Entrepreneurship gas a great importance in terms of country’s economy. In addition to this, entrepreneurship plays a key role in terms of reducing the effects of unemployment that is important problem for all countries. It is a fact that all personality traits as well as entrepreneurship also will be affected by education. In this context, universities that is provided higher education have a vital function in terms of teaching entrepreneurship to young people. In this study; entrepreneurship education given at universities the extent to which affects entrepreneurial personality (Self-Confidence, Innovation, Achievement Need, Focus of Control, Taking Risks, Tolerance to Uncertainty) traits was analysed using pre-test post-test technique that the one of Quasi-Experimetal Design. Findings demonstrate that entrepreneurship education has a significant effect on the “Self-Confidence, Innovation, Achievement Need, Focus of Control, Taking Risks” dimensions.
Girişimcilik, ülke ekonomisi açısından büyük bir önem taşımaktadır. Bunun yanı sıra girişimcilik, tüm ülkeler için önemli bir sorun olan işsizliğin etkilerinin azaltılması açısından anahtar bir rol üstlenmektedir. Tüm kişilik özelliklerinde olduğu gibi girişimci kişilik özelliklerinin de eğitimden etkileneceği bir gerçektir. Bu bağlamda, yükseköğrenimin verildiği üniversiteler, girişimciliğin gençlere öğretilmesi bakımından hayati bir fonksiyona sahiptir. Bu çalışmada; üniversitelerde verilen girişimcilik eğitiminin, girişimci kişilik özelliklerini (Kendine Güven, Yenilik, Başarma İhtiyacı, Kontrol Odağı, Risk Almak, Belirsizliğe Karşı Tolerans) ne ölçüde etkilediği Yarı-Deneysel Tasarım türlerinden biri olan tek gruplu ilk test – son test tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular; girişimcilik eğitiminin “Kendine Güven, Yenilik, Başarma İhtiyacı, Kontrol Odağı, Risk Almak ” boyutları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social |
Published Date | 2018 |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors |
|
Publication Date | November 30, 2018 |
Application Date | September 13, 2018 |
Acceptance Date | November 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018, Volume 21, Issue 2 |