for the learning outcomes in the Turkish curriculum but they were generally unsuitable for student levels.
Ders kitabı öğrencilere bilgi vermek,
ön bilgileri harekete geçirmek için etkinlikler sunan, öğrencileri düşünmeye
sevk eden bilimsel düşünme, tutum ve davranış kazandırmaya yönelik hazırlanan
kitaptır. İlkokullarda kullanılan ders kitapları öğrenciler için önemlidir.
Ders kitabı metinler ve bu metinlere bağlı ölçme ve değerlendirmeyi sağlamak
için metne bağlı etkinliklerden oluşmaktadır. Bu araştırmanın amacı İlkokul 3.
Sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda
incelenmesidir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 Eğitim-Öğretim
yılında Zonguldak ili Çaycuma ilçesinde görev yapan 20 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Çalışma grubunun seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden
kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde 4
soru ve bu sorulara bağlı alt sorulardan oluşmuş yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde nitel veri
analizi tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
sonuçlara göre, öğretmenler genellikle Türkçe ders kitabında bulunan etkinliklerin
kazanımlara uygun olduğunu, öğrenci seviyelerine ise genellikle uygun
olmadığını belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Submission Date | February 20, 2019 |
Acceptance Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |