Research Article
BibTex RIS Cite

Magical Realism in Evliya Çelebi’s Seyahatname

Year 2025, Issue: 53, 39 - 50, 20.06.2025
https://doi.org/10.21497/sefad.1550510

Abstract

Aristotle accentuates the significance of a lifelike depiction in drama and poetry. As a result, realistic art and literature display hostility to creativity and inventiveness beyond the limits of what is believable and plausible. Apart from true to life portrayals, no description is allowed. This is the reason why factions and groups characterised by nontraditional artistic methods emerge in contrast to the teachings of traditional realism. Their original ideas, styles, and techniques stand as opposed to the elements of canonical formation. As a literary mode, magical realism questions the authority and significance of traditional realist teaching. It displays a realistic world view where the ordinary and extraordinary exist together. Magical realism revisits the world, and redefines the essence of existence. Magical realism is where the familiar may become exceptional and extraordinary. This paper claims that the seventeenth-century Ottoman explorer Evliya Çelebi’s travelogue Seyahatname pictures some of the earliest illustrations of magical realism as a style of writing. His ten-volume narrative gives a description of the empire and the neighbouring lands and cultures. The study asserts that although Evliya Çelebi represents reality as it is, his chronicles and descriptions feature the magical realist marvellous and supernatural.

References

  • Aristotle. (2007). Poetics. In D. Richter (Ed.), The critical tradition: Classic texts and contemporary trends (pp. 59-81). Bedford St. Martin’s.
  • Chanady, A. B. (1985). Magical realism and the fantastic: Resolved views and unresolved antinomy. Routledge.
  • Dryden, J. (2007). An essay of dramatic poesy. In D. Richter (Ed.), The critical tradition: Classic texts and contemporary trends (pp. 163-185). Bedford St. Martin’s.
  • Evliya Çelebi (2006). Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi: Konya - Kayseri - Antakya - Şam - Urfa - Maraş - Sivas - Gazze - Sofya - Edime (S. A. Kahraman & Y. Dağlı, Eds.). YKY.
  • Evliya Çelebi (2011). Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi: Viyana, Eflak-Boğdatı, Bükreş, Ukrayna, Kırım, Bahçesaray, Çerkezistan, Dağıstan, Kalmukistan, Saray, Moskova (S. A. Kahraman & Y. Dağlı, Eds.). YKY.
  • Guenther, I. (1995). Magic realism, new objectivity, and the arts during the Weimar Republic. In L. P. Zamora & W. B. Faris (Eds.), Magical realism: Theory, history, community (pp. 33-64). Duke University Press.
  • Johnson, S. (2007). Preface to Shakespeare. In D. Richter (Ed.), The critical tradition: Classic texts and contemporary trends (pp. 216-230). Bedford St. Martin’s.
  • Plato (2007). Republic. In D. H. Richter (Ed.), The critical tradition: Classical texts and contemporary trends (pp. 30-38). Bedford/St. Martin’s.
  • Pope, A. (2007). An essay on criticism. In D. H. Richter (Ed.), The critical tradition: Classical texts and contemporary trends (pp. 199-209). Bedford/St. Martin’s.
  • Reeds, K. S. (2012). What is magical realism? An explanation of a literary style. The Edwin Mellen Press.
  • Roh, F. (1995). Magic realism: Post Expressionism. In L. P. Zamora & W. B. Faris (Eds.), Magical realism: Theory, history, community (pp. 33-64). Duke University Press.
  • Sidney, P. (2007). An apology for poetry. In D. H. Richter (Ed.), The critical tradition: Classical texts and contemporary trends (pp. 135-159). Bedford/St. Martin’s.
  • Zamora L. P. & Faris W. B. (Eds.). (1995). Magical realism: Theory, history, community. Duke University Press.

Evliya Çelebi'nin Seyahatnamesi'nde Büyülü Gerçekçilik

Year 2025, Issue: 53, 39 - 50, 20.06.2025
https://doi.org/10.21497/sefad.1550510

Abstract

Aristoteles drama ve şiirde gerçekçi bir tasvirin önemini vurgular. Sonuç olarak gerçekçi sanat ve edebiyat, inanılır ve makul olanın sınırlarını aşan yaratıcılığa ve buluşçuluğa düşmanlık sergiler. Gerçek hayattaki tasvirler dışında hiçbir açıklamaya izin verilmez. Geleneksel gerçekçilik öğretilerinin aksine, geleneksel olmayan sanatsal yöntemlerle nitelendirilen hizip ve grupların ortaya çıkmasının nedeni budur. Bunların özgün fikirleri, üslupları ve yöntemleri kanonik oluşumun unsurlarına zıttır. Edebi bir tarz olarak büyülü gerçekçilik, geleneksel gerçekçi öğretinin yetki ve önemini sorgular. Sıradan ve sıra dışının bir arada var olduğu gerçekçi bir dünya görüşünü sergiler. Büyülü gerçekçilik dünyayı yeniden ziyaret eder, varoluşun özünü yeniden düşünür ve yeniden tanımlar. Büyülü gerçekçilik, bilinenin olağanüstü ve sıra dışı hale gelebileceği yerdir. Bu çalışma, on yedinci yüzyıl Osmanlı gezgini Evliya Çelebi'nin Seyahatname’sinin bir yazı tarzı olarak büyülü gerçekçiliğin en eski örneklerinden bazılarını resmettiğini savunmaktadır. Evliya Çelebi’nin on ciltlik anlatısı imparatorluğun, komşu toprakların ve kültürlerin bir tanımını verir. Araştırma, Evliya Çelebi gerçeği olduğu gibi yansıtsa da, anlattığı olaylar ve tasvirlerin büyülü gerçekçiliğin harikulade ve doğaüstü unsurlarını barındırdığını öne sürer.

References

  • Aristotle. (2007). Poetics. In D. Richter (Ed.), The critical tradition: Classic texts and contemporary trends (pp. 59-81). Bedford St. Martin’s.
  • Chanady, A. B. (1985). Magical realism and the fantastic: Resolved views and unresolved antinomy. Routledge.
  • Dryden, J. (2007). An essay of dramatic poesy. In D. Richter (Ed.), The critical tradition: Classic texts and contemporary trends (pp. 163-185). Bedford St. Martin’s.
  • Evliya Çelebi (2006). Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi: Konya - Kayseri - Antakya - Şam - Urfa - Maraş - Sivas - Gazze - Sofya - Edime (S. A. Kahraman & Y. Dağlı, Eds.). YKY.
  • Evliya Çelebi (2011). Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi: Viyana, Eflak-Boğdatı, Bükreş, Ukrayna, Kırım, Bahçesaray, Çerkezistan, Dağıstan, Kalmukistan, Saray, Moskova (S. A. Kahraman & Y. Dağlı, Eds.). YKY.
  • Guenther, I. (1995). Magic realism, new objectivity, and the arts during the Weimar Republic. In L. P. Zamora & W. B. Faris (Eds.), Magical realism: Theory, history, community (pp. 33-64). Duke University Press.
  • Johnson, S. (2007). Preface to Shakespeare. In D. Richter (Ed.), The critical tradition: Classic texts and contemporary trends (pp. 216-230). Bedford St. Martin’s.
  • Plato (2007). Republic. In D. H. Richter (Ed.), The critical tradition: Classical texts and contemporary trends (pp. 30-38). Bedford/St. Martin’s.
  • Pope, A. (2007). An essay on criticism. In D. H. Richter (Ed.), The critical tradition: Classical texts and contemporary trends (pp. 199-209). Bedford/St. Martin’s.
  • Reeds, K. S. (2012). What is magical realism? An explanation of a literary style. The Edwin Mellen Press.
  • Roh, F. (1995). Magic realism: Post Expressionism. In L. P. Zamora & W. B. Faris (Eds.), Magical realism: Theory, history, community (pp. 33-64). Duke University Press.
  • Sidney, P. (2007). An apology for poetry. In D. H. Richter (Ed.), The critical tradition: Classical texts and contemporary trends (pp. 135-159). Bedford/St. Martin’s.
  • Zamora L. P. & Faris W. B. (Eds.). (1995). Magical realism: Theory, history, community. Duke University Press.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects World Languages, Literature and Culture (Other)
Journal Section Articles
Authors

Barış Mete 0000-0001-7471-5058

Early Pub Date June 14, 2025
Publication Date June 20, 2025
Submission Date September 15, 2024
Acceptance Date February 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 53

Cite

APA Mete, B. (2025). Magical Realism in Evliya Çelebi’s Seyahatname. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(53), 39-50. https://doi.org/10.21497/sefad.1550510

Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.