The aim of this study is to present an effective lesson model that aims to improve strategic reading competencies of students enrolled on German Language Teaching and German Language and Literature where the medium of instruction in literature classes is German. Within this scope, a lesson unit that is designed using Direct Explanation Model is presented as a sample. The sample lesson is made up of four stages integrated into literature syllabi on German Language Teaching and German Language Literature programs to improve the students’ strategic reading competencies. This sample lesson which is designed drawing upon the recurring structures of cognitive reading strategies education model has been developed in a way that it would be adopted not only in literature classes conducted in German, but also other majors where the medium of instruction is also German.
Das Ziel des vorliegenden Beitrags besteht darin, eine effektive Möglichkeit zur gezielten Förderung der strategischen Lesekompetenz im Kontext eines universitären Literaturseminars darzulegen. Vorgestellt wird in diesem Beitrag eine exemplarische Unterrichtseinheit, die entsprechend des kognitivierenden Instruktionsmodell ‚Explizites Training‘ gestaltet wurde. Die Unterrichtseinheit setzt sich im Sinne des Expliziten Trainings aus vier Trainingskomponenten zusammen und zielt darauf ab, die strategische Lesekompetenz von türkischen DaF- und Germanistikstudierenden im Kontext eines deutschsprachigen Literaturseminars zu fördern. Die unter der Beachtung des rekursiven Grundmusters des expliziten Trainingsmodells entwickelte Unterrichtseinheit exemplifiziert eine integrative Lesestrategievermittlung, von dem man sowohl im deutschsprachigen Literaturseminaren als auch innerhalb weiterer Studienseminare profitieren kann.
Bu çalışmanın amacı, edebiyat eğitimi gören Almanca Öğretmenliği ve Alman Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin stratejik okuma becerilerini geliştirmeyi hedefleyen bir ders modelinin kuramsal alt yapısı ve uygulama boyutu eşliğinde tanıtılmasıdır. Bu bağlamda çalışmada, bilişsel okuma strateji öğretim modeline göre hazırlanan bir ders taslağı örnek olarak sunulmaktadır. Söz konusu ders taslağı, dört ana bileşenden oluşmaktadır ve üniversite öğrencilerinin stratejik okuma becerilerini öğretim dili Almanca olan edebiyat dersleri kapsamında etkin bir şekilde geliştirmek amacıyla tasarlanmıştır. Bilişsel okuma strateji öğretim modelinin yinelemeli yapısından hareketle geliştirilen ders modeli, üniversite düzeyindeki Almanca edebiyat derslerinin dışında, öğretim dili Almanca olan diğer programların derslerinde de kullanılabilecek şekilde geliştirilmiştir.
Bilişsel okuma strateji öğretimi okuma stratejisi edebiyat eğitimi yabancı dil olarak Almanca
Primary Language | German |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | October 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.