Entrepreneurship gas a great importance in terms of country’s
economy. In addition to this, entrepreneurship plays a key role in terms of
reducing the effects of unemployment that is important problem for all
countries. It is a fact that all personality traits as well as entrepreneurship
also will be affected by education. In this context, universities that is provided
higher education have a vital function in terms of teaching entrepreneurship to
young people. In this study; entrepreneurship education given at universities
the extent to which affects entrepreneurial personality (Self-Confidence,
Innovation, Achievement Need, Focus of Control, Taking Risks, Tolerance to
Uncertainty) traits was analysed using pre-test post-test technique that the
one of Quasi-Experimetal Design. Findings demonstrate that entrepreneurship
education has a significant effect on the “Self-Confidence, Innovation,
Achievement Need, Focus of Control, Taking Risks” dimensions.
Girişimcilik, ülke ekonomisi açısından büyük bir önem
taşımaktadır. Bunun yanı sıra girişimcilik, tüm ülkeler için önemli bir sorun
olan işsizliğin etkilerinin azaltılması açısından anahtar bir rol
üstlenmektedir. Tüm kişilik özelliklerinde olduğu gibi girişimci kişilik
özelliklerinin de eğitimden etkileneceği bir gerçektir. Bu bağlamda, yükseköğrenimin
verildiği üniversiteler, girişimciliğin gençlere öğretilmesi bakımından hayati
bir fonksiyona sahiptir. Bu çalışmada; üniversitelerde verilen girişimcilik
eğitiminin, girişimci kişilik özelliklerini (Kendine Güven, Yenilik, Başarma
İhtiyacı, Kontrol Odağı, Risk Almak, Belirsizliğe Karşı Tolerans) ne ölçüde
etkilediği Yarı-Deneysel Tasarım türlerinden biri olan tek gruplu ilk test –
son test tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular; girişimcilik eğitiminin “Kendine
Güven, Yenilik, Başarma İhtiyacı, Kontrol Odağı, Risk Almak ” boyutları üzerinde
anlamlı bir etkisi olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | September 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).