Kanon kelimesi yıllar içerisinde seküler kullanımlarıyla beraber farklı
anlamlar kazanmıştır. Ancak kavramın daha çok “kilise yasası”na karşılık gelen
tanımları işlevseldir. Yazın sanatı bağlamında, kanon dinî içerikle ilintili
olarak hâkim “otoritenin ya da otoritelerin kutsadığı iyi yazarlar listesi ve
buna eklenecek isimlere verilen izin ya da onay” şeklinde tanımlanmaktadır.
Bunun yanı sıra kanonik metinler, bir topluluk üyelerinin ortak bağları
anlamalarını sağlayan hikâyeleri ihtiva eder. Ulus-devletlerin oluşumu ile
edebî kanon arasında güçlü bir bağ bulunmaktadır. Monarşik yönetimin çağdaş
rejime dönüşüm süresi zarfında Türkiye'de de yukarıda bahsi geçen tarzda bir
edebî kanon yaratıldığı görülmektedir. Bu bağlamda Cumhuriyet devrimlerini
öğrenme ve içselleştirme adına çalışmalar ortaya koyan “İnkılap Kanonu”
çerçevesinde çalışmalar yapan yazarlardan biri de Aka Gündüz'dür (1885-1958).
Farklı yazın türlerinde eserler veren sanatçının dönemin inkılaplarından söz
ettiği ve Cumhuriyeti öncelediği eserlerinden birisi de Dikmen Yıldızı'dır. Uluslaşma süreci Türk romanı kapsamında
değerlendirilebilecek olan eserin dört baskısı arasında dikkati çeken
farklılıklar, dönemin sosyal ve siyasal alt yapısını analiz etmede kayda değer
veriler sunmaktadır. Bu bağlamda yapılan çalışmada öncelikle Dikmen Yıldızı tematik ve kurgusal
açıdan detaylandırılacak bu yolla yazarın eser üzerindeki tasarrufu
belirlenmeye çalışılacaktır. Ardından romanın birbirinden farklı dört baskısı
incelenecek sanatçının kanona bağlı tutumları değerlendirilecektir.
It is seen that, with different meanings over the
years, the canon word has a religious content in the context of church law,
except for secular uses. In the context of literature, canon is defined as
"the list of good writers that the authorities running society have
blessed, and the permission or approval given to the person to be added to
it". In addition, canonical texts contain stories that make members of a
community understand the common ties between them. There is a strong connection
between the formation of nation states and the literary canon. It seems that
during the transition to the republican regime, the monarchical administration
created a literary canon in Turkey in the same way as above. In this context,
Aka Gündüz (1885-1958) was one of the authors who wrote in accordance with the
revolutionary canon, shaped around Kemalist coterie, to learn and internalize
the Republican revolutions. One of his works in which the author, also worked
on different genres, mentioned about the revolutions of the period and praised
the Republic is Dikmen Yıldızı. Noticeable differences between the four
editions of the work that can be evaluated within the context of the Turkish
novel in the nation-building process present important data for analyzing the
social and political background of the period. In this article, at first,
Dikmen Yıldızı will be examined thematically and fictitiously and by this way,
author’s initiative on the work will be attempted to be
determined. Then, the four different editions of the novel will be
examined and the author’s attitudes towards the canon will be evaluated.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Submission Date | August 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 38 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.