The literary production of Jules Verne (1828-1905/ the French author) is an important
research object in the field of sociology of literature because it reflects the social
characteristics of the period in which he lived. Sociology of literature, which focuses on the
relationship of the literary text with the external world, accepts literature as a social
institution and a social phenomenon. The Extraordinary Journeys series, which made Verne a famous author, was written to enable European (especially French) children and their
parents to learn about unknown places and nature. The Series convey important information
about the social structure of 19th-century Europe and are witnessing the period. In this
context, the sociological interpretation of the Series makes it possible to understand both the
economic, political, cultural institutions and the influence of the social on literature. In this
study, starting from Verne’s Extraordinary Journeys series, it will be problematized how
literature was articulated to the production and reproduction of the political
discourse/ideology/representations of the period in which it was produced. In other words,
it will be claimed that literature can create a political discourse space by reproducing the
dominant ideology. In this study, the ideological representations used by Verne in his
Extraordinary Journeys series were tried to be revealed by looking at the academic studies in
foreign literature on the Series. It is concluded that the Extraordinary Journeys series
reproduce the scientific, colonial, and orientalist discourse of the 19th-century and construct
the unknown geographies (non-European societies) as others that need to be civilized while
establishing the European man as a subject.
Sociology of literature political sociology colonialist discourse orientalist discourse Jules Verne
Fransız yazar Jules Verne (1828-1905)’in edebi üretimi, yaşadığı dönemin toplumsal
özelliklerini yansıttığı için edebiyat sosyolojisi alanında önemli bir araştırma nesnesi olarak
yer almaktadır. Edebi metnin dış dünya ile olan ilişkisine odaklanan edebiyat sosyolojisi
edebiyatı toplumsal bir kurum, bir olgu olarak kabul eder. Verne’i ünlü bir yazar yapan,
Avrupalı (özellikle Fransız) çocukların ve ebeveynlerinin bilinmeyen yerler ve doğa
hakkında bilgi edinebilmesini sağlamak amacı ile kaleme alınan ve bu nedenle çocuk
edebiyatı kapsamına giren Olağanüstü Yolculuklar serisi 19. yüzyıl Avrupası’nın toplumsal
yapısı hakkında önemli bilgiler aktarmakta, döneme şahitlik etmektedir. Bu bağlamda söz
konusu serinin sosyolojik yorumu, hem onun yazıldığı dönemin iktisadi, siyasal, kültürel
vb. toplumsal kurumlarını hem de toplumsal olanın edebiyata olan etkisini anlamayı sağlar.
Bu çalışmada Verne’in Olağanüstü Yolculuklar serisinden yola çıkılarak edebiyatın, üretildiği
dönemin siyasal söylemine/ideolojisine/temsil üretimine nasıl eklemlendiği ve onu yeniden
ürettiği sorunsallaştırılacaktır. Başka bir ifadeyle edebiyatın egemen ideolojinin yeniden
üreticisi olarak siyasal söylem alanı yaratabildiği iddia edilecektir. Çalışmada Olağanüstü
Yolculuklar serisi üzerine yapılmış yabancı literatürdeki akademik araştırmalardan yola
çıkılarak Verne’in metinlerinde kullandığı ideolojik temsiller ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Sonuç olarak, Olağanüstü Yolculuklar serisinin 19. yüzyılın bilimsel, sömürgeci ve şarkiyatçı
söylemini yeniden ürettiği ve Avrupalı erkeği özne olarak kurarken, bilinmeyen coğrafyaları
(Avrupalı olmayan toplumları) medenileştirilmesi gereken ötekiler olarak inşa ettiği tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy, Sociology, Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2021 |
Submission Date | November 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 46 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.