Work values are
judicial standards, guiding perception of employee’s business processes and
decision-making choices and shaping beliefs, attitudes and behaviors towards
work. They have the function of preparing the ground to examine business life
situations and applications in the context of “good or bad”, “right or wrong”
and to adopt appropriate behavior patterns. Work values were represented by
cognitive, instrumental and affective value dimensions. The aim of the study is
to examine the work values in terms of demographic characteristics. It was
questioned probability of differentiation of work values by gender, age,
occupation, experience and level of education. As a result of the findings
obtained from the questionnaire applied on the textile enterprise employees in
Kastamonu, it was found that the work values didn’t change according to the
demographic factors.
Work Values; Cognitive Instrumental and Affective Values; Demographic Characteristics; Working Life; Textile Workers
İş değerleri, çalışanların iş süreçlerini algılama ve karar
tercihlerini yönlendiren, işe yönelik inanç, tutum ve davranışlarını
şekillendiren yargısal standartlardır. İş hayatında karşılaşılan durum ve
uygulamaları “iyi veya kötü”, “doğru veya yanlış” bağlamında irdelemek ve uygun
davranış modelini benimsemek için zemin hazırlama işlevine sahiptirler. İş
değerleri bilişsel, araçsal ve sosyal/duyuşsal değer boyutlarıyla temsil edilmiştir.
Çalışmanın amacı, iş değerlerini demografik özellikler açısından incelemektir. Çalışmada
iş değerlerinin cinsiyete, yaşa, mesleğe, deneyime ve eğitim düzeyine göre
farklılaşma olasılığı sorgulanmıştır. Kastamonu’da faaliyette bulunan tekstil
işletmesi çalışanları üzerinde uygulanan anketten elde edilen bulgular
sonucunda iş değerlerinin demografik faktörlere göre değişmediği ortaya
çıkmıştır.
İş Değerleri; Bilişsel Araçsal ve Duyuşsal Değerler; Demografik Özellikler; Çalışma Hayatı; Tekstil Çalışanları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | November 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).