A considerable amount of research has already established that academic writing is an interactive accomplishment, the success of which largely depends on appropriate writer-reader relationship. Yet, the nature of this relationship has been the subject of few studies. Also scarce are the studies on how academic writers address the needs of their readers and so, through elaboration, manage their interactions with them. Drawing on a corpus of 68 research articles (RAs) from the field of applied linguistics, this study explores how experienced writers (EWs) and novice writers (NWs) elaborate their ideas in their RAs to address their readers’ needs, and in so doing, manage their relations with them. Analysis of the corpus revealed that reformulation and exemplification, complex features of academic writing, serve important rhetorical functions. The results also show that these two groups of writers manage writer-reader relationship differently, differing in the type, number, (un)even distribution, and use of code glosses. These results are discussed, and pedagogical implications are offered.
Birçok araştırma, akademik yazın başarısının büyük ölçüde yazar-okuyucu etkileşimine bağlı olduğunu vurgulamaktadır. Ancak, bu etkileşim az sayıda çalışmanın konusu olmuştur. Ayrıca, akademik yazarların okuyucularının ihtiyaçlarına hitap edebilmek için metinlerini ayrıntılandırma yoluyla okurlarıyla olan etkileşimlerini nasıl yönettiklerine dair çalışmalar da azdır. Uygulamalı dilbilim alanından 68 araştırma makaleden oluşan bir derleme dayanan bu çalışma, deneyimli ve deneyimsiz akademik yazarların okuyucularının ihtiyaçlarına hitap edebilmek için metinlerini nasıl detaylandırdıklarını araştırmaktadır. Elden edilen verilerin analizi, akademik yazının kompleks özellikleri olduğunu ve farklı bir şekilde ifade etme ve örneklemenin önemli retorik işlevlere hizmet ettiğini ortaya çıkarmıştır. Sonuçlar ayrıca, bu iki yazar grubunun yazar-okuyucu ilişkisini farklı şekilde, tür, sayı, dağılım ve kod açıklamalarının kullanımı açısından farklı şekilde yönettiklerini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2022 |
Submission Date | February 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.