Muhasebe mesleği çıktısı bilgi olan profesyonel bir meslektir. Her profesyonel meslekte olduğu üzere muhasebe mesleğinde de işin gerektirdiği niteliklere haiz, kaliteli, donanımlı ve bilgili meslek mensubu yetiştirilmesinde eğitimin önemli bir rolü bulunmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın ilk amacı Türkiye’de devlet üniversitelerinde Türkçe dilinde eğitim yapan işletme bölümlerinde verilen zorunlu muhasebe ders saatlerinin durumunu incelemektir. Bu doğrultuda üniversitelerin web sayfalarında yer alan ders bilgi paketlerinden yararlanarak Türkçe eğitim veren işletme bölümlerindeki bütün muhasebe dersleri zorunlu ve seçmeli olup olmadıklarına göre tespit edilmiştir. Çalışmanın ikinci amacı olarak uluslararası muhasebe eğitim standardı 2 de belirtilen kıstaslar göz önüne alınarak alınması zorunlu dersler belirlemek ve belirlenen derslerin durumlarının incelenmesi için bir içerik oluşturmaktır. Çalışmanın sonuçlarına göre, işletme bölümlerinde verilen zorunlu muhasebe ders saatleri toplamının yetersiz olduğu ve alınan zorunlu derslerin standartta belirtilen kıstasları tamamını sağlamadığı görülmektedir.
The accounting profession is one that is fundamentally rooted in the generation of knowledge. As in any professional field, education plays a crucial role in cultivating qualified, well-equipped, and knowledgeable professionals who meet the specific requirements of the accounting profession. In this context, the primary aim of this study is to examine the state of compulsory accounting course hours offered by Turkish-language business administration departments at state universities in Turkey. To this end, all accounting courses offered in these departments have been analyzed to determine whether they are compulsory or elective, based on course information provided on the universities' web pages. The secondary aim of the study is to identify the compulsory courses that should be taken, in light of the criteria set forth in International Accounting Education Standard 2, and to develop a framework for assessing the coverage of these criteria by the identified courses. The study's findings reveal that the total hours of compulsory accounting courses offered in business administration departments are insufficient, and that the mandatory courses do not fully meet the criteria specified by the standard.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Accounting Theory and Standards |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | December 30, 2024 |
Acceptance Date | April 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).