Eğitim bireylerin en temel ihtiyaçlarından biridir. Ancak eğitim öğretim içerisinde
bazen cinsiyet ayrımcılığı gibi istenmeyen davranışlar ders kitapları veya diğer kaynaklar
vasıtası ile öğretilebilmektedir. Bu araştırmanın amacı; fizik ders kitaplarında yer alan
kadın- erkek resimlerinin toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesidir. Fizik ders
kitapları; kadın erkek resimlerine yer verilme durumları, kadın ve erkeklerin mensubu
olduğu meslekler, bunların birlikte gösterildiği kişiler, mekânlar ve eylemler açısından
değerlendirilmiştir. İncelenen kitaplar 2018- 2019 eğitim öğretim yılında Gümüşhane ilinde
9, 10, 11 ve 12. sınıflarda okutulan fizik ders kitaplarıdır. Nitel araştırma yönteminin
benimsendiği bu araştırmada verilerin toplanması sürecinde doküman analizi tekniğinden
yararlanılmıştır. İçerik analizi tekniği ile veriler analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına
göre; Fizik ders kitaplarında erkek resimlerine görsellerde daha fazla yer verildiği, erkek
resimlerinin daha çok profesyonel mesleklerde ve sanatkârlar olarak temsil edildiği, sıklıkla
yalnız veya meslek elemanları ile gösterildiği, dış mekânlarda ve daha çok kamusal aktörler
olarak resmedildikleri belirlenmiştir. Kadın resimleri ise hem görseller açısından ders
kitaplarında daha az yer almış, hem de daha çok ev içerisinde olan, toplum tarafından
kadına yüklenen görevlerde bulunmuşlardır. Bu doğrultuda; Fizik ders kitaplarında
erkekler lehine bir durum sergilendiği ve cinsiyet rolleri açısından temsiliyetin eşitsiz bir
şekilde gerçekleştiği ortaya çıkmaktadır. Ayrıca geleneksel cinsiyet rollerinin ders
kitaplarında örtük müfredatlar yoluyla sergilendiği belirlenmiştir.
Education is one of the fundamental needs of individuals. However, sometimes
undesirable attitudes such as gender discrimination can be taught through textbooks or
other resources in educational activities. This study aimed to explore the images in textbooks
in terms of gender roles. Physics textbooks were analyzed considering the use of images of
men and women, the professions they belong to, and the people, places, and actions in
which they are shown together. Physics textbooks used in the 9th, 10th, 11th, and 12th grades in Gümüşhane in the 2018-2019 academic year were examined. In this research,
conducted in a qualitative research design, the document analysis technique was used for
the data collection. The data were analyzed with the content analysis technique. The results
showed that the images in physics textbooks include more male images, and the male
gender is more often represented in professional professions and artists, and men are often
depicted alone or as public actors, with professional staff, and outdoors. Female figures, on
the other hand, are shown less in the textbooks, and they have taken on the duties assigned
to women by the society, which are mostly inside the house. Based on this, the results reveal
that Physics textbooks show a favorable position for men and that and the representation of
gender roles is applied unequally. Moreover, it is also observed that traditional gender roles
are displayed in textbooks through hidden curricula.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy, Sociology, Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2021 |
Submission Date | October 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 46 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.