Yabancı dil konuşuru yazarların akademik amaçlı İngilizce
(EAP) türünde yazarken dilsel zorluklar yaşadığı bilinir. EAP
alanında, genç Türk yazarlar da sıkıntı yaşarlar, ama çoğu zaman bu
yaşadıkları dilsel sorunları çözmede ve uluslararası saygın dergilerde
yayın yapmada yeterli öznel ve kurumsal desteği bulamayabilirler. Bu
araştırma yazısı, bu alandaki eksikliğe dayanarak, anadili Türkçe olan
bilim insanlarının akademik İngilizce yazma konusunda
karşılaştıkları güçlükleri öğrenen derlemi (TICLE) tabanlı olarak
irdeleyip bunları anadil derlemiyle (COCA) kıyaslayarak ilgili
yapıların yaygın kullanımlarına ilişkin örnekler sunmayı hedefler.
Akademik İngilizce yazmadaki üç temel zorluk alanında – eşdizimsel
kalıplar, edimsel uygunluk, söylem özellikleri – yayımlanmış öğrenen
hatalarını irdeleyen 158 makale incelendi. Geçmiş verilerin
çözümlemesi ile evrensel aradili ve Türk öğrenenlere özel zorluk
oluşturan 68 temel belirtici dört ana başlık altında sınıflandırıldı. Bu
dört temel alan, (1) bazı dilsel özelliklerin aşırı kullanımı veya bazı
akademik yazmaya ilişkin tipik dilsel özelliklerin az kullanımı ya da
hiç kullanılmaması, (2) bazı sözbilim ögelerinin yanlış kullanımı ve
imla hataları, (3) sözcüklerin hatalı kullanımı ve dizilimi ve (4)
anadiline özgü sözcük kalıplarının İngilizceye aktarılması sonucu
tuhaf söyleyişler elde edilmesi olarak belirlenmiştir. Bulguların
tartışılması kısmında, Türk bilim insanlarının yazılarını daha iyi hale
getirebilmelerine yardımcı olmak hedeflenmiştir. Çalışmanın son
kısmında, Türk yazarların akademik İngilizce yazmalarını özerk bir
şekilde geliştirmelerine yardımcı olabileceği düşünülen birtakım veri
tabanları tanıtılmıştır.
İngilizce Akademik Yazma Öğrenen Derlemi Deneyimsiz Türk Akademik Yazarlar İngilizce Söyleyiş Biçimi kalıp sözler
It has been accepted that foreign language-speaker authors experience linguistic challenges
when writing in English for academic purposes (EAP) genre. Novice Turkish writers also experience
linguistic insecurities in the field of EAP. Yet, oftentimes, they may not find sufficient personal and
institutional support in solving EAP related linguistic difficulties, which plays a decisive role in the
rejection of their contribution in high profile English language journals. To occupy this niche, this
study aims to examine the linguistic difficulties experienced by Turkish-speaking novice writers
through a corpus-driven approach. Some 158 articles exploring learner errors in three main difficulty
areas in EAP writing – collocational patterning, pragmatic appropriacy, and discourse features – were
analyzed to highlight several problems which ‘non-native’ learners experience when writing academic
articles. The literature review analysis has revealed some 68 linguistic markers that pose a special
challenge to novice writers. These constructs are problematic due to both universal interlanguage and
also Turkish learners’ L1 backgrounds. The learner corpus (TICLE) occurrences of the features being
studied were compared with the native corpus (COCA) data to present examples of the prevalent uses
of these constructs. Linguistic difficulties learners experience when writing academic articles were
grouped under four main headings. These four main areas are (1) excessive use of some linguistic
features or little or no use of typical linguistic features of EAP, (2) misuse of some syntactic elements
and punctuation errors, (3) incorrect use and sequencing of words, and (4) using unidiomatic
phraseologies because of transferring the word patterns specific to Turkish to English. The findings of
the study are expected to help Turkish academics improve their writing. In the last section of the
article, some databases are introduced to help Turkish writers develop their academic English writing
autonomously.
English For Academic Purposes Learner Corpus Novice Turkish Academic Research Authors English Phraseology Formulaic Expressions
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2022 |
Submission Date | February 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 47 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.