İşletmelerin meşruiyet kazanmak adına toplumsal talep ve baskılar doğrultusunda hareket etmesi ve sosyal açıdan sorumlu bir vatandaş olduğunu göstermesi gereksinimi Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) çalışmalarına verilen değerin artmasına neden olmuştur. Temel düzeyde doğruluk, adalet ve dürüstlük sorumluluklarının yanı sıra çevreye, topluma ve özellikle paydaşlarına karşı çeşitli sorumlulukları bulunan işletmelerin paydaş beklentileri doğrultusunda hareket etmesi gereksinimi giderek artmaktadır. Paydaş Yönetimi Yaklaşımı, KSS ile temelinde yatan ahlaki hareket anlayışı ve paydaşlarla iletişimi sağlamadaki rolü nedeniyle birbiriyle ilişkili kavramlardır. Paydaş algılarını olduğu kadar davranışlarını da olumlu yönde etkileme gücü nedeniyle bu iki kavram birbirini desteklemekte ve etki gücünü arttırmaktadır. Paydaşların beklenti ve gereksinimleri doğrultusunda geliştirilen KSS çalışmaları, işletme ile toplum adına çift yönlü bir kazanım elde edilmesine katkı sağlayacaktır. Literatür taramasına dayanan bu çalışma ile KSS’ye halkla ilişkilerin temel ilkesi ve bütünleştirici bir yönetim fonksiyonu olarak bakılmasının, Paydaş Yönetimi Yaklaşımı doğrultusunda işletmenin toplum tarafından kabulünü sağlayan önemli ve gerekli bir araç olduğu savunulmaktadır.
The need for businesses to act in line with social demands and pressures in order to gain legitimacy and to show that they are socially responsible citizens has led to an increase in the value given to Corporate Social Responsibility (CSR) studies. In addition to their responsibilities on accuracy, fairness and honesty, businesses have various responsibilities towards the environment, society and especially their stakeholders, and these responsibilities are increasing day by day. For this reason, businesses are expected to act in line with stakeholder expectations. In order to get the expected benefit from CSR activities, businesses need to put their stakeholders at the center as in line with the Stakeholder Management Approach, act according to the expectations and needs of their stakeholders, and support their CSR activities with the public relations practices. Stakeholder Management Approach and CSR is related concepts due to the moral action understanding underlying and its role in communicating with stakeholders. Stakeholder Management Approach and CSR support each other and increase their influence due to their power to positively affect stakeholder perceptions and behaviors. CSR studies developed in line with the expectations and needs of the stakeholders will contribute to a two-way gain for the business and the society. Based on a literature review, this study argues that considering CSR as the basic principle of public relations and an integrative management function is an important and necessary tool that ensures the acceptance of the business by the society.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Konferans Bildirisi |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | June 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.