Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin etkili mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada, durum çalışması desenlerinden iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre farklı illerden seçilen yedi yüz atmış yedi öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, etkili mesleki gelişim faaliyetlerinin sahip olduğu ortak özellikleri olarak; öğretmenin öğretim uygulamalarına etkisinin olması, aktif katılım ve uygulama yapmaya imkânı vermesi, işe yaraması, katılımcının ihtiyacına hitap etmesi, içeriğinin güncel olması, uzman kişilerce verilmesi, branşa ve alana özgü olması, öğrenci merkezli olup öğrencinin öğrenme çıktılarına olumlu etki etmesi gibi özellikler öne çıkmıştır. Yapılan analizler sonucunda etkili mesleki gelişim faaliyetlerinin sahip olduğu ortak özellikler kapsamında; mesleki gelişim faaliyetlerine ilişkin öğretim programları ve mesleki gelişimi kolaylaştıran unsurlar olmak üzere iki tema ortaya çıkmıştır. Etkili mesleki gelişim faaliyetlerinin sahip olduğu ortak özelliklere ilişkin öğretmen görüşlerinin cinsiyet, eğitim kademesi, eğitim durumu ve kıdem değişkenlerine göre farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, öğretmenlere yönelik mesleki gelişim faaliyetlerinde nitelik ve standartların sağlanması için, mesleki gelişim programlarının ve içeriklerinin gözden geçirilmesi önerilmektedir.
Mesleki gelişim Öğretmen mesleki gelişimi Öğretmen gelişimi Etkili gelişim Öğretmen öğrenmesi.
Yapılan bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
This study aims to determine teachers’ views on the features of effective professional development activities. To this end, the study employed the nested single-case design, which is one of the case study designs. The study group consisted of seven hundred and sixty-seven teachers selected from different provinces according to the maximum variation sampling method. According to the results of the analysis, as the common features of effective professional development activities; Features such as the teacher's influence on teaching practices, enabling active participation and allowing practice, usefulness, addressing the needs of the participant, up-to-date content, being given by experts, being specific to the branch and field, being student-centered and having a positive effect on the learning outcomes of the students came to the fore. The analysis also revealed the following two themes related to the common features of effective professional development activities. It was found that participants’ views on the common features of effective professional development activities varied depending on the education level where they taught and their genders, educational backgrounds, and teaching experiences. Based on the results of the research, it is recommended to review professional development programs developed for teachers in order to standardize them and improve their quality
Professional development Teacher profeesional development Teacher improvement Effective development Teacher learning
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 1, 2024 |
Acceptance Date | March 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |