Civil war started in 2011 in Syria and it has been continuing for 8
years. During this process Turkey has
applied “open door” policy and received approximately 3.632.622 Syrians. Almost
% 63 of Syrian children in Turkey who are in school age continue their
education. Additionally, Turkish language education courses besides vocational
education courses are provided for Syrian adults in Turkey. Social cohesion is
a significant requirement to provide social peace and Turkey pays attention to
provide it, especially as a result of
intense Syrian migration. Formal/organized education and public/common
education areas as language education, vocational education, religion
education, culture education, primary, secondary and high school education,
college education are expected to be useful for Syrian children and adults to
build their life in Turkey and live in social cohesion. Furthermore, it is
considered that education of Turkish society would also be useful to build a
life environment providing social cohesion with Syrians. The study firstly
investigates the education process of the Syrians refugees since the beginning
of the migration and attempts to understand the basic problems they encounter
during the process. The main aim of the study is to explain the ways to provide
social cohesion with education apart from these problems, based on our field
study in Şanlıurfa and Ankara. Our research will investigate the basic studies
in the area, and analyze these data with the data obtained through in-depth
interview and participant observation methods.
Suriye’de 2011 yılında çıkan iç savaş 8 yıldır devam
etmektedir. Bu süreçte Türkiye tarafından açık kapı politikası izlenmiş ve
yaklaşık 3.632.622 Suriyeli sığınmacı ülkemize giriş yapmıştır. Suriyeli
sığınmacıların okul çağında olan çocuklarının yaklaşık % 63’ü eğitimine devam
edebilmektedir. Bunun yanında Suriyeli yetişkinlere çeşitli kurslar açılıp
Türkçe dil eğitimi ve meslek eğitimi konusunda imkan sağlanmaktadır. Toplumsal
uyumu sağlamak toplumsal barış için önemli bir gereksinim olup özellikle yoğun Suriyeli
göçü sonrası Türkiye’nin dikkatle üzerine eğildiği bir konudur. Dil eğitimi,
mesleki eğitim, dini eğitim, kültür eğitimi, ilk ve orta düzeyde okullarda
eğitim, üniversite eğitimi gibi örgün eğitim ve yaygın eğitimin alanlarının, Suriyeli yetişkin ve çocuklara fayda
sağlayıp, onların burada kendi hayatlarını kurup, toplumla uyum içinde
yaşamalarını kolaylaştırması beklenmektedir. Bunun yanında Suriyelilerle uyum
içinde bir yaşam alanı oluşturabilmek için Türkiye toplumunun da toplumsal uyum
hakkında eğitim görmelerinin faydalı olacağı düşünülmektedir. Çalışmada
Suriyeli sığınmacıların göçlerinden itibaren yaşadıkları eğitim sürecini
incelenecek, bu konuda dikkat çeken sorunları açıklanacaktır. Çalışmanın temel
amacı ise, bu sorun ve süreçlerin yanında Ankara ve Şanlıurfa’da yaptığımız
saha çalışmasına dayanarak, Türkiye’deki Suriyeli sığınmacıların eğitim yoluyla
toplumsal uyum kazanma imkanlarının araştırılmasıdır. Araştırmamız bu konuda yapılan temel
çalışmaları inceleyecek, analiz edecek ve bu bilgileri derinlemesine mülakat ve
katılımcı gözlem yöntemleriyle elde edilen bilgilerle tamamlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 19, 2019 |
Submission Date | March 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 41 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.