Son yıllarda parçacık fiziği alanında uluslararası düzeyde önemli araştırmalar yapılmaktadır. Bu çalışmalar daha çok Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi olan CERN’de gerçekleştirilmektedir. Türkiye’nin de ortak üyeliğinin bulunduğu CERN’deki bu deneylerde önemli bilgi ve sonuçlara ulaşılmaktadır. Bu sonuçlar alanda paylaşılmakta, yeni araştırma ve deneylere ortam hazırlanmaktadır. Ayrıca elde edilen bilgiler ışığında okullardaki ders programları ve ders kitapları güncellenmektedir. Ülkemizde parçacık fiziği, Lise Fizik Dersi Öğretim Programı’nda 12. sınıfta verilen “Atom Fiziğine Giriş ve Radyoaktivite” konusu içinde ele alınmaktadır. Bu araştırmada “Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okutulan lise Fizik Dersi öğretim programları ile lise fizik ders kitaplarında parçacık fiziği nasıl verilmektedir?” sorusuna cevap aranmıştır. Bu amaçla önce programlarda parçacık fiziği ile ilgili konular ve kazanımlar belirlenmiştir. Ardından lise fizik kitaplarında parçacık fiziği ile ilgili verilen bilgilerin bilimsel ve eğitsel özellikleri ile güncelliği saptanmıştır. Araştırma sonunda parçacık fiziğinin etkili öğretilmesi için lise fizik ders kitaplarının güncel eğitim yaklaşımlarına dayalı olarak hazırlanması, güncel bilgilere ağırlık verilmesi, araştırma, sorgulama, deney, gözlem, simülasyon gibi etkili öğretim yöntem ve tekniklerin seçilmesi, bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanılması önerilmiştir.
Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği
SEADBAP2020-04
In recent years, important international researches have been carried out in the field of particle physics. These studies are mostly carried out at CERN, the European Center for Nuclear Research. Important information and results are obtained in these experiments at CERN, where Turkey is also an associate member. These results are shared in the field and the environment is prepared for new research and experiments. In addition, the curriculum and textbooks in schools are updated in the light of the information obtained. Particle Physics covered in the subject of "Introduction to Atomic Physics and Radioactivity" given in the 12th grade in the High School Physics Curriculum in our country. In this research, the answer to the question "How is Particle Physics given in high school physics course curriculum and high school physics textbooks taught by the Ministry of National Education?" has been sought. For this purpose, firstly, the topics and learning outcomes related to particle physics were determined in the programs. Then, it was determined that the information given in high school physics books about particle physics is up-to-date with its scientific and educational features. At the end of the research, it was suggested to prepare high school physics textbooks based on current educational approaches, to focus on up-to-date information, to choose effective teaching methods and techniques such as research, inquiry, experiment, observation, simulation, and to benefit from information and communication technologies in order to teach particle physics effectively.
SEADBAP2020-04
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | SEADBAP2020-04 |
Publication Date | March 15, 2022 |
Submission Date | March 8, 2022 |
Acceptance Date | March 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |