Günümüzde
tüketiciler istek ve eğilimleri doğrultusunda bir seçim yapmaktadır.
Değişimlerin artık küresel boyutlarda gerçekleşmesiyle tüketicilerin seçimleri
moda çevresinde de önemli olmaktadır. Moda kavramı geniş çevreleri etkisi
altına almakta ve modaya ne kadar uyum sağlandığı önemli bir konudur. Bu
bağlamda bireyin yaşamında nesnelerin
kazanılması ve bulundurulmasının göreceli önemini belirten materyalizm kavramı
öne çıkmaktadır. Tüketiciler satın alma davranışlarında çeşitli kavramların
etkisi bulunabilmektedir. Pazarlamacılar da tutundurma faaliyetlerini
tüketicilerin eğilimlerini dikkate alarak gerçekleştirmektedir. Tüketimin bir
biçimi olan kompulsif satın alma çerçevesinde oluşturulan bu çalışma dört
bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde tüketici davranışları incelenmiştir. İkinci
bölümde moda ve materyalizm konuları ele alınmıştır. Üçüncü bölümde kompulsif
satın alma konusu incelenmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde; tüketicilerin
moda ve materyalizm eğilimlerinin kompulsif satın almaları üzerindeki
etkilerini ölçmeye yönelik analizler yapılmıştır. Çalışma kapsamında Konya
ilinde ikamet eden tüketicilere bir araştırma yapılarak elde edilen sonuçlar
değerlendirilmiştir.
Businesses should
closely follow the wishes and trends of consumers and be prepared for the
changes in this area. Especially in recent years, the proliferation and
diversification of advertising and social media channels have a significant
impact on consumer behavior and lead to fashion and materialism. The interest
in products frequently shared in advertisements and social media channels
prompts consumers to purchase even if they do not need them. Compulsive buying
behaviors are thought to become more widespread when the attractive effect of
easily accessing these products via the internet is added. The main purpose of
this study, which was started with this assumption; to measure whether there is
a relationship between fashion, materialism and compulsive buying and to determine
the trend of consumers in fashion and materialism; Compulsive buying behavior.
For this purpose, a questionnaire was applied to 402 people living in Konya by
using sampling method. SPSS 23.0 package program was used for coding data and
using various statistical analysis methods. As a result of the study, it was
concluded that the fashion and materialism tendencies of the consumers had an
effect on the compulsive buying behaviors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | October 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).