Öz
Amaç: Çalışmada, Ege Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi uzmanlık programında eğitim almakta olan uzmanlık öğrencilerinin fakülte ile ilgili memnuniyet düzeyleri ve sonuca etki eden faktörlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmaya katılmayı kabul eden 89 kişiye sosyodemografik veriler, fakülte yönetimi, eğitim-öğretim, altyapı ve olanaklara yönelik memnuniyetlerini ölçmek amacıyla hazırlanmış 38 soruluk bir anket formu ile Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği (STAI TX-1 ve STAI-TX-2) ilgili birimlerde, yüz yüze uygulandı.
Bulgular: Ege Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi uzmanlık öğrencilerinin eğitim-öğretim süreci ve kurumsal memnuniyetleri üzerine yapılan çalışma aşağıda belirtilen ana bulguları ortaya koymuştur. Şehir dışından gelen öğrencilerin genel olarak eğitim ve iş memnuniyetleri daha yüksek olmuştur. Akademik kariyer hedefi olan öğrencilerin eğitim-öğretim ve araştırma memnuniyetleri daha fazla bulunmuştur. Yönetim, iletişim ve karar alma süreçlerine ilişkin memnuniyet genel olarak olumlu olsa da bazı alanlarda iyileştirmeye ihtiyaç duyulduğu belirtilmiştir. Altyapı ve olanaklar konusunda ise temizlik hizmetleri memnuniyeti yüksekken, personel yetersizliği sorunu bulunmaktadır.
Sonuç: Sonuçlar, eğitim kalitesinin artırılması ve öğrenci memnuniyetinin iyileştirilmesi için stratejiler geliştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Anahtar kelimeler: Memnuniyet, Uzmanlık öğrencileri, Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği
Abstract
Objective: This study aims to evaluate the satisfaction levels of specialty students enrolled in the Ege University Faculty of Dentistry's specialty program and the factors affecting these outcomes.
Materials and Methods: A survey consisting of 38 questions, designed to measure satisfaction with faculty management, education and training, infrastructure, and facilities, was administered face-to-face to 89 participants who agreed to participate in the study. Additionally, the State-Trait Anxiety Inventory (STAI TX-1 and STAI-TX-2) was used.
Results: The study on the educational and institutional satisfaction of specialty students at Ege University Faculty of Dentistry revealed the following main findings: Students coming from outside the city generally reported higher levels of satisfaction with their education and work. Students with academic career goals had higher satisfaction with education, training, and research. While satisfaction with management, communication, and decision-making processes was generally positive, some areas were identified as needing improvement. Regarding infrastructure and facilities, satisfaction with cleaning services was high, but there was an issue with staff insufficiency.
Conclusion: The results emphasize the need to develop strategies to improve the quality of education and student satisfaction.
Keywords: Satisfaction, specialty students, State-Trait Anxiety Inventory
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Oral and Maxillofacial Surgery, Oral and Maxillofacial Radiology, Paedodontics, Endodontics, Orthodontics and Dentofacial Orthopaedics, Periodontics, Prosthodontics, Restorative Dentistry |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | August 22, 2025 |
Submission Date | August 12, 2024 |
Acceptance Date | February 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).