Dijital çağda yediden yetmişe herkes tarafından yoğun olarak kullanılan İnternet, pek çok olumlu yönü ile birlikte bazı olumsuz durumları da beraberinde getirmiştir. Dijital sorunlar olarak adlandırabileceğimiz bu durumlardan biri netlessfobidir. Netlessfobi, bireylerin İnternetsiz ortamlarda kalmak istememe ve bu durumdan çok fazla rahatsızlık ve endişe duyması olarak tanımlanabilir. Ülkenin üretim gücü olan gençlerin İnterneti doğru ve güvenli kullanabilmesi bir başka deyişle problemli İnternet kullanımından uzak kalmaları hem kendi sağlıkları ve kişisel gelişimleri hem de ülkeler için önem arz etmektedir. Bu bağlamda onları korumak için atılması gereken ilk adım, mevcut durumu saptamaktır. Nitekim İnternetin olumsuz etkileri üzerine lise ve üniversite öğrencileri ile yapılan çalışmalar görece fazladır. Ancak onların rol modelleri olduğu düşünülen öğretmenler ile yapılan çalışmalar sınırlıdır. Buradan hareketle gerçekleştirilen bu araştırmada, öğretmenlerin netlessfobi durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine dayalı olarak yürütülen araştırmaya farklı branşlardan (Fen Bilimleri, Matematik, İngilizce, Teknoloji Tasarım ve Bilişim Teknolojileri) 18 ortaokul öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verileri katılımcılarla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Katılımcıların günlük İnternet kullanımı orta düzeydedir. Katılımcılar İnternetin onlara sağladığı kolaylıklardan memnun olduklarını belirtmişlerdir. Katılımcılar, İnternetsiz ortamlarda çok da kötü hissetmediklerini dile getirseler de güncel kalamama, bilgiyi kaçırma gibi endişeler yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Araştırmadan çıkan sonuçlar çerçevesinde güncel teknolojik rahatsızlıklar konusunda öğretmenleri bilgilendirme çalışmalarının yapılabileceği düşünülmektedir. İnternetin olumsuz etkileri ile ilgili farklı branşlardan, farklı okullarda çalışan öğretmenler ile çeşitli proje faaliyetleri düzenlenerek güncel araştırmaların yapılması faydalı olabilir.
Etik kurul adı: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Etik kurul karar tarihi: 15.05.2023 Etik kurul belgesi sayı numarası: 358651
The Internet, which is used extensively by everyone young and old alike in the digital age, has brought some negative consequences apart from many positive aspects. One of these consequences, which can also be called as digital problems, is netlessphobia. Netlessphobia can be defined as an individual's unwillingness to be in an environment without the internet and thus feeling too much discomfort and anxiety. It is important for young people, the producing power of a country, to use the Internet correctly and safely, in other words, to stay away from problematic internet use, both for their own health and personal development and for the country. In this context, the first step to be taken to protect them is to determine the current situation. As a matter of fact, there are relatively more studies on the negative effects of the internet conducted with high school and university students. However, studies conducted with teachers, who are considered to be students' role models, are limited. Based on this, this study seeks to examine the netlessphobia experienced by teachers. Eighteen secondary school teachers from different branches (Science, Mathematics, English, Technology Design, and Information Technologies) participated in the study, which is based on the phenomenological design, one of the qualitative research methods. The data of the study were collected through semi-structured interviews with the participants and the data were analyzed via content analysis. Participants' daily internet use was found to be at a moderate level. Participants stated that they were satisfied with the facilities provided by the internet. Although the participants stated that they did not feel too bad in environments without the internet, they also expressed concerns about not staying up to date and missing information. Within the framework of the results of the research, it is thought that informative studies can be carried out to inform teachers about current technological disorders. It may be useful to conduct current research on the negative effects of the internet by organizing various project activities with teachers from different branches and working in different schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 26, 2023 |
Acceptance Date | December 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |