Background: The Covid-19 pandemic has affected every moment of human life, as well as education, and the face-to-face education in dentistry faculties has been transformed into distance education. This study aims to compare the efficiency of online and face-to-face education by comparing the passing grades of first-year students of the faculty of dentistry in both theoretical and practical courses during the face-to-face and online learning process.
Material and Methods: The grades of a total of 211 first-year students were included in the study. 96 of these students were students who received online education in Harran University Faculty of Dentistry in 2019-2020. The remaining 115 students were students who received face-to-face education in the 2023-2024 academic year. The grade passing scores of the students included in the study in theoretical (Knowlegde of Materials) and practical (Tooth Morphology and Manipulation) courses were compared. Independent t test was used to compare normally distributed paired groups.
Results: In our study, the practical and theoretical course passing grades of 96 online and 115 face-to-face students were compared. No statistically significant difference was found between the online education exam grade point averages (68.35±13.17) and face-to-face education exam grade points (68.00±8.26) of the students in the practical course (p=0.276). In the theoretical course, the online education exam grade point averages of the students were calculated higher than the face-to-face education exam grade point averages (p=0.03).
Conclusions: While there is no difference between online and face-to-face education exam grades in practical courses, the grades of students who received online education in theoretical courses were calculated higher. We think that success is higher in online theoretical courses due to the advantages such as the ability to record lessons and watch them again after the lesson.
Ethical approval not required.
No funding resource is associated with this study.
Giriş: Covid-19 pandemisi, insan yaşamının her anını etkilediği gibi eğitim de önemli ölçüde etkilenmiş ve diş hekimliği fakültelerinde yüz yüze yapılan eğitim şekli, uzaktan eğitime dönüştürülmüştür.
Amaç: Bu çalışmada diş hekimliği fakültesi 1. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin yüz yüze ve çevrimiçi öğrenme sürecinde hem teorik hem pratik derslerdeki sınıf geçme notlarının karşılaştırılması yapılarak çevrimiçi ve yüz yüze eğitimin verimliliğinin kıyaslanması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmaya toplam 211 1. Sınıf öğrencisinin notları dahil edilmiştir. Bu öğrencilerden 96’sı Harran üniversitesi diş hekimliği fakültesinde, 2019-2020 yıllarında çevrimiçi eğitim almış öğrencilerdir. Geri kalan 115 öğrenci ise 2023-2024 öğretim yılında yüz yüze eğitim almış öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmaya dahil edilen öğrencilerin teorik (Maddeler Bilgisi) ve pratik (Diş Morfolojisi ve Manuplasyon) derslerdeki sınıf geçme puanları karşılaştırılmıştır. Normal dağılan ikili grupların kıyaslanmasında independent t testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmamızda 96 çevrimiçi eğitim almış ve 115 yüz yüze eğitim almış öğrencinin pratik ve teorik derslerdeki sınıf geçme notları kıyaslanmıştır. Pratik derste öğrencilerin çevrimiçi eğitim sınav not ortalamaları (68,35±13,17) ile yüz yüze eğitim sınav notları (68,00±8,26) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır (p=0,276). Teorik derste öğrencilerin çevrimiçi eğitim sınav not ortalamaları yüz yüze eğitim sınav not ortalamalarından daha yüksek hesaplanmıştır (p=0.03).
Sonuçlar: Pratik derslerde çevrimiçi ve yüz yüze eğitim sınav notları arasında bir fark izlenmezken, teorik derslerde çevrimiçi eğitim alan öğrencilerin notları daha yüksek hesaplanmıştır. Derslerin kaydedilebilmesi ve ders sonrasında tekrar izlenebilmesi gibi avantajları dolayısıyla çevrimiçi teorik derslerde başarının daha yüksek olduğunu düşünmekteyiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 19, 2025 |
Submission Date | April 20, 2025 |
Acceptance Date | August 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 4 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).