This study investigates and explains the steps of developing a self-esteem scale for instrument for the students of fine arts high school. Validity and confidence tests were carried out with total of 135 11th grade students in 6 different fine arts high schools in Turkey. SPSS statistical program is used for necessary tests. To investigate instrument-validity of the “Self Esteem Scale for the Played Instrument” factor analysis is used. To verify the scale’s reliability Cronbach Alpha (CA) test is used to calculate the internal consistency and for the current study CA test result is α = 0.915. Another test is Kaiser Meyer-Olkin (KMO) which is used to determine whether the statistical results of the sample size is sufficient. KMO for the current sample size is found α=0.872. KMO test results are categorized as follows: α = .90 means the results are excellent, α = .80 is very good, α = .70 and .60 not so good and below α = .50 is unacceptable (Tavşancıl: 2010, s.50). For the current study KMO is found α = .872 which shows that the sample size is sufficiently high. Evidence from the test results shows that the scale which is developed to measure students' self-esteem for the played instrument can be used as aimed and it is a valid and a reliable tool for it. Keywords: Instrument, Instrument Lesson, Self-Perception Scale
Bu çalışmada, güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgıya yönelik benlik algılarını ölçmekte kullanılabilecek bir ölçme aracının geliştirme aşamaları açıklanmıştır. Türkiye koşullarında geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, altı güzel sanatlar lisesinin 11.sınıflarına devam eden 135 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Analiz için SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. Çalgıya Yönelik Benlik Algısı Ölçeği’ nin yapı geçerliğini belirlemek için faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan iç tutarlılık (Cronbach alfa) değerinin de α = 0.915 olduğu, Kaiser- Meyer Olkin (KMO) değerinin de α=0.872 olduğu görülmüştür. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) testi örneklemden elde edilen verilerin yeterliliğinin saptanması için uygulanmaktadır. Bu testte bulunan değer 0.90’larda mükemmel, 0.80’lerde çok iyi, 0.70’lerde ve 0.60’larda vasat 0.50’lerde kötü olduğu belirtilmektedir (Tavşancıl: 2010:50). KMO katsayısının 0.872 düzeyinde olması örneklemin yeterli büyüklükte olduğunu göstermektedir. Bu bulgular, ölçeğin, öğrencilerin çalgıya yönelik benlik algılarını ölçmekte kullanılabilir, geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Çalgı, Çalgı Eğitimi, Benlik Algısı Ölçeği.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |