Outsourcing,
which is a management strategy that enhances the performance of the health
system and creates added value in the economy, has started to be implemented in
Turkey, especially in private and public sector hospitals since 1990. The aim
of this study was to determine the types of outsourced services provided by 42
public hospitals in Ankara in 2017, to reveal the reasons of outsourcing and to
reveal the satisfaction levels of outsourcing services of hospital managers.
The study was carried out as a questionnaire form which was published by the
Ministry of Health of Turkey in 2010, "Research Report of Outsourcing
Applications in Turkish Health System". This study shows that the service
procurement mentioned in the Ministry of Health report continues to increase in
the last 8 years and that almost all of the public hospitals use the
outsourcing method. In addition, in this period, outsourcing has shown a wide
range of clinical and non-clinical service types in service procurement. It was
also observed that the level of satisfaction of the managers at the Outsourcing
was high.
Sağlık sisteminin performansını artıran ve ekonomide katma değer
meydana getiren bir yönetim stratejisi olan ve “Outsourcing” olarak da bilinen Dış
Kaynaktan Yararlanma (DKY) yöntemi,1990
yılından itibaren başta özel ve kamu sektörüne ait hastaneler olmak üzere ülkemizde
de uygulanmaya başlamıştır. Bu çalışma, Ankara’da Sağlık Bakanlığına bağlı
eğitim araştırma hastaneleri, devlet hastaneleri ve ağız ve diş sağlığı merkezleri
olmak üzere toplam 42 hastanenin 2017 yılında DKY yöntemiyle sağlanan hizmet
türlerini tespit etmeye, DKY’nin nedenlerini ortaya koymaya ve idarecilerin DKY
yöntemiyle aldıkları hizmetlerle ilgili memnuniyet düzeylerini ortaya çıkarmayı
amaçlamıştır. Çalışma 2010 yılında Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan “Türk Sağlık Sistemi’nde
Kurum Dışından Hizmet Alımı Uygulamaları Araştırma Raporu” nda kullanılan anket
formu esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan bu çalışma, Sağlık Bakanlığı
raporunda belirtilen hizmet alımlarının geçen 8 yıl içinde artarak devam
ettiğini ve artık neredeyse DKY yöntemini kullanmayan hastane kalmadığını
ortaya koymuştur. Ayrıca geçen bu süre içinde DKY yöntemi ile hizmet
alımlarında klinik ve klinik olmayan hizmet türlerinin çok çeşitlilik arz
ettiğini göstermiştir. İdarecilerin de DKY noktasında memnuniyet seviyelerinin
yüksek olduğu gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | April 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.