The aim of this
research is to examine the effect of preschool chess instruction on the
concentration skills of children and to find out whether this instruction is
more effective in five- or six-year-old groups. Accordingly, nonequivalent
control group design, one of the quasi-experimental models, was adopted in the
research. The study was conducted with four groups of students attending early
childhood education in a state kindergarten in Beyşehir, a district in the city
of Konya, Turkey. A total of 72 students participated in the study. In the
five-year-old group, 18 students were in the experimental group and 18 students
in the control group. Similarly, in the six-year-old group, 18 students were in
the experimental group, and 18 students in the control group. Personal
Information Form and FTF-K Concentration Test were used as data collection
tools in the research. The preschool chess curriculum designed by the
researchers was applied to the experimental groups of five- and six-year-olds,
3 lessons per week for 10 weeks. Independent samples t-test was used to
determine whether the differences between the FTF-K test scores in the
pre-test, post-test and delayed post-test were significant. The findings of the
research indicated that chess instruction; (a) significantly enhanced the
concentration skills of both five- and six-year-old groups; (b) did not create
a significant difference between the five- and six-year-old groups in terms of
their concentration skills. As a result, it can be argued that chess
instruction in preschool period can provide positive contributions to the
concentration skills of five- and six-year-old children.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde uygulanan satranç
öğretiminin çocukların dikkat toplama becerilerine etkisini incelemek ve bu
çerçevede yapılan öğretimin beş yaş gruplarında mı yoksa altı yaş gruplarında
mı daha etkili olduğunu ortaya koymaktır. Bu kapsamda çalışma yarı deneme
modellerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu desene göre gerçekleştirilmiştir.
Araştırma, Konya ili Beyşehir ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir
anaokulunda erken çocukluk eğitimine devam eden dört grup öğrenci ile
yapılmıştır. Beş yaş deney grubunda 18, kontrol grubunda 18; altı yaş deney
grubunda 18, kontrol grubunda 18 olmak üzere toplam 72 öğrenci çalışma grubunda
yer almıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve
FTF-K Dikkat Toplama Testi kullanılmıştır. Çalışmada araştırmacılar tarafından
hazırlanan okul öncesi satranç programı, 10 hafta boyunca haftada 3 ders saati
olmak üzere beş yaş ve altı yaş deney gruplarına uygulanmıştır. FTF-K testi ön
test, son test ve izleme testi puanları arasındaki karşılaştırmalarda farkın
anlamlı olup olmadığını sınamak için ilişkisiz örneklemler t-testi
kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda uygulanan satranç
öğretiminin; (a) hem beş yaş hem de altı yaş deney grubunda çocukların dikkat
toplama becerilerini anlamlı düzeyde arttırdığı; (b) beş yaş deney grubu ile
altı yaş deney grubu arasında dikkat toplama becerileri açısından anlamlı bir
fark oluşturmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak, okul öncesi dönemde satranç
öğretiminin beş ve altı yaşındaki çocukların dikkat toplama becerilerine olumlu
katkılar sağlayabileceği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | April 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).