In the early 1950s a group of young English poets
formed a literary circle called The Movement, as a correspondent to Angry Young
Man in theatre. Philip Larkin is a perfect representative of the Movement and
post-war generation. He interpreted modern reality from his own perspective
with a realistic, simple, clear, colloquial style that discarded both
Romanticism and Modernism. He was the follower of a clearly English line, with
provincialism in theme, traditionalism in form, blunt representations of modern
reality, refusal of idealization of the self or nature, and a kind of
simplicity, and accessibility. Thus in this paper Larkin’s anti-romantic and
anti-modernist style of poetry will be discussed with his involvement of the
Movement, and analyzed through several of his poems.
1950'lerin başında bir grup genç İngiliz şair,
tiyatrodaki Angry Young Man akımının şiirdeki yanılsaması olarak The Movement
adlı edebi bir çevre oluşturdular. Philip Larkin, hem The Movement akımının hem
de savaş sonrası İngiliz şiir geleneğinin mükemmel bir temsilcisidir. Modern
gerçekliği kendi bakış açısıyla hem Romantizmi hem de Modernizmi yadsıyarak
gerçekçi, basit, açık, sözlü ifadeli bir tarzla yorumladı. Biçimindeki
geneleksellik, içeriğindeki yerellik, modern gerçekliği çarpıcı ve açık ifade
etmesi, benliğin ya da doğanın idealleştirilmesini reddetmesi ve bir tür
basitlik arayışında olması ve şiirin herkes tarafından erişilebilir olması
açısından Larkin açıkça İngiliz geleneğinin takipçisidir. Dolayısıyla, bu
çalışmada Larkin'in anti-romantik ve anti-modernist şiir tarzı The Movement
akımının etkisi üzerinden tartışılacak ve birkaç şiir üzerinden Larkin’in şiir
anlayışı incelenecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2017 |
Submission Date | February 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.